Skip to content

צוות מד"א סולק מהכנסת לאחר שסירב לקחת דם מח"כ תמנו שטה

אנשי מד"א ערכו היום התרמת דם במשכן הכנסת, כפי שנעשה אחת לכמה חודשים. ח"כים רבים הגיעו כדי לתרום דם ולהצטלם, אך המבצע הופסק והצוות נדרש לעזוב לאחר שסירב לקחת תרומת דם מחברת הכנסת בגלל "סוג הדם המיוחד של העדה האתיופית". מדא: "שירותי הדם של מד"א פועלים בהתאם ובכפוף להנחיות משרד הבריאות ולמד"א אין כל סמכות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סערה בכנסת, לאחר תקרית, שבה סרבו אנשי מד"א לקבל תרומת דם מסגנית יו"ר הכנסת, חה"כ פנינה תמנו-שטה בת העדה האתיופית. בהוראת יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, הפסיק מנכ"ל הכנסת רונן פלוט מבצע להתרמת דם, שנערך במשכן הכנסת – וצוות מד"א, שערך את התרמות הדם, התבקש לעזוב את המשכן.

נפגעה עד עומק נשמתה. ח"כ פנינה תמנו שטה (צילום: ויקימדיה)
נפגעה עד עומק נשמתה. ח"כ פנינה תמנו שטה (צילום: ויקימדיה)

הפרשה התרחשה כאשר אנשי מגן דוד אדום ערכו יום התרמת דם במשכן הכנסת, כפי שנעשה אחת לכמה חודשים, כדי לעורר את המודעות הציבורית לחשיבות תרומות הדם. ח"כים רבים הגיעו כדי לתרום ולהצטלם, אולם חברת הכנסת פנינה תמנו שטה נדהמה כאשר מתנדבי מד"א אמרו לה כי אינה יכולה לתרום דם בגלל "סוג הדם המיוחד של העדה האתיופית". חברת הכנסת תמנו שטה נפגעה עד עמקי  נשמתה, ועזבה את המקום כשהיא מצליחה אך בקושי שלא לפרוץ בבכי.

יו"ר הכנסת אדלשטיין שוחח עם ח"כ תמנו שטה והביע זעזוע ומורת רוח מהתקרית החמורה שאירעה בכנסת. "אני מזועזע מסיפורי התרמת הדם שלא נגמרים. חשבתי שזה מאחורינו, אך היום מתברר שטעיתי. זו תופעה פסולה שאין לה מקום במחוזותינו", אמר יו"ר הכנסת לח"כ תמנו שטה, שרק הבוקר שבה אתו מטקס האשכבה לנלסון מנדלה.

סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ פנינה תמנו-שטה, הגיבה על התקרית: "היום קיבלתי עוד הוכחה לכך ש'שוויון זכויות' לאתיופים בישראל היא סיסמא יפה שאין לה אחיזה במציאות. תרמתי בשירותי הצבאי ואני תורמת כחברת כנסת, אך כנראה שהשוויון מופר כשזה נוגע לתרומת דם. הנושא בעל משמעות אישית עצומה בשבילי ומלווה אותי עוד מגיל 16, הגיע הזמן לשים לתופעה המכוערת הזו קץ. אין בי כעס על המתרימים העושים את עבודתם אלא שמדובר על הנחיות המגיעות ממקום גבוה יותר ויוצרות עוול כואב לקהילה שלמה".

שרת הבריאות יעל גרמן הגיבה: "אני חושבת שזה אבסורד בלתי נסבל שבשנת 2013, במדינת ישראל, בני העדה האתיופית שהגיעו לפני למעלה מ- 25 שנה לארץ עדיין לא יכולים לתרום דם. מהרגע שנכנסתי לתפקידי אני מקיימת סבבי דיונים עם גורמי מקצוע במשרד הבריאות ובשירותי הדם במטרה לשנות ולהביא לסיומו של האבסורד הזה.

"בכוונתי לערוך כנס דיונים פתוח לציבור במהלכו יוצגו גם עמדות מקצועיות מגורמים עולמיים, ובהתאם לשנות את הקריטריונים לתרומת דם באופן שתשמור על כבוד האדם של התורם ועל בריאותו של מקבל תרומות הדם", אמרה שרת הבריאות.

נשיא המדינה שמעון פרס  הביע שאט נפש מהמקרה שאירע היום בכנסת. "אסור שיהיה הבדל בין דם לדם במדינת ישראל", אמר הנשיא. "כל אזרחי ישראל שווים". הנשיא קרא לבחון מחדש את הנהלים הקיימים ולחדד אותם כך שתימנע פגיעה מיותרת מציבור שלם המבקש להציל חיים ולתרום דם: "צריך ליצור נהלים חדשים ולאפשר לכל אזרח בישראל לתרום דם תחת שיקולי הבטיחות הרפואיים".

הנשיא ביקש לחזק את ידיה של חברת הכנסת תמנו שטה וציין כי העלבת חברת הכנסת שמייצגת מאחוריה את בני העדה האתיופית אינה במקומה: "בני העדה האתיופית יקרים מאוד למדינת ישראל, זו עדה יוצאת דופן התורמת רבות למרקם האנושי של החברה הישראלית. בני העדה האתיופית הם הבנים והבנות שלנו, מלח הארץ ממש".

ממד"א נמסר בתגובה: "שירותי הדם של מד"א ובנקי הדם של בתי החולים פועלים בהתאם ובכפוף להנחיות משרד הבריאות, הקובעות את ההגבלות וההיתרים בנושא תרומות הדם, כולל את נוסח השאלון שעליו נדרש התורם להשיב טרם תרומת הדם. הנהלים נקבעים ע"י ועדות מומחים מקצועיות של משרד הבריאות ולמד"א אין כל סמכות לשנות הנחיות אלה".

ח"כ אריה דרעי תורם דם, עוד בטרם נודע על התקרית המבישה (צילום: מעמוד הפייסבוק של ח"כ דרעי)

ח"כ אריה דרעי תורם דם, עוד בטרם נודע על התקרית (צילום: מעמוד הפייסבוק של ח"כ דרעי)

יו"ר "יש עתיד" ושר האוצר, יאיר לפיד דרש לפטר את האחראים: "פנינה תמנו שטה נסערת. גם אני. מדברים כל היום שוב ושוב, מנסים להבין יחד איך יכול להיות שבישראל 2013 מתנדב ממד"א אומר לה שלא ייקחו ממנה דם מפני שהיא מאתיופיה. היא בדיוק חזרה מדרום אפריקה. שם ייצגה את ישראל בלווייתו של נלסון מנדלה, האיש שלימד את העולם שמול גזענות אסור לשתוק.

"אז אנחנו לא נשתוק. מי שצריך להיות מפוטר, יפוטר. את הנהלים שצריך לשנות, נשנה. בכנסת ישראל יש רק שני ח"כים יוצאי אתיופיה. שניהם מ'יש עתיד'. אנחנו גאים בהם, אוהבים אותם, מאמינים בהם. מי שיתנכל להם פותח חשבון גם עם כל אחד מאתנו".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, הגיב: "המקרה של חברתנו ח"כ פנינה תמנו שטה הוא רק סימפטום לבעיה הרבה יותר גדולה: הגזענות הפושה בכל חלקה טובה בחברה הישראלית. בתרומות דם, בכניסה למועדונים, במוסדות חינוך ובעוד ועוד מקומות. גזענות היא נגע רע מכוער הנובע מרשעות, טיפשות ובורות. ראשית, אסור שמי שאחראי על הנוהל המשפיל יישאר בתפקיד, בטח אחרי שכבר בשנות התשעים נחשפה המדיניות האווילית. שנית, אני תובע ממד"א ובנקי הדם להפסיק להפלות בין דם לדם".

שרת התרבות והספורט לימור לבנת שוחחה עם ח״כ פנינה תמנו שטה וחיזקה את ידה. "אמרתי לה שאני סבורה, שמהפגיעה הכה קשה בה היום עשוי לצאת דבר טוב, שכן המקרה הפרטי שלה יביא לתיקון העוול של בני העדה האתיופית ולביטול ההנחייה הגזענית והמבזה הזו".

השר אורי אריאל: "הזדעזעתי לשמוע שיש מי שחושב כי הדם של חברתי חה"כ תמנו שטה, כמו גם של שאר בני העדה האתיופית, סמוק פחות מהדם של כולנו. כשם שצריך להציל כל אדם כך צריך לקבל דם מבני העדה האתיופית, שמשרתים בצבא ושותפים בכל החובות במדינת ישראל. האם יש מי שחושב שבני העדה האתיופית מספיק טובים כדי להתנדב במד"א אך לא מספיק טובים כדי לתרום דם?

ח״כ משה מזרחי (העבודה),  שהיה בדרכו לתרום דם, חזר בו ונמנע מלעשות זאת, כאשר שמע על התקרית  עם ח"כ תמנו שטה. ח"כ מזרחי הביע "זעזוע ושאט נפש" מהתנהגות נציגי מד״א כלפי ח״כ פנינה תמנו שטה והקהילה יוצאת אתיופיה, שביישה את בניין הכנסת. "סברתי שהגזענות הזו, כפי שהתגלתה לפני שנים, כבר נקברה בפינה אפלה", אמר ח"כ מזרחי. הוא קרא לשרת הבריאות "להתערב בבהילות על מנת לעשות סוף לפגיעה הקשה והנמשכת בעדה יוצאת אתיופיה״.

ח"כ רובי ריבלין: "הסירוב לאפשר לחברתי חה״כ פנינה תמנו-שטה לתרום דם בכנסת מקומם ומכעיס. הגיע זמן להבין שהעליה האתיופית היא חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית, ואת כל אותן אגדות שנרקמו סביב מוצאם, על איום רפואי כזה או אחר צריך לגנות ולמגר. התייחסות מעוותת זו לאחינו האתיופים הובילה לגזענות ולניכור בתוכנו, שאחת ולתמיד יש לעקור מן השורש".

ח"כ אריה דרעי: "תרמתי דם היום למאגר הדם הלאומי, מפעל תרומות הדם הוא מפעל מבורך בהחלט. אבל אלף תרומות דם לא יספיקו לכסות את הדם שנשפך היום בכנסת!!

"לא יתכן מצב שבו רק בשל השתייכות עדתית ללא כל בדיקה תימנע קבלת דם מתורמים בני עדה כזו או אחרת. ח"כ פנינה תמנו שטה, אנחנו חלק ממאבקך! אני קורא לשרת הבריאות לתקן מיידית את הנחיות משרד הבריאות בנושא".

3 Comments

  1. חיים
    11 בדצמבר 2013 @ 23:38

    אחרי שההנחיות קימות כבר שנים אני אוהב את כל הפוליטיקאים שהתעוררו בהלם גיזעני.
    גברתי הפוליטיקאית, יש הנחיות וכמה שהם לא ברורות או שהם נשמעות טיפשי אלא הנחיות שקימות כבר שנים.
    אולי יש מקום לבדוק ולשנות את ההנחיות אבל יש מרחק ענק בין ההנחיות והגזענות שאת ושאר הטרמפיסטים טוענים וצורחים. אני בטוח שהמצלמות שם זה רק צירוף מיקרים..
    במקרה שרת הבריאות היא ממפלגתך ואולי שווה לדבר אייתה לא שהיא מבינה גדולה בבריאות אבל יש לה קשרים.
    לגבי תרומות דם יש הנחיות בהרבה מדינות בעולם בלי קשר לאתיופים.
    במעשיך את מזיקה לעדה האתיופית.

  2. בנצי
    11 בדצמבר 2013 @ 22:09

    נוהל ישן ותיק שראוי לבדקו שוב

  3. מיכאל ב
    11 בדצמבר 2013 @ 18:18

    1. הצוות של מד"א לא סולק אלא המבצע הופסק! כלומר הצוות לא עשה שום דבר רע כפי שאפשר היה להבין.
    2. לא מדובר בגזענות ולא בטיח. ישנו נוהל של משרד הבריאות לגבי מי ששהה יותר משנה באזורים מוכי איידס לא יכול לתרום. במקרה שסוג דמו נדיר מבצעים בדיקות מיוחדות ויקרות.
    מי השמוכן לקבל תרומת דם עם חשש לאיידס למען השוויון שיקום!
    אגב הנוהל קיים גם לגבי בלונדינים עם עיניים כחולות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן