Skip to content

אמנסטי: הפרת זכויות האדם בגדה גוברת עקב שימוש מופרז בכוח

כך טוען ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל בדו"ח שפרסם היום. לטענת מחבריו, בכל המקרים שנבדקו הפלסטינים שנהרגו על ידי חיילים לא היוו איום ישיר ומידי לחייהם. דובר צה"ל: "אמנסטי התעלם לחלוטין מהעלייה המשמעותית באירועי אלימות פלסטינית בשנה האחרונה". מכון המחקר NGO Monitor טוען כי הדו"ח החדש מבוסס על מתודולוגיה לקויה וחוסר מומחיות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דו"ח חדש של אמנסטי אינטרנשיונל המתפרסם היום, טוען כי כוחות ישראלים הפגינו זלזול בוטה בחיי אדם על ידי הריגת עשרות אזרחים פלסטינים בשטחים, לרבות ילדים, בשלוש השנים האחרונות, כשהם נהנים מחסינות מעונש באופן מוחלט כמעט. בתגובה אומר דובר צה"ל כי ארגון אמנסטי אינטרנשיונל התעלם לחלוטין מהעלייה המשמעותית באירועי אלימות פלסטינית בשנה האחרונה וכי הארגון הראה חוסר הבנה מוחלט באשר לאתגרים המבצעיים מולם צה"ל עומד.

עפ"י הדו"ח – שכותרתו: "אצבע קלה על ההדק: שימוש ישראל בכח מופרז בגדה המערבית" – הפרות זכויות האדם גוברות בשטחים, כתוצאה משימוש של הכוחות הישראלים בכוח מיותר, שרירותי ואכזרי נגד פלסטינים מאז ינואר 2011.

העמוד הפותח של דו"ח אמנסטי
העמוד הפותח של דו"ח אמנסטי

לטענת מחברי הדו"ח, בכל המקרים שנבדקו על ידי אמנסטי אינטרנשיונל, הפלסטינים שנהרגו על ידי חיילים ישראלים לא היוו איום ישיר ומיידי לחייהם. בחלק מהמקרים, ישנן ראיות לכך שהם היו קורבנות של הרג מכוון, אשר מגיע לכדי פשעי מלחמה.

"הדו"ח מציג את גופן של ראיות, המראות דפוס מדאיג של הרג לא-חוקי ופציעות בלתי-מוצדקות של אזרחים פלסטינים על ידי כוחות ישראלים בגדה המערבית", אמר פיליפ לותר, מנהל מחלקת המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל. "התדירות והעקביות בשימוש בכוח שרירותי ופוגעני נגד מפגינים לא-אלימים בגדה המערבית על ידי חיילים ושוטרים ישראלים – והחסינות מעונש המוקנית למבצעים – מצביעות על כך, שהתנהלות זו מתבצעת כעניין של מדיניות".

אמנסטי אינטרנשיונל טוען כי תיעד בשנה שעברה הרג של 22 אזרחים פלסטינים בגדה המערבית, לפחות 14 מהם היו בהקשר של הפגנות. רובם היו צעירים מתחת לגיל 25. לפחות ארבעה היו ילדים.

מחברי הדו"ח טוענים כי על פי נתוני האו"ם, יותר פלסטינים מהגדה המערבית נהרגו על ידי כוחות ישראלים בשנת 2013 – מאשר המספר הכולל של הרוגים ב-2011 ו-2012 יחדיו. בסך הכל נהרגו 45 פלסטינים בשלוש השנים האחרונות. בין ההרוגים והפצועים היו מפגינים לא-אלימים, אזרחים עוברי אורח, פעילי זכויות אדם ועיתונאים.

עוד נטען בדו"ח כי בשלוש השנים האחרונות לפחות 261 פלסטינים, לרבות 67 ילדים, נפצעו קשה מאש חיה שנורתה על ידי הכוחות הישראלים בגדה המערבית. עפ"י הדו"ח מאז ינואר 2011, מספר גבוה ביותר של פלסטינים בגדה המערבית – למעלה מ-8,000, לרבות 1,500 ילדים – נפצעו על ידי אמצעים אחרים, ובהם כדורי מתכת מצופים גומי ושימוש לא-זהיר בגז מדמיע. בחלק מהמקרים המתועדים, נפגעים גם מתו כתוצאה מהשימוש בהם.

בהודעה שפרסם אמנסטי אינטרנשיונל הוא קורא לישראל להימנע מכוח קטלני, לרבות השימוש באש חיה וכדורי מתכת מצופים גומי – למעט כאשר יש צורך אך ורק כדי להגן על חייהם. "אמנסטי מפציר בארה"ב, האיחוד האירופאי ושאר הקהילה הבינלאומית להשעות את כל העברות התחמושת, הנשק וציוד אחר לישראל", נאמר בדו"ח.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "ארגון אמנסטי אינטרנשיונל התעלם לחלוטין מהעלייה המשמעותית באירועי אלימות פלסטינית בשנה האחרונה. הארגון הראה חוסר הבנה מוחלט באשר לאתגרים המבצעיים מולם צה"ל עומד.

"בשנת 2013 הייתה עלייה חדה בתקריות זריקת אבנים, פעילות שמסכנת חיי אזרחים ואנשי צבא. 132 ישראלים נפצעו במהלך השנה שעברה בלבד, מספר כמעט כפול מהשנה הקודמת. נתון זה אינו מפתיע בהתחשב בעובדה שאירועו מעל 5000 מקרים של זריקת אבנים, וכמחצית מהם היו לכיוון כבישים ראשיים.

"למרבה הצער, ידויי אבנים והפגנות אלימות מהוות רק חלק מהאתגרים המבצעיים מולם צה"ל עומד בהתייחס לאלימות הפלסטינית ביו"ש. בשנת 2013 היו 66 מעשי טרור נוספים, שכללו הנחת מטענים, תקיפות עם נשק קר וחטיפתו ורציחתו של חייל. מטרת פעילות צה"ל ביהודה ושומרון הינה להכיל את האלימות הפלסטינית. צה"ל מתמודד עם אלימות מסכנת חיים ע"י שימוש באמצעים לפיזור הפגנות ובכלל זה סירנות קולניות, זרנוקי מים, רימוני הלם וגז מדמיע. רק במקרה בו השימוש בכלים אלו מוצה וישנו איום על חיי אדם, מורשה השימוש בנשק מדויק. צה"ל מחויב לסטנדרטים המקצועיים הגבוהים ביותר ומצייד את עצמו ככזה. כאשר ישנו חשד להתנהגות שאינה הולמת או הפרת משמעת, צה"ל בודק, חוקר ופועל בהתאם לנסיבות".

מכון המחקר NGO Monitor אומר בתגובה כי הדו"ח החדש של אמנסטי מבוסס על מתודולוגיה לקויה וחוסר מומחיות. "ההאשמות של אמנסטי אינטרנשיונל פזיזות, מוטות באופן בוטה ומשקפות ליקוי מתודולוגי מחקרי לבירור עובדות בצורה אמינה", אומר פרופ' ג'ראלד שטיינברג, נשיא NGO Monitor. "לאמנסטי אין את האמינות והמומחיות לחקור את מותם של אזרחים בהקשר של עימותים אלימים בגדה המערבית, או להחליט על מי מוטלת האשמה. כבעבר, ההאשמות בדו"ח זה חוזרות על 'עדויות' פלסטיניות אשר אינן ניתנות לאימות.".

NGO Monitor טוען עוד כי בראיון לרשת אל-ג'זירה ב-10 בפברואר, הודה המזכיר הכללי של אמנסטי אינטרשיונאל סליל שטי שארגונו "אינו מומחה לעניינים צבאיים. אז אנחנו לא רוצים, כאילו, להתבטא בנושאים שאיננו מבינים בהם".

"בדו"ח החדש, אמנסטי מפזר האשמות כלליות ללא כל ראיות מבוססות", מגיב NGO Monitor על האשמות אמנסטי אינטרנשיונל. "ההתעלמות של אמנסטי מהקונטקסט החיוני והשימוש לרעה במונח 'אזרחים', רק מדגיש את חוסר האמינות של הארגון. באופן דומה, אמנסטי שיחק תפקיד מרכזי בדו"ח גולדסטון המפוקפק בנושא הסכסוך בעזה, כמו גם בהאשמות נוספות המתמקדות בישראל".

עוד טוען NGO Monitor כי צוות "המחקר" של אמנסטי בישראל מורכב משני אנשים בעלי רקע אנטי ישראלי, המעורבים בפעילות פוליטית ונטולי מומחיות צבאית או משפטית. "אמנסטי מפגין שוב את האובססיה האידיאולוגית וחסרת הפרופורציה שלו כלפי ישראל", אומר פרופ' ג'ראלד שטיינברג.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן