Skip to content

המלחין יעקב הולנדר הלך לעולמו בגיל 85

הולנדר, מהמוזיקאים הגדולים ביותר של הזמר העברי, הלחין את השירים "פתאום עכשיו פתאום היום" ("אהבתיה"), שכתבה תרצה אתר ושר שלמה ארצי. השיר הראשון שהלחין, "ילדתי אמרי", מאת משה דור, זכה במקום הראשון בפסטיבל הזמר 1964, בביצוע בני אמדורסקי ונחמה הנדל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המלחין, המנצח והמעבד יעקב הולנדר הלך היום לעולמו בגיל 85. השיר הראשון שהלחין, "ילדתי אמרי" (מאת משה דור), זכה במקום הראשון בפסטיבל הזמר של שנת 1964, בביצועם של בני אמדורסקי ונחמה הנדל. שני שירים נוספים, שזכו במקום ראשון באותו פסטיבל בשנים שלאחר מכן הם: "פתאום עכשיו פתאום היום" ("אהבתיה") (מאת תרצה אתר, בביצוע שלמה ארצי) ו"מי יודע כמה" (מאת רימונה די-נור, בביצוע מייק בורשטיין).

הולנדר. צילום: ענת הולנדר, ויקיפדיה
הולנדר. צילום: ענת הולנדר, ויקיפדיה

יעקב הולנדר נולד בקרקוב שבפולין למשפחה בעלת רקע מוזיקלי. במשך השואה עבר ב-12 מחנות שונים, כולל גטו קרקוב, פלאשוב, אושוויץ ומאוטהאוזן. לאחר המלחמה נמנה עם ילדי סלבינו ששהו בבית ילדים באיטליה ושם הצטרף למקהלת נערים שאורגנה בבית הילדים ואף ניצח עליה בהזדמנות אחת. בעת ההעפלה לארץ ישראל נתפסה האניה על ידי כוחות המנדט הבריטי והוא נכלא עם חבריו במחנה המעצר בקפריסין. עם השחרור מקפריסין נקלט בקיבוץ משמר השרון יחד עם כל חבריו למקהלה ומשם נשלח ללמוד את יסודות הניצוח וההלחנה.‏

הולנדר כתב גם לחנים מורכבים, כמו ב"תנו לנו יד ונלך" (למילותיו של צבי זליקוביץ'), שיר על אתרים אהובים בתל אביב שאינם עוד. שיר זה הושר בפסטיבל הזמר 73' על ידי עירית דותן. כמו כן הלחין את "שיר לערב חג" מאותו פסטיבל בביצועה של מירי אלוני. לחן אחר הוא "אני אוהבת באך" למילות שמוליק רוזן. "אומרים שהמוזיקה שלי מאוד אופטימית", אמר הולנדר בראיון. "אני זוכר את העבר, אני חי את ההווה ואת העתיד".

הולנדר הקים וניצח על הרכבים קוליים, ביניהם "הרעננים", "אדם לאדם", "שירן" ו"זמר לך". הולנדר הדליק משואה בעצרת הממלכתית ביד ושם, ביום הזיכרון לשואה ולגבורה בשנת 2007. ב-23 במאי 2011 הוענק לו אות הוקרה על תרומתו לזמר העברי בפסטיבל ימי הזמר בר-אילן, בשיתוף גלי צה"ל.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן