Skip to content

על עובשים מסוכנים ויונים קטלניות

"מה שאתה לא רואה עלול להרגך. אפשר למנוע בבתי החולים התנחלות של חיידקים ועובשים הגורמים למוות", אומר פרופ' צבי הרמן שבת, מומחה עולמי לזיהום כימי וביולוגי בבניינים לא תעשייתיים. לראשונה נפתח קורס מיוחד להכשרת סורקים מיקרוביאליים-סביבתיים כדי לקדם את היכולת לגלות גורמי סביבה עוינים ומניעתם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"אנחנו חיים באוקיינוס של כימיקלים. ב-150 השנים האחרונות הוכנסו אלפי חומרים כימיים לאוויר. גם אם אתה לא מרגיש – אתה נושם אותם. מה שאתה לא רואה עלול להרגך. הידע שהצטבר עד היום לגבי חיידקים ועובשים בעולם שלנו הבלתי נראה – הוא כאחוז אחד בלבד. מדי שנה מתוספים אלפי גילויים חדשים על חיידקים ועובשים שזוהו ועדיין אין להם אפילו שמות. גם הידע של הרופאים בתחום זה  מצטמצם לעשירית מן המחקרים". אלה הם עיקרי הדברים שנכללו באחת מהרצאותיו האחרונות של פרופ' צבי הרמן שבת, שהתקיימה לציבור הרחב  בקדימה.

פרופ' צבי הרמן שבת הינו אחד מהמומחים העולמיים לזיהום כימי וביולוגי פנים-מבני בבניינים לא תעשייתיים, היינו: בתי ספר, בתי מלון, בתי חולים, בנייני משרדים ובנייני מגורים. מאחוריו ניסיון של כ-40 שנה בארץ ובחו"ל. הוא לימד זיהום אוויר פנים מבני באוניברסיטת בר-אילן, הדריך בקורסים בינלאומיים בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים ולימד שנים רבות במכללה להנדסה אקולוגית בכפר סבא.

פרופ' צבי הרמן שבת (צילום: יגאל יששכרוב)
אלפי גילויים חדשים בתחום. פרופ' צבי הרמן שבת (צילום: יגאל יששכרוב)

פרופ' שבת  היה הראשון בארץ שחקר את נושא החשיפה לאסבסט במסגרת בית הספר לרפואה לקראת תואר שני: הוא מוסמך לבריאות הציבור מטעם בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים.

ב-2010, עם צאתו לפנסיה, חזר ארצה לאחר שהות של עשרים שנה בארה"ב בהן העמיד דורות של חוקרי סביבה. פרופ' שבת  לימד בבית הספר לרפואה ניו-יורק בוולהלה  ויעץ לגופים פרטיים, לעורכי דין, לרופאים ולוועדי בתים. בין היתר היה הראשון שכתב את תכנית הלימודים על זיהום אוויר פנים מבני לאוניברסיטת ניו-יורק ב-1990 ושימש יועץ מדעי ומנהל טכני של  NAETI  – המכון הלאומי להכשרת מומחים לאסבסט, זיהום אוויר ולימודי סביבה. צבא ארה"ב ועיריית ניו-יורק הזמינו אותו להדריך את הדרג הבכיר העוסק ברפואה מונעת בבריאות הציבור ולערוך עבורם ספרי לימוד.

בראיון למגפון הוא מסביר: "מטריד אותי חוסר המודעות בארגונים ישראליים שונים לנושא בריאות הציבור בתוך מבנים. מדובר על חיידקים ווירוסים במקומות וחללים לא מאווררים בבניינים שונים, הצטברות גזים רעילים כתוצאה מפעילות אנושית בתוך מבנה או כתוצאה מהכנסת אוויר חיצון מזוהם אל תוך הבניין ללא טיפול נאות. כך גם בעקבות חדירת מים אל תוך הבניין – או טיפות מים בודדות – המעודדת התנחלות, גידול והתפשטות עובשים ונבגיהם.

יונים בכיכר סן מרקו בונציה ( צילום: Daniel Ventura , ויקימדיה)
"פושעים נגד האנושות". יונים בכיכר סן מרקו בונציה ( צילום: Daniel Ventura , ויקימדיה)

לדבריו,  פורסם בעיתונות הישראלית כי 6,000 איש מתים מדי שנה בבתי חולים כתוצאה מזיהום בקטריאלי (חיידקים ועובשים מקרוסקופיים). לא אחת אנו עדים גם להתפרצויות מגפות של שפעת וזיהומים שונים בבתי ספר ובבתי מלון כמו מחלת הלגיונרים למשל, ומחלת שפעת העופות ושומעים על מחלות זואונוטיות – גורמים המועברים לאדם על ידי בעלי חיים (כלבים, חתולים, תוכים, זוחלים…). גם היונים, סמל השלום, הן אחד הקרימינלים של האנושות. לשלשת היונים הפכה לחלק בלתי נפרד מסביבת המגורים שלנו. לא הרבה מודעים לנזקים שהיא עלולה לגרום לאדם ולרכושו.

הלשלשת (המכונה גואנר) נושאת שני סוגי עובשים קטלניים, היסטופלסמה וקריפטוקוקוס, שעלולים לגרום לזיהום קשה בריאות ואף למוות. בערים גדולות באירופה, כמו בוונציה, החלו באחרונה השלטונות העירוניים לסלק מכיכר סאן מרקו את אוכלוסיית היונים.

"יש דרכים למנוע את התנחלותם של חיידקים ועובשים", מבהיר פרופ'  שבת, "על ידי תחזוקה מונעת ובדיקות תקופתיות של מערכות אוורור ומשטחים פנימיים חשודים כמו חדרים, כלי עבודה וחפצים שונים וטיפול בהם. הצרה היא שאצלנו, בניגוד לארה"ב ולארצות אירופה המערבית, חוששים להכניס שיטות לתחזוקה מונעת ובדיקות תקופתיות". לטענתו, אפשר להקטין ולמנוע נזקים בריאותיים כאלה על ידי מתן הדרכה וייעוץ, החל מגן הילדים וכלה בבתי הספר. גם הרופאים וציבור משרתי בתי החולים זקוקים לידע נוסף.

פרופ' שבת בעבודה (צילום: יגאל יששכרוב)
פרופ' שבת בעבודה (צילום: יגאל יששכרוב)

כך למשל ההקפדה על נטילת ידיים נכונה. אין לרחוץ ידיים בלי להשתמש בסבון רגיל. שפשוף ידיים  למשך 15 שניות יוריד כשליש ממקרי השפעת ודלקות דרכי העיכול. בנוסף – טיפול מונע ושוטף בתעלות אוורור בבניינים מסחריים, בתי מלון, בתי חולים, בתי ספר ומקומות בילוי , על ידי הוצאת הסיבים שמצטברים והעובשים שמתנחלים בתוך חומר הבידוד של תעלות האוורור הללו – יוריד את מספר הנפגעים מ"פונטיאק פיבר", מחלה הנגרמת על ידי חיידק הליגיונלה המאופיינת בסימפטומים של שפעת מדומה, בעיות במערכת העיכול ועד לדלקת ריאות. חיידק הלגיונלה התגלה, לדוגמה, אצל אלפי חיילים במחנות צבא בארצות הברית באזור פונטיאק שבמישיגן.

לנגד עיניו של פרופ'  שבת עומדת בריאות הציבור בישראל. הוא יזם, לראשונה בארץ, קורס מיוחד להכשרת סורקים מיקרוביאליים-סביבתיים כדי לקדם בדור הצעיר את היכולת לבדוק ולגלות  גורמי סביבה עוינים ומציאת פתרונות למניעתם.

הקורס מתקיים בבית ציוני אמריקה בשלושה ימי רביעי עוקבים, מ-30.4 עד 14.5.

לפרטים נוספים: 050-5950421,  077-4503626.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן