Skip to content

נתניהו הודיע לשרי הקבינט על הפסקת האש, ללא אפשרות להצביע

השרים בנט, ליברמן ואהרונוביץ' התנגדו. בנט דרש הצבעה, אך נענה בסירוב. אהרונוביץ': "ארגון טרור צריך להכריע. אין הצדקה להמתין חמישים יום, ויש בכוחנו להכריע. אנחנו צריכים לקבל החלטות וכולם צריכים לדעת שאף אחד לא חסין, כולל כל ראשי החמאס, הצבאי והמדיני"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הפסקת האש, שנכנסה הערב לתוקף, התקבלה בהחלטת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ללא הצבעה. זאת, למרות התנגדותם של שלושה שרים לפחות – בנט, ליברמן ואהרונוביץ' – להפסקת אש בתנאים האלה. זמן קצר לפני כניסתה של הפסקת האש לתוקף, הודיע ראש הממשלה נתניהו, חד צדדית, לשרי הקבינט כי החליט להיענות ליוזמה המצרית, עפ"י הסמכות שנתונה לו.

עפ"י ההצעה המצרית שנתקבלה הפסקת אש אינה מותנית בזמן. עוד נקבע כי המעברים ייפתחו לצורך הכנסה של ציוד ופריטים הומניטאריים לרצועת עזה. עפ"י הסיכום, יימשך המו"מ בתוך חודש והצדדים יוכלו להעלות אז את המשך דרישותיהם.

הודיע לשרים על הפסקת האש. נתניהו (צילום ארכיון: נירה ידין)
הודיע לשרים על הפסקת האש. נתניהו (צילום ארכיון: נירה ידין)

בירושלים טוענים כי דרישות החמאס – הקמת נמל ימי ושדה תעופה, שחרור אסירים ודרישות נוספות – לא נענו בהצעה המצרית וכי מבחינה צבאית ספג החמאס את המכה הקשה ביותר מאז הקמתו.

חבר הקבינט השר יובל שטייניץ אמר הערב בראיון לערוץ 2: "בסופו של דבר יש שתי חלופות – הכרעה וסוג של הסדרה. הפעם קיבלנו החלטה אסטרטגית לא ללכת להכרעה, לכיבוש או השתלטות זמנית על עזה, עם מחירים כבדים. אני שנים חושב שאין לנו ברירה אלא לעשות זאת, אבל אני מבין עמדה אחרת – אנחנו הולכים להסדרה. הסדרה זו היא סבירה". שטייניץ הוסיף כי לו ההסכם היה מובא להצבעה, היה תומך בו "עם המון תחושה של חמיצות".

"להעיף את המדליפים"

השר נפתלי בנט דרש מנתניהו לערוך הצבעה בנושא – אך נענה בסירוב. בנט לא התבטא פומבית בנושא, לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף. אבל חבר מפלגתו, השר אורי אריאל, דרש באירוע הצדעה של השדולה למען עולי צרפת בירושלים לחתור להכרעה. "המציאות שבה החמאס ממשיך לירות לעבר תושבי ישראל ללא הפסקה, מחייבת אותנו לקבל החלטות ברורות, שמטרתם אחת: הכרעת החמאס. ואם משמעות הדבר זה להיכנס קרקעית בחזרה לעזה זה מה שצריך לעשות. יש לנו צבא מצוין, חיילים נהדרים, מפקדים וקצינים מצויינים, והם יודעים לעשות את העבודה. הם רק צריכים לקבל את הפקודה״.

כמה שעות לפני הפסקת האש דרש השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ' "לעשות פוליגרף למדליפים מהקבינט ולהעיף אחת ולתמיד את המדליפים". השר אהרונוביץ' השמיע את קריאתו בוועידת המשפט של מחוזות לשכת עורכי הדין המתקיימת באשקלון.

השר אהרונוביץ', שהוא חבר הקבינט המדיני-בטחוני, מתח ביקורת חריפה על אופן ניהול המערכה: "ארגון טרור צריך להכריע", אמר. "אין הצדקה להמתין חמישים יום, ויש בכוחנו להכריע. אנחנו צריכים לקבל החלטות וכולם צריכים לדעת שאף אחד לא חסין, כולל כל ראשי החמאס- הצבאי והמדיני. ניסינו להגיע לפתרון אחר, להגיע להסדר. אנחנו נמצאים שם בכל פעם והם מפרים. אני כבר איבדתי את הסבלנות למו"מ. אני חושב שהגיע הזמן להכרעה. תפקיד הצבא לשמור על אזרחי מדינת ישראל.

"זה בסדר שחברי הקבינט רואים דברים אחרת וזה בסדר שמשמיעים ביקורת, אבל אסור שדברים יודלפו מן הקבינט. פעם אחת צריך לעשות סוף לדברים הללו, צריך לעשות פוליגרף ולהעיף אחת ולתמיד את המדליפים", קרא השר לביטחון פנים. כאשר נשמעה שאלה מהפאנל: "כולל את ראש הממשלה?" – ענה אהרונוביץ: "כפי שלימדו אותי אני שומר על זכות השתיקה".

עם זאת אמר השר אהרונוביץ' כי "בקבינט מתבצעות ישיבות ענייניות, מקצועיות" וכי ראש הממשלה  מנהל את הקבינט והדברים נעשים במחשבה ולאחר דיון מעמיק "ולא להעביר חומרים בגלל הדלפות- זאת טעות".

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, אמר עוד כי בעיר אשקלון היו עד עכשיו 13 נפילות ו-135 אזעקות. "אזעקה היא כמו נפילה עבורי. כחבר בקבינט וכמי שעומד בראש המשרד שמאגד את המשטרה, מג"ב ולוחמי האש, אני רואה מחובתי להגיע כמעט יום יום ליישובי הדרום, לפגוש תושבים ולשמוע דברים לא פשוטים. במהלך 'מבצע צוק איתן' גיליתי את האוכלוסייה בעורף, חזקה ואיתנה שכל מה שהיא מבקשת זה שיתנו לה לחיות חיים טובים ושקטים".

השכפ"ץ המשפטי

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ עלה לבמה והתקבל במחיאות כפיים סוערות וזר פרחים אשר קיבל כתודה מהקהל על תרומתו לקידום פיתוח מערכת כיפת ברזל. השר פרץ אמר: "אני בוחר לא להצטרף לדברי ביקורות, גם אם הם מוצדקים, ובוודאי לביקורת על הרמטכ"ל- אין מקום בימים אלה, ולי יש ניסיון בביקורת. רק כשתושלם המערכה, נוכל לבחון את ההישגים הצבאים במקביל להישגים המדיניים, ואז נוכל לבחון דברי ביקורת״.

שרת המשפטים, ציפי לבני, הבטיחה בדבריה לתת – ביחד עם היועץ המשפטי לממשלה , פרקליט המדינה, הפרקליט הצבאי הראשי וגם מבקר המדינה –  "את השכפ"צ המשפטי לכל חייל ומפקד בצה"ל".

לבני קבעה: "סיומו של המבצע לא צריך להיות עם הישגים מדיניים מהותיים לחמאס. הפסקת אש מבחינתי לא יכולה להיות חלק מעוד סבב, אבל צריך למצוא את הדרך שסיום המבצע יהיה חלק מהסדר כולל עם אלה שרוצים פתרון של שתי מדינות".

לדבריה, "שמעתי את התלונות במהלך המבצע את אלה שמצקצקים בלשון ואומרים: אנחנו לא יכולים להמשיך ככה, לא יכולים לפעול, בגלל המשפטנים. זו פשוט שטות מוחלטת. מה שנעשה בקבינט, היעוץ המשפטי שניתן תוך כדי המבצע, זה השכפ"צ וזו ההגנה הטובה ביותר לכל אחד מחיילי ומפקדי צה"ל ביום שאחרי".

"יוזמה נועזת להסדר מדיני"

ח"כ דני דנון הגיב על הפסקת האש: "במזרח התיכון הבלגה מתפרשת כחולשה, למרות המחיר הכבד לא הכרענו את החמאס. 50 ימי לחימה, 64 חללים ו-5 אזרחים הרוגים, 82,000 חיילי מילואים גויסו ובסופו של דבר חזרנו להבנות 'עמוד ענן'".

לדבריו, "ההכרעה הייתה דרושה כדי לשדר לכל המזרח התיכון כולל חיזבאללה, דעא"ש ואיראן שעם ישראל לא מתעסקים. אני חושש שבעניין זה לא הצלחנו מספיק. כעת השעה לחשבון נפש לאומי, מדיניות ההבלגה וההיסוס פגעה ביכולת ההרתעה של מדינת ישראל, הסבב הבא הוא רק עניין של זמן ובו נדרש להכריע את חמאס".

ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) הגיבה על הפסקת האש: "טוב כי נחתם הסכם הפסקת האש, וכעת אל לישראל לשקוע בשגרת השקט הזמני. עלינו ליטול יוזמה פעילה ונועזת להסדר מדיני. במלחמה זו איבדנו את מיטב בנינו, ואין להשלים עם סבבים עקובים מדם כאילו היו כורח המציאות. ציר מתון בקנה מידה היסטורי נוצר במזרח התיכון, ובו חברות מעצמות ערביות שיש להן אינטרסים משותפים עם ישראל, ואסור להחמיץ הזדמנות זאת. יש לכנס לאלתר ועידה בינלאומית ולעשות כל שביכולתנו להבקיע להסדר עם הפלסטינים בחסות הליגה הערבית והקהילייה הבינלאומית."

"ממשלה לגיטימית לעזה"

ח"כ אלי ישי (ש"ס): "הסכם בלי פירוז עזה כמו לרשום בלו"ז את סבב הלחימה הבא. יו"ר הוועדה למוכנות העורף, חבר ועדת החוץ והבטחון ח"כ אלי ישי: "הסכם הפסקת אש ללא פירוז עזה, יהיה בפועל זמן הצטיידות של חמאס באמצעי לחימה נגד ישראל. אי פירוז עזה יחזיר את ישראל לסבב לחימה נוסף ואף קשה יותר תוך פרק זמן קצר ביותר".

ארצות-הברית בירכה על הסכם הפסקת האש בין ישראל לחמאס וקראה לצדדים לכבד אותו. ארה"ב  הביעה תקווה שההסכם יהיה בר קיימא. שר החוץ, ג'ון קרי, הוסיף בהודעתו כי וושינגטון ערוכה לשתף פעולה עם שותפיה בעולם במיזם השיקום הגדול של עזה, ותפעל לוודא שתושבי הרצועה הם שיפיקו ממנו תועלת ולא חמאס ושאר ארגוני הטרור.

מזכ"ל האו"ם, באן, בירך גם הוא על הפסקת האש, אך הזהיר כי אם לא יטופלו בעיות היסוד, ההפוגה רק תכין את הבמה לסבב האלימות הבא. בהודעתו אמר מזכ"ל האו"ם באן כי יש להחיל בעזה את שלטון הממשלה הפלסטינית הלגיטימית, להיצמד להתחייבויות אש"ף, לסיים את הסגר על עזה ולטפל בצורכי הביטחון של ישראל. מזכיר האו"ם הוסיף שלילדים בעזה ובישראל יש הזכות להתחיל את שנת הלימודים בלי אזעקות או הפצצות מן האוויר.

צרפת הצטרפה למברכים על הפסקת האש. שר החוץ פביוס אמר כי על שני הצדדים לכבד את הפסקת האש ולהמשיך בשיחות, באחריותה של מצרים, כדי להגיע לפתרון בר קיימא שיענה על דרישות הפלסטינים להסיר את המצור מעזה ועל צרכי הביטחון של ישראל. פביוס אומר עוד כי יש לחדש את התהליך המדיני בהקדם כדי לסיים את הסכסוך הישראלי הפלסטיני.

1 Comment

  1. פרילאנס
    27 באוגוסט 2014 @ 5:39

    מסכן ביבי גמר את המערכה בעזה ועכשיו מתחילה המלחמה האמיתית שלו 🙂

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן