Skip to content

קורקעו 23 טייסים באל על

וועד טייסי אל על: החברה מתעלמת ממחויבותה ההסכמית על רקע ההחלטה למנוע מהם לטוס עד גיל הפרישה החוקי. ניר צוק, יו"ר וועד טייסי אל על: "מנכ"ל החברה החדש בחר לזנוח את הטייסים המנוסים ביותר כשלנגד עיניו עומד רווח כלכלי פסול הנובע מהחלטה אומללה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
טייסי אל על דורשים מההנהלה לקיים את הסכם העבודה ולמצוא פתרונות לטייסים
טייסי אל על דורשים מההנהלה לקיים את הסכם העבודה ולמצוא פתרונות לטייסים

"ביום חמישי שחלף קורקעו 23 טייסי אל על, ללא סיבה ועל פי החלטה מיותרת של רת"א. החלטה ששוללת מציבור הטייסים הישראליים זכויות יסוד בסיסיות לחופש העיסוק, שהוענקו לכל אזרח על פי חוקי המדינה", כך מסר ועד טייסי אל על.

מחסום גיל 65

הסיבה לקרקעו הטייסים היא שהחל מיום חמישי טייסים מעל גיל 65 לא יכולים יותר לטוס, עם כניסתן לתוקף של תקנות חדשות של רשות התעופה האזרחית (רת"א) בנושא. זאת על אף שגיל הפרישה בישראל הוא 67. כתוצאה מכך, עשרות טייסים בחברות תעופה ישראליות קורקעו מאותו היום, בתקווה שההנהלות ימצאו להם תפקידים אחרים בחברה. בנושא זה דן בית המשפט לפני כשבועיים בעתירה של האיגוד הארצי של הטייסים נגד החלטת רת"א בעניין הגבלת הגיל ל-65 אך טרם קבע את פסיקתו.

נכון לעד יום חמישי שחלף יכלו טייסים בחברות תעופה מסחריות כמו אל על ארקיע ישראייר וק.א.ל לטוס עד גיל 67, על פי אישור מיוחד של רשות התעופה האזרחית.

סכסוך עבודה בארקיע

על רקע זה הוכרז בשבוע שעבר סכסוך עבודה בארקיע, הנוגע לכ-680 עובדים. העובדים מוחים על המבוי הסתום במו"מ להסדרת תנאי העסקתם של טייסים שהגיעו לגיל 65. על פי החלטת רשות התעופה האזרחית (רת"א) נקבע, כי גיל הטיסה לטייסים בטיסות מסחריות יהיה גיל 65. כתוצאה מהחלטה זאת ומהצעדים החד צדדיים שמקדמת הנהלת ארקיע, עלולים למצוא עצמם טייסים ותיקים ומוערכים ללא מקור פרנסה בטרם הגיעם לגיל הפנסיה שהוא 67.

מארקיע נמסר אז בתגובה, כי סוגיית גיל הפרישה של טייסים בגינה הוכרז סכסוך העבודה אינה ייחודית לארקיע ונוגעת גם לטייסי אל על וישראייר. הסוגיה נדונה בימים אלה בבית המשפט בגין עתירת איגוד הטייסים הארצי. "החלטת המדינה הינה גזירה שהציבור (הטייסים כמו גם המעסיקים) אינו יכול לעמוד בה. ארקיע קוראת למדינה להחריג את סקטור הטייסים מתקנות גיל הפרישה, כפי שעשתה בסקטורים אחרים. עד אז ארקיע קוראת למדינה לאפשר לטייסים להמשיך ולטוס בקווים הפנים ארציים ובכך לפתור לפחות חלקית את הבעיה", היא ציינה.

זונחים את הטייסים המנוסים ביותר

בסוף השבוע שחלף פנה קברניט ניר צוק, יו"ר וועד טייסי אל על לטייסים: "מנכ"ל החברה החדש בחר לזנוח את הטייסים המנוסים ביותר כשלנגד עיניו עומד רווח כלכלי פסול הנובע מהחלטה אומללה. הניסיונות לגבש עם הנהלת החברה, את התנאים להמשך העסקת הטייסים הותיקים שקורקעו, לא הבשילו. ההנהלה בחרה להתעלם מפרק הקרקוע שבהסכם העבודה".

עוד מציין צוק כי "נציג ההסתדרות הציע להנהלה פתרון זמני, לשנתיים הקרובות. הפתרון, שמקורו הכספי בזכויות אותן צברו הטייסים במשך עשרות שנים, נדחה על ידי ההנהלה. ההנהלה גם דחתה את הצעתו להכריז על המצב כקרקוע זמני, ללא פגיעה בזכויותיהם המשפטיות".
עוד מציינים הטייסים כי "מערכת יחסי עבודה טובה מתחילה ביחס וכבוד הדדי ולאחר מכן תנאים ושכר. ככל שבנושא הכלכלי ניתן אולי לנסות להבין את עמדת ההנהלה, את היחס שספגו ממנה הטייסים הוותיקים, קשה להסביר. חוסר הרגישות שהפגינה הנהלת החברה, כלפי ציבור שלם שתרם עשרות שנות עבודה בחברה, בנאמנות ובחריצות, מקומם".

"ההנהלה לא תתאמץ לאייש טיסות"

לדברי ועד הטייסים, כשניפגש ביום רביעי שחלף מנכ"ל אל על דוד מימון עם קבוצת הטייסים הוותיקים שקורקעו, במקום להפגין אמפתיה למצבם ותסכולם, בחר המנכ"ל לאיים. במקום למצוא פתרון מהיר והוגן אמר: "לאור המחסור שנוצר בטייסים, ההנהלה לא תתאמץ לאייש את הטיסות". המנכ"ל איים שהוא יהיה זה שיעמיד את טיסות החברה אם יווצר קושי לאיישן.

וועד הטייסים בשיתוף עם ההסתדרות, יגיש בימים הקרובים עתירה לבית הדין כנגד הנהלת החברה על התעלמות ממחויבותה ההסכמית. בשבוע הבא יקיימו הטייסים אספות עובדים שלא במסגרת שעות העבודה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן