Skip to content

לבני ביטלה הדיון בוועדת השרים – נתניהו העביר את הדיון לממשלה

"חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי", שאותה יזמה ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) מגביר את הזעזועים בקואליציה המעורערת ממילא. לאחר ששרת המשפטים ציפי לבני דחתה את הדיון בהצעת "חוק יסוד – הלאום", בוועדת השרים לענייני חקיקה – הודיע ראש הממשלה בתגובה כי יביא את הצעת החוק לדיון בממשלה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

העימות הפנימי בתוך הקואליציה המתערערת גבר היום לאחר ששרת המשפטים ציפי לבני דחתה את הדיון בהצעת "חוק יסוד – הלאום", בוועדת השרים לענייני חקיקה – ובתגובה הודיע ראש הממשלה כי יביא את הצעת החוק לדיון בממשלה.

לבני ביטלה את הדיון בוועדת השרים לחקיקה (צילום: דן בר דוב)
לבני ביטלה את הדיון בוועדת השרים לחקיקה (צילום: דן בר דוב)

עפ"י הצעת "חוק יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי", שאותה יזמה ח"כ איילת שקד (הבית היהודי) תוגדר מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואופייה הדמוקרטי יוכפף לזהותה הלאומית היהודית. בין היתר, קובע החוק כי השפה הרשמית היחידה של מדינת ישראל תהיה העברית. ערבית לא תוגדר כשפה רשמית ותזכה ל"מעמד מיוחד". עוד קובעת הצעת החוק כי דיני המשפט העברי ישמשו השראה לחקיקה ולבית המשפט.

עוד נקבע בהצעת החוק כי כל תושב בלא הבדל דת ולאום יהיה זכאי לפעול לשימור תרבותו מורשתו ושפתו. בהצעת החוק נאמר כי הזכות למימוש ההגדרה העצמית הלאומית במדינת ישראל ייחודית לעם היהודי.

נתניהו - העביר את הדיון למליאת הממשלה (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נתניהו - העביר את הדיון למליאת הממשלה (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

הצעת החוק הייתה אמורה לעלות לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה, אבל יו"ר הוועדה, השרה ציפי לבני, החליטה להסירה לסדר היום ברגע האחרון.

לבני נימקה את החלטתה בכך כי קיימות הצעות חוק דומות שאמורות לעלות לדיון בוועדה משותפת. "לא אוותר על הדמוקרטיה", הסבירה לבני את החלטתה. "אמשיך להילחם כדי שישראל תהיה גם מדינת העם היהודי וגם דמוקרטית. זה הבסיס של הציונות, כך נקבע במגילת העצמאות וכך יהיה".

הדבר הביא לתגובות זועמות באגף הימני של הקואליציה. יו"ר "הבית היהודי", השר נפתלי בנט, האשים את לבני בהפרה בוטה של ההסכמים הקואליציוניים ואיים כי אם היא לא תעמוד בהסכמים הקואליציוניים – גם "הבית היהודי" לא יעמוד בהסכמים אלה ויבלום את כל הצעות החוק של "התנועה" ושל "יש עתיד".

בתגובה לצעדה של לבני הודיע ראש הממשלה נתניהו כי יביא לדיון בממשלה את הצעת החוק "חוק יסוד – הלאום".

נתניהו אמר היום בישיבת הממשלה כי ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. "הדמוקרטיה כאן באה לידי ביטוי בזכותו של כל אדם להצביע בבחירות חשאיות, היא באה לידי ביטוי בחוק כבוד יסוד האדם וחירותו, שמבטיח את זכויות הפרט בצורה מלאה, בצורה שאין לה שום הקבלה בשום מקום במרחב גדול מאוד מסביבנו", אמר נתניהו.

"הצד היהודי של המדינה בא לידי ביטוי בהיותנו מדינת הלאום האחת והיחידה של העם היהודי, בדגל, בהמנון, בזכותו של כל יהודי לבוא הנה", אמר ראש הממשלה. "האיזון בין שני הדברים הללו הוא דבר שמתבקש, גם כדי לאזן את מערכת המשפט שלנו, שמכירה בהחלט בצד הדמוקרטי, ועכשיו תצטרך גם להכיר בצד של היותנו מדינת הלאום של העם היהודי".

נתניהו הדגיש, עוד לפני שלבני ביטלה את הדיום בהצעת החוק, כי היא תעבור עוד הרבה שינויים והרבה דיונים, "אבל ביסודו של דבר, נבהיר שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, בצד מתן שוויון זכויות והבטחת שוויון זכויות לכל אזרחיה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן