Skip to content

אוצר הזהב הגדול ביותר, שנמצא בישראל, יוצג במוזיאון ישראל

האוצר המכיל כ-2,600 מטבעות זהב טהור (24 קראט), התגלה במקרה על ידי קבוצת צוללים בקרקעית נמל קיסריה בחודש פברואר האחרון ונחשף במלואו ע"י היחידה לארכיאולוגיה ימית של רשות העתיקות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החל מהשבוע יוצג במוזיאון ישראל בירושלים, במסגרת חגיגות היובל של המוזיאון, אוצר הזהב הגדול ביותר שנמצא אי פעם בישראל. האוצר המכיל כ-2,600 מטבעות זהב טהור (24 קראט), התגלה במקרה על ידי קבוצת צוללים בקרקעית נמל קיסריה בחודש פברואר האחרון ונחשף במלואו ע"י היחידה לארכיאולוגיה ימית של רשות העתיקות.

דינארים ורבעי דינארים באוצר הזהב מקיסריה (צילום: קלרה עמית (רשות העתיקות)
דינארים ורבעי דינארים באוצר הזהב מקיסריה (צילום: קלרה עמית (רשות העתיקות)

לאחר סערת החורף האחרונה יצאה קבוצת צוללים לצלילה באזור קיסריה. הם הבחינו במטבע נוצץ, אשר בתחילה חשבו כי זהו מטבע של משחק צעצוע. אולם לאחר שהבינו כי מדובר באוצר אמיתי, אספו עימם כמה מטבעות, חזרו במהירות אל החוף והזעיקו את נציגי רשות העתיקות. לאחר בדיקת האזור עם מגלה מתכות, וחפירות נוספות, נחשפו כ-2,600 מטבעות זהב במידות, בגדלים ומשקל שונים. ערך האוצר שקול ל-100 שנות משכורת של פועל באותם ימים.

סיבת הגעתם של המטבעות לקרקעית הים עדיין לוטה בערפל. על אף שהמטבעות שכנו אלף שנים מתחת למים, הן נשמרו במצב מעולה. רובם כלל לא נזקקו לטיפול במעבדה ולניקיון ובזכות העובדה שהם עשויים מזהב טהור הם עדיין נוצצים. על חלק מהמטבעות מופיעים סימני שיניים המעידים כי סוחרים ניסו לבדוק את אמיתותם.

רבע דינר מהאוצר הזהב (צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות)
רבע דינר מהאוצר הזהב (צילום: קלרה עמית, רשות העתיקות)

זוהי הפעם הראשונה שהאוצר נחשף במלואו לציבור כחלק משיתוף פעולה מיוחד עם רשות העתיקות והחברה לפיתוח קיסריה ובעוד שלושה חודשים הוא ישוב לרשות העתיקות להמשך המחקר. התצוגה במוזיאון מתאפשרת תודות לשיתוף פעולה בין מוזיאון ישראל לבין רשות העתיקות והרשות לפיתוח קיסריה. התצוגה תלווה בסרטים המתעדים את גילוי האוצר בים.

עבור העדה הדרוזית הייתה מציאת האוצר דרמטית במיוחד – רוב המטבעות שנחשפו נושאים את שמו של הח'ליף הפאטימי אל-חאכם, מי שנחשב למייסד אמונת ייחוד האל הדרוזית ב-1017 לספירה. סביב שמו קיימת הילה של קדושה, כבוד ומסתורין. בין השאר, קיימת שאלה סביב היעלמותו המסתורית לפני כ-1,000 שנה. בעבר נמצאו מטבעות הנושאים את שמו של אל חאכם, אך ריכוז מטבעות הזהב הנושאים את שמו הפעם, מעיד על עוצמת שלטונו של הח'ליף. רבים מהמטבעות באוצר נטבעו בתקופה שבה הופצה בקהיר האמונה הדרוזית "מד'הב אל-תווחיד"– כלומר" כת הייחוד הדוגלת במונותאיזם מוחלט".

הציבור יוכל לחזות באוצר בזכות האזרחות הטובה שגילו הצוללים צביקה פייר, קובי טוינה, אביבית פישלר, שי מילנר, יואב לביא ויואל מילר שדיווחו לרשות העתיקות על מציאת המטבעות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן