Skip to content

ח"כ בני בגין: אין סיכוי לשקם את אזור הבולענים בים המלח

בדיון בוועדת הפנים של הכנסת, בסוגיית הבולענים, אמר בגין, שהוא גיאולוג במקצועו: "הבולענים יהיו איתנו הרבה מעבר לתוחלת החיים של הנינים שלנו ונכדיהם. אם מישהו מצפה לשיקום מבנים באזור זו ציפיית שווא. מאזור כזה צריך לברוח ולפצות את התושבים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ח"כ בני בגין (הליכוד) , שהוא גיאולוג במקצועו, אומר כי אין סיכוי לשקם את האזור מוכה הבולענים וקורא לברוח מהאזור שבו התגלו הבולענים, סמוך לים המלח.

בולען בים המלח (צילום: ויקיפדיה)
בולען בים המלח (צילום: ויקיפדיה)

בדיון בוועדת הפנים של הכנסת, בסוגיית הבולענים, אמר בגין: "הבולענים יהיו איתנו הרבה מעבר לתוחלת החיים של הנינים שלנו ונכדיהם. אם מישהו מצפה לשיקום מבנים באזור זו ציפיית שווא. מאזור כזה צריך לברוח ולפצות את התושבים. האזור מסוכן בהגדרה אז הניסיון למצוא קריטריונים הנדסיים שיאפשרו לחיות, נועד לכישלון. נדרשות תשובות לשאלת האחריות המשפטית- מי יפצה וישפה".

חוקרת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רינת בניטה, הציגה מסמך שבו נאמר כי בכל שנה נוספים באזור 400 בולענים חדשים. "הסיבה לירידת גובה ים המלח נובעת ב-70% מהטיית מקורות הירדן וסכירת נחלים וב-30% מהמפעלים התעשייתיים. החלופות אינן ברות ביצוע בטווח מידי, עלויותיהן מוערכות במיליארדים ויעילותן מוטלת בספק. לפי המכון הגיאולוגי הפתרון הריאלי הוא ללמוד לחיות בסביבה עם בולענים".

מבט מהאוויר על בולענים בים המלח (צילום: ויקיפדיה)
מבט מהאוויר על בולענים בים המלח (צילום: ויקיפדיה)

ראש המועצה האזורית תמר, דב ליטבינוף, אמר כי אף חברת ביטוח, כולל ענבל הממשלתית לא מוכנה לבטח את התושבים והישובים. "יש הצעות מאוד ברורות וביניהן הכרזת ים המלח כאזור מוכה אסון. זה לא יפתור את הבולענים אבל לפחות נציל נכס לאומי", אמר. "יש 120 מיליון במשרד להגנת הסביבה, שהולכים לטיפול במצדה ובעין פשחה במקום לטיפול בירידת המפלס".

אבי שחר מקיבוץ מצפה שלם: "השקענו עשרות מיליונים בחוף מינרל ב-20 שנה האחרונות ומאז קריסתו אנחנו באובדן הכנסה ובאובדן תעסוקה של 25 איש. בלי הכנסות לא נוכל להחזיק את נקודת הישוב הזו". יו"ר ועד ההנהלה של הקיבוץ, אתי בירן: "הילדים חיים בפחד. נוסעים על כביש 90 לביה"ס בסכנה יומיומית". איציק מזור מקיבוץ עין-גדי: "אנחנו חיים בתוך אסון אקולוגי יום יום. בגל הראשון של הבולענים נמחקו לנו 150 דונם תמרים. הנזק של השמאים בתקופת ממשלת אולמרט היה של 127 מיליון שקל".

בדיון הסוער של ועדת הפנים והגנת הסביבה, תקף היו"ר, ח"כ דוד אמסלם את משרדי הגנת הסביבה והתיירות: "לא יכול להיות דבר כזה שחברות הביטוח לא יתנו מענה לאסון טבע. זו לא תכנית כבקשתך. או שהמדינה תיקח על עצמה לשפות או שתנחה את חברות הביטוח איך לנהוג". הוא ביקש ממשרד הפנים "לתת הנחיות למועצות המקומיות והמרחביות איך מתכננים באזור מוכה בולענים", והוסיף: "אזמן את מנכ"לי המשרדים, אסתכל להם בעיניים ואשאל מה עשיתם עם הכסף? זו התנהלות חלמאית באנדרסטייטמנט. לא יכול להיות 3 שנים וחצי אחרי החלטת הממשלה בנושא עם סכנת חיי אדם, ולא קורה כלום. אכלו לי שתו לי לא מתקבל. אם הייתי השר, מנכ"לי המשרדים היו הולכים הביתה. נתכנס שוב בעוד חודשיים לקבל דוח מצב לתכנית אופרטיבית ונקיים מעקב רציף לראות שזה באמת מתקדם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן