Skip to content

הממשלה החליטה פה אחד: אביחי מנדלבליט יהיה היועהמ"ש הבא

בחירתו של מנדלבליט ע"י הממשלה, אינה סוף פסוק. הממשלה תצטרך לעבור בהצלחה שורה של עתירות לבג"צ, שהאחרונה בהן הוגשה היום ע"י התנועה לאיכות השלטון, נגד מינויו של מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה. מתוך העתירה: "כשני עשורים מאז פרשת בר-און חברון, והנה דומה כי שוב מבקשים המשיבים לאפשר לשיקולים פוליטיים עלומים וזרים להכתיב את הליך מינויו של […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה אישרה הבוקר, פה אחד, את מינויו של מזכיר הממשלה, אביחי מנדלבליט, לתפקיד היועמ"ש הבא. המינוי, שהובא לממשלה, בעקבות המלצת ועדת האיתור בראשות נשיא בית המשפט העליון בדימוס, השופט אשר גרוניס, ייכנס לתוקף ב-1 בפברואר, לכהונה של שש שנים.

צילום: אבי אוחיון/לע"מ
צילום: אבי אוחיון/לע"מ

שרת המשפטים, שהציגה את ההצעה למנות את מנדלבליט, דיברה בשבחו ובמקצועיותו והסבירה מדוע לדעתה מינויו ראוי ביותר;  השרה אמרה כי ניסיונו המקצועי העשיר של ד"ר מנדלבליט ותכונותיו האישיות; מסירותו, מחויבותו העמוקה לשלטון החוק ולאינטרס הציבורי יושרו ונאמנותו לערכי המדינה מלמדים כי הוא מקיים באופן מלא את מכלול התכונות הנדרשות מהיוע. המשפטי לממשלה.

השרה דיברה על ניסיונו הענף של מנדלבליט בשלל תפקידים במסגרת שירותו בן 27 השנים בפרקליטות הצבאית (כתובע, כסנגור, כשופט, וכפרקליט צבאי), על העובדה כי אינו נרתע מקיום חקירות ביחס לקצינים בכירים, על מדיניות בלתי מתפשרת אשר הציג ביחס לטיפול בעבירות מין למשל, לצד גילוי רגישות לזכויותיהם של נאשמים, על היכרותו המעמיקה עם רשויות השלטון השונות והיכרותו עם תפקיד היועמ"ש במסגרת עבודתו כמזכיר ממשלה.

"ד"ר מנדלבליט הוא בעל נסיון רב בכל תחומי המשפט. ניסיונו הרב בתור שופט, סנגור צבאי ראשי, פצר ומומחה למשפט בינלאומי מקנה לו יתרון רב לביצוע תפקיד היועמ"ש", אמרה שרת המשפטים. "מהיכרותי עם ד"ר מנדלבליט אני בטוחה כי הוא יהיה יועץ מקצועי ועצמאי שיאפשר לממשלה לבצע את מדיניותה במסגרת החוק".

ראש הממשלה בנימין נתניה, אמר: "אביחי מנדלבליט הוא מועמד ראוי ביותר. אמרתי בפני הוועדה ואני אומר את זה לכל אדם.  אנחנו נמצאים במאבק בינלאומי גדול, במשפט הבינלאומי. יש עלינו התקפות חד-צדדיות מעוותות וכוזבות נגד מדינת ישראל. זאת חזית הלוחמה החדשה. בנושא זה יש לאביחי מנדלבליט יתרון עצום. ראינו גם את ההתנסות המעשית שלו כפצ"ר וגם הניסיון האקדמי והמחקרי שלו שהוא ניסיון מוביל.

"היועץ המשפטי לממשלה צריך גם להיות מסוגל לכוון את המערכות שלנו במאבק המשפטי הבינלאומי ופה יש לו יתרון עצום ומובהק שיידרש לו בשנים הקרובות", אמר נתניהו. "מנדלבליט גם חובק את העולם המסורתי של הבנת החוק, אכיפת החוק ושלטון החוק, אבל הוא גם נוגע בעולם המתהווה של התקפות משפטיות על מדינת ישראל ולכן הוא ראוי במיוחד גם מהטעם הזה".

מזכיר הממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודה לראש הממשלה, לשרת המשפטים ולחברי הממשלה על ההחלטה למנותו לתפקיד: "אני מקבל על עצמי את כובד האחריות הגלומה בתפקיד החשוב הזה ומתחייב לפעול ללא לאות על מנת להמשיך ולבצר את שלטון החוק במדינת ישראל ולשרת את אזרחי ישראל בנאמנות ובמסירות".

סיעת 'יש עתיד' בירכה את מנדלבליט, על מינויו ליועץ המשפטי לממשלה: "אתה ניצב בפני אחד התפקידים החשובים בשמירה על שלטון החוק וביעור המערכת השלטונית משחיתות ציבורית ואנו מאמינים כי תדע לעמוד בפני האתגרים החשובים והכבדים הניצבים לפתחך. אנו נסייע ונגבה אותך במהלכים שתוביל לשמירה על שלטון החוק והמלחמה בשחיתות במדינת ישראל".

אולם בחירתו של מנדלבליט ע"י הממשלה, אינה סוף פסוק. הממשלה תצטרך לעבור בהצלחה שורה של עתירות לבג"צ, שהאחרונה בהן הוגשה היום ע"י התנועה לאיכות השלטון, נגד מינויו של מנדלבליט ליועץ המשפטי לממשלה.

התנועה מבקשת בעתירתה מתן צווים על תנאי להורות לממשלת ישראל לחזור בה מהחלטתה לאשר את מינויו של ד"ר מנדלבליט לתפקיד היועמ"ש, לנוכח שרשרת כשלים חמורים ופגמים מנהליים בהליך המינוי אשר עליו התבססה החלטת הממשלה.

כן ביקשה התנועה כי בית המשפט יורה לוועדת איתור היועמ"ש לחזור מההחלטה להמליץ על מועמד אחד בלבד נוכח העובדה כי החלטה זו התקבלה בחוסר סמכות ובחוסר סבירות קיצוני בהיותה פרסונאלית ונשענת על שיקולים זרים, וכן לאור הפגיעה הקשה באמון הציבור בהליך המינוי ובמערכות השלטוניות.

עוד מבקשת התנועה מבית המשפט מתן צו על תנאי כנגד שרת המשפטים לחזור מההמלצה על מועמד אחד מאחר שכתב המינוי הורה לה להמליץ על שלשה מועמדים, וזאת לנוכח הגשת המלצה זו בחריגה מסמכות, תוך פגיעה חמורה בתכליות הוועדה, וכן תוך כבילת שיקול דעתה של הממשלה ופגיעה בהליך מינויו של היועץ המשפטי לממשלה.

התנועה לאיכות השלטון מבקשת מבית המשפט מתן צו על תנאי כנגד שרת המשפטים, מאחר ששינתה את הנחיותיה וצמצמה אותן מבחירת שלושה מועמדים לאחר בלבד, רק לאחר שידעה את זהותו של המומלץ היחידי, ותוך שהיא נוטלת לעצמה דה פקטו את הסמכות להמליץ על מועמד מבלי שסמכות זו ניתנה לה על ידי הממשלה (כפי שניתנה לשר המשפטים נאמן בעת מינוי היועמ"ש הקודם).

כן בקשה התנועה מבית המשפט כי יוציא צו ביניים כנגד ממשלת ישראל למנוע את כניסתו לתפקיד של ד"ר מנדלבליט עד אשר תתקבל החלטה בעתירה, וכן להאריך את כהונתו של עו"ד ויינשטיין עד אשר ימונה יועמ"ש חדש בהליך ראוי.

מתוך העתירה: "כשני עשורים מאז פרשת בר-און חברון, והנה דומה כי שוב מבקשים המשיבים לאפשר לשיקולים פוליטיים עלומים וזרים להכתיב את הליך מינויו של היועץ המשפטי לממשלה, תוך שהם מתעלמים מחובותיהם המנהליות, ומהסמכויות המצויות בידיהם".

בעתירה נאמר עוד כי החלטת הממשלה לאשר את מינויו של ד"ר מנדלבליט מבוססת על שרשרת פגמים בהליך מנהלי שאינו תקין, היות ובהליך המינוי נפלו פגמים רבים הן בדרך התנהלותה של ועדת האיתור, והן בדרך קבלתן של החלטות מנהליות על ידי שרת המשפטים: "המלצותיה של ועדת האיתור ניתנו תוך שהיא חורגת מהמנדט אשר ניתן לה, ותוך שהיא פוגעת בתכליות קיומה וכובלת את שיקול דעתה של הממשלה; המלצות פגומות אלו הועברו לידי שרת המשפטים אשר בתורה בחרה לקבל החלטה מנהלית בחוסר סמכות, תוך שעולה החשש כי היא מסתמכת על שיקולים זרים ופרסונאליים".

הממשלה אישרה פה אחד (למעט השר אריה דרעי שלא השתתף בהצבעה) גם את מינויו של פרופ׳ אבי שמחון לראש המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו הכלכלי של ראש הממשלה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "אבי שמחון הוא איש ראוי, בעל יכולות ניהול והובלה. הוא מחויב לכל אזרחי ישראל ולכלכלת מדינת ישראל. שמחון הוא אדם שקול שמכיר את רזי הכלכלה. הוא איש של כלכלה חופשית ובריאה ומחויב למדיניות הממשלה".

יו׳ר ש״ס השר אריה דרעי, ביקש את רשות הדיבור לפני ההצבעה בממשלה על מינויו של פרופסור אבי שמחון, ליו״ר המועצה הלאומית לכלכלה, ואמר: ״אני מכבד את החלטתו של רה״מ לבחור לתפקיד את פרופ׳ אבי שמחון, אולם אני חייב למחות על דבריו של פרופ׳ שמחון בעבר נגד משפחות מרובות ילדים. דבריו של פרופ׳ שמחון היו מקוממים ובעייתיים מאד. אני גאה שאני אב לתשעה ילדים וסב ל-19 נכדים. מהמקום שאני מגיע כל ילד וילדה הם ברכה, שמחה, ועולם ומלואו.

"דווקא אנחנו, בני העם היהודי, שאיבד 6 מיליון מבניו ובנותיו בשואה, צריך לעודד ילודה ולא לתקוף את מי שבוחר להביא הרבה ילדים לעולם״, אמר השר דרעי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן