Skip to content

צה"ל פשט על בית המחבל, מיפה לקראת הריסה ועצר את אחיו

צה"ל פשט הלילה על בית המחבל בכפר קובר ביצע מיפוי הנדסי לקראת הריסה ועצר את אחיו. שרים וחברי כנסת השמיעו עקיצות לכיוון השב"כ וצה"ל שהתנגדו להותיר את גלאי המתכות בהר הבית. יו"ר הקואליציה קבע נחרצות כי הפיגוע המזוויע בחלמיש נבע מחוסר ערנות כוחות הביטחון. בסביבה קשה כזו בה מרכיבים ושיקולים פוליטיים צרים מהווים כר להחלטות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צה"ל פשט לפנות בוקר (שבת) על בית הוריו של המחבל עמר עבד אלג'ליל אלעבד (19) בכפר קובר הסמוך לרמאללה. אלעבד רצח אמש שלושה בני משפחה ישראלים בפיגוע הדקירה בהתנחלות נווה צוף – חלמיש. במסגרת המבצע כוחות צה״ל בחטמ״ר, יחידות מיוחדות של דובדבן ומגלן והשב״כ כיתרו את הכפר והיציאה ממנו תתאפשר במקרים הומניטריים בלבד. מדובר צה"ל נמסר כי "בנוסף הכוחות ביצעו מיפוי הנדסי של בית המחבל לקראת הריסה, סריקות אמל"ח נרחבות והחרימו כספי טרור. אחיו של המחבל נעצר".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
מעצר אחיו של המחבל
מעצר אחיו של המחבל

הרמטכ"ל גדי איזנקוט ערך מוקדם יותר הערכת מצב בהשתתפות סגנו אביב כוכבי, מפקד פיקוד המרכז רוני נומה, ראש אגף המודיעין הרצי הלוי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים יואב (פולי) מרדכי ומפקדים נוספים. בעקבות הערכת המצב הוחלט לכתר את הכפר ולפשוט על בית הוריו של אל-עבד, שלפי גורם צבאי בכיר השתייכו למשפחה שמזוהה עם חמאס.

הרמטכ"ל מקבל תדרוך (צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל מקבל תדרוך (צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל (במרכז) מקבל תדרוך (צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל (במרכז) מקבל תדרוך (צילום: דובר צה"ל)

הבוקר הגיעו לזירת הרצח הרמטכ"ל ושר הביטחון לחלמיש שם פגשו את מפקד פיקוד המרכז, אלוף רוני נומה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף פולי מרדכי, מאו"ג איו"ש, תא"ל ליאור כרמלי ומח"ט בנימין, אל"ם יובל גז. "הרמטכ״ל קיבל סקירה על הפיגוע ועל המשך פעילות כוחות צה״ל במרחב", מסר דובר צה"ל.

הפיגוע הרצחני מהווה אולי את השיא בגל הבעבוע הלוהט שהחל בפיגוע רצח השוטרים בהר הבית ב-14 ביולי. רצח שהוביל להחלטת נתניהו ושרי הקבינט להציב גלאי מתכת בכניסה להר הבית.
למרות שלאורך השבוע הזהירו צה"ל, שב"כ ומתאם הפעולות בשטחים מפני השלכות השארת גלאי המתכת על ההר. טענתם הייתה שבצד הפלסטיני ינצלו את המחלוקת להבערת השטח, מבלי שאמצעי הביטחון הללו יביאו תועלת ממשית.  היה ברור כי בדיקת עשרות אלפי מתפללים בידי המשטרה תייצר עומסים ענקיים בכניסה להר הבית ותדרוש מהמשטרה כוחות נוספים ואמצעים על מנת לבצע בידוק כזה. "במצב הזה לא יהיה ניתן לבצע בידוק רציני", התבטא גורם בטחוני השבוע.
מההודעה האחרונה שהשאיר המחבל בפייסבוק, כשעה וחצי לפני הפיגוע, עולה כי הסערה באל אקצא דרבנה אותו לפעול. בצה"ל אמרו כי הם "מבינים שמדובר בפיגוע השראה על רקע האירועים בהר הבית סביב מסגד אל-אקצה, וכרגע פועלים למניעת יציאה של פיגועי השראה נוספים".

ראש הממשלה נתניהו התחבט  עד ליל חמישי האחרון בשאלה כיצד לנהוג, כשהשרים סביבו משמיעים מילים גבוהות על הפגנת ריבונות ישראל כריבון בירושלים השלמה ועל הצורך בשימור ההרתעה. מרכיב נוסף שהנחה את שיקולי נתניהו לגבי ההחלטה הנפיצה להותיר את גלאי המתכת על ההר הייתה התחרות הפנימית בין השותפות בקואליציה, כשהליכוד, הבית היהודי ובמידת מה ישראל ביתנו, חוששות שיואשמו בהפגנת חולשה מול הטרור. אתמול בצהריים, כשהמצב בהר הבית נראה תחת שליטה, כבר ספגו צה"ל ושב"כ עקיצות משרים וחברי כנסת  כאילו באזהרותיהם המקצועיות הפחידו את הקבינט יתר על המידה. כל זאת אירע כשברקע מתנהלים מגעים עם ירדן והפלסטינים בניסיון למצוא פשרה שתסיים את המשבר המלאכותי. נתניהו החליט שלא להחליט והעדיף לבצע משאל בין שרי הקבינט. בישיבת הקבינט ביום חמישי בלילה הוחלט לבסוף להשאיר את הגלאים במקומם.

אמש בערב, זמן קצר אחרי רצח המשפחה בחלמיש, הזדרז  יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (ליכוד), להגיב. "הפיגוע", הסביר בראיון טלוויזיה, "אירע משום שכוחות הביטחון לא הפגינו ערנות,.
קביעתו הנחרצת של ביטן, איש ביטחון מיומן, הגיעה ללא ספק אחרי תחקיר מקצועי ממצה ומעמיק. בסביבה כזו כמעט בלתי אפשרית פועלים צה"ל והשב"כ .

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן