Skip to content

עיקר החדשות * מהדורת הצהריים * יום שני ה 17 בדצמבר 2018

כותרות המהדורה     בנשקים שלופים, בטווח אפס: עימות בין חיילים ישראליים לצבא לבנון בנוגע להצבת גדר תיל בגבול (בטחוני)     ה-CNN חשף תיעוד חדש מתוך מנהרת חיזבאללה‎ – "מנהרה מתוחכמת וגבוהה, המאובזרת בתאורה ומערכת אוורור" (בטחוני)     דיווח: למרות הבטחת הנשיא הנבחר, שגרירות ברזיל לא תוכל להעתיק את מקומה מתל אביב לירושלים (מדיני)     בשל […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כותרות המהדורה

    בנשקים שלופים, בטווח אפס: עימות בין חיילים ישראליים לצבא לבנון בנוגע להצבת גדר תיל בגבול (בטחוני)

    ה-CNN חשף תיעוד חדש מתוך מנהרת חיזבאללה – "מנהרה מתוחכמת וגבוהה, המאובזרת בתאורה ומערכת אוורור" (בטחוני)

    דיווח: למרות הבטחת הנשיא הנבחר, שגרירות ברזיל לא תוכל להעתיק את מקומה מתל אביב לירושלים (מדיני)

    בשל הפלת המטוס הרוסי בסוריה: רוסיה דורשת מישראל פיצויים של מליונים (מדיני)

    דיווח: יוזמה אמריקנית – פיצוי כספי לפלסטינים שיעזבו את הגדה המערבית (מדיני)

    בעקבות הקיצוץ בכספי הסיוע: הרשות הפלסטינית והאו"ם פתחו בקמפיין לגיוס תרומות; היעד: 350 מליון דולר (מדיני)

    איראן: כוחות מיוחדים נשלחו לדכא את מחאת פועלי הפלדה השובתים בעיר אהוואז (חוץ)

    דוח שהוכן עבור הסנאט: "קמפיין התעמולה הרוסי עבור טראמפ היה נרחב ומשוכלל ממה שחשבו" (חוץ)

חדשות

    תאונת אימונים ברמת הגולן: שני חיילים נפצעו בהתהפכות דחפור * שני חיילים נפגעו היום לפנות בוקר לאחר שנהג דחפור מסוג D9 איבד שליטה על ההגה והתהפך לצד הדרך. התאונה התרחשה במהלך אימון בצפון, בשעה שכוחות הנדסה רבים פועלים בגבול לבנון במסגרת מבצע "מגן צפוני" לאיתור ולהשמדת מנהרות חיזבאללה * הצבא בודק את נסיבות התאונה

    השיבושים נמשכים: הקו המהיר לירושלים פועל באופן חלקי * כמעט שלושה חודשים לאחר שנפתח לנסיעה באופן ניסיוני, הקו החדש לירושלים הושבת באופן זמני בשני הכיוונים – ושב לסדרו מחדש לאחר כשעתיים. * לעת עתה פועלות הרכבות בתדירות של רכבת אחת בשעה לכל כיוון. זו התקלה הרביעית שמדווחת בקו החדש בשבוע האחרון, וברכבת הדגישו שמדובר עדיין בתקופת הרצה. * שר התחבורה הצהיר כי הורה לבדוק אם התקלות הן תוצאה של סכסוך בין ההנהלה לוועדי העובדים. * ועד עובדי רכבת ישראל בתגובה: "לעובדים אין קשר לתקלות בקו החדש. הם נותנים את הנשמה כדי לחפות על החלטות פזיזות, גם כאלה של חברות אחרות. להפיל על העובדים את כל זה, זה הכי נמוך שיש. אנו ממליצים לקיים בדיקה מקיפה על ריבוי התקלות"

    למרות התנגדות היועמ"ש: וועדת השרים אישרה את החוק לגירוש משפחות מחבלים בתחומי יו"ש * ועדת השרים לחקיקה אישרה אמש פה אחד את הצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים. על פי הצעת החוק, אלוף פיקוד המרכז יקבל סמכות לגרש משפחת מחבל שהוציא או ניסה להוציא לפועל פיגוע, שבעה ימים ממועד האירוע, מאזור מגוריהם לאזור אחר ביהודה ושומרון במטרה להביא להגברת ההרתעה. יש לציין, כי הגירוש יהיה לאזור אחר ביהודה ושומרון ולא לעזה כפי שנדרש בתחילה * היועץ המשפטי לממשלה התנגד בדיון להצעה באופן נחרץ. ולטענת אחד הנוכחים בדיון, היועמ"ש אף הזהיר כי ישראל עלולה להסתבך באישום על ביצוע פשעי מלחמה. גורמים אחרים סירבו לאשר שהיועמ"ש אמר זאת, אך אישרו כי הוא אכן הזהיר מפני השלכות בין לאומיות מרחיקות לכת.
תגובת היועץ המשפטי לממשלה – עמדת היועץ המשפטי לממשלה ביחס להצעת החוק, כפי שהוצגה לפני שרי הממשלה, היא כי הסמכות שמוצע עתה לחוקק פוגעת פגיעה קשה בחירותם ובקניינם של בני המשפחה המיועדים לגירוש, וזאת בגין מעשה של בן משפחה אחר וללא הוכחת מסוכנות מהם עצמם. לכן קיימת מניעה חוקתית מקידום החקיקה המוצעת. בנוסף, ההצעה מעוררת קשיים משמעותיים במישור הבינלאומי.

טענות כאלה ואחרות כאילו עמדת היועץ המשפטי לממשלה פוגעת כביכול בביטחון המדינה משוללות כל יסוד.

היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו  פועלים  יד ביד עם גופי הביטחון בסיוע לדרג המדיני בשמירה על ביטחון המדינה, תוך עמידה על אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית הפועלת על פי דין

פוליטי

"מתוך 700 חתימות, 145 בלבד היו מקוריות"; בוטלה ועידת העבודה שהוזמנה בכדי לבטל את השריונים של גבאי

ביום שני הבא יתקיימו בחירות לוועידת מפלגת העבודה, לאחר שיו"ר המוסד לבירור עתירות במפלגה, פסל את החתימות שהוגשו לכינוס ועידת המפלגה לדיון בנושא השריונים של היו"ר אבי גבאי. מתוך 700 חתימות, 145 בלבד היו מקוריות. * מטרתם של מבקשי הכינוס – ביטול השיריונים השמורים לאבי גבאי ברשימה הבאה לכנסת

בטחוני

בנשקים שלופים, בטווח אפס: עימות בין חיילים ישראליים לצבא לבנון בנוגע להצבת גדר תיל בגבול

עימות בין חיילים ישראליים לצבא לבנון בנוגע להצבת גדר קונצרטינה מול הכפר מיס א ג'בל. החיילים הישראלים רצו להציב גדר תיל באזור הקו הכחול, אך חיילים מצבא לבנון בנשקים שלופים מנעו זאת, בעקבות ויכוח אודות מיקומו המדויק של הקו. כוח של האו"ם נכח במקום בזמן האירוע. * תחנת התקשורת "אל-מנאר" המזוהה עם חיזבאללה אף פרסמה תיעוד של התקרית כשבמהלכה כיוון קצין לבנוני נשק לעבר חייל ישראלי.

ה-CNN חשף תיעוד חדש מתוך מנהרת חיזבאללה – "מנהרה מתוחכמת וגבוהה, המאובזרת בתאורה ומערכת אוורור"

רשת CNN האמריקנית חשפה היום (שני) תיעוד מתוך המנהרות שנחשפו בגבול הצפוני, במסגרת מבצע "מגן צפוני" לחשיפתן והשמדתן. רשת החדשות החדירה מצלמה לתוך אחת מהמנהרות, ובאמצעותה ניתן לראות את המתרחש במעמקי האדמה "הורדנו מצלמה לעומק 10 מטר כדי לחשוף מנהרה מתוחכמת, באורך עשרות מטרים שחצובה באבן גיר המאובזרת בתאורה ומערכת אוורור", הכתב אף מציין כי מדובר בגדולה מספיק, שגם אדם גבוה יכול לעמוד בתוכה.

רוסיה דורשת מלבנון לטפל במנהרות חיזבאללה שנחשפו בגבול הצפון

העיתון הלונדוני "א-שרק אלאווסט" מדווח שרוסיה העבירה מסר ללבנון לפיו "אל לה לשחק בהחלטה 1701", הנוגעת לנעשה על הגבול. מסר זה מגיע בעקבות הפגישה הביטחונית בין רוסיה וישראל שהתקיימה לאחרונה, שבמהלכה הציגה ישראל בפני הרוסים מידע מפורט בנושא המנהרות שנחשפו לאחרונה. לפי הדיווח, מוסקבה קוראת לממשלה בביירות להטיל על הצבא הלבנוני את הטיפול במנהרות חיזבאללה * ביום רביעי הקרוב יתקיים לבקשת ישראל דיון פתוח במועצת הביטחון של האו"ם בעניין המנהרות בצפון.

חודשיים אחרי הפיגוע: בית המחבל מברקן נהרס חלקית

חודשיים וחצי לאחר הפיגוע באזור התעשייה ברקן הרס הבוקר כוחות צבא חלק מבית המחבל. ההריסה בוצעה באמצעות דחפורים – ולא בפיצוץ הנדסי. * הפלשתינים מדווחים כי עשרות מתושבי המקום התפרעו התגודדו בשכונת שוויכה שבטול כרם במטרה לעצור את פעולות ההריסה והתעמתו עם החיילים הפלסטינים דווחו על מספר פצועים באורח קל

מדיני

דיווח: למרות הבטחת הנשיא הנבחר, שגרירות ברזיל לא תוכל להעתיק את מקומה מתל אביב לירושלים

העיתון "folha de sao paulo" מדווח כי ייתכן שממשלתו של ז'איר בולסונארו לא תוכל להעביר את השגרירות שלה בישראל מתל אביב לירושלים כפי שהודיעה, וזאת עקב מגבלות שמציב למהלך המשפט הבין לאומי, מכיוון שצעד זה נוגד את החלטת מועצת הביטחון 478, שלא הכירה בסיפוח ירושלים ע"י ישראל ב-1980. * החוק, שהתקבל באו"ם בשנת 1980, אומץ על ידי ברזיל ולכן מונע את העברת השגרירות

בשל הפלת המטוס הרוסי בסוריה: רוסיה דורשת מישראל פיצויים של מליונים

רוסיה דורשת מישראל פיצויים על הפלת מטוס הביון שלה לפני כחודשיים. זאת למרות שישראל מכחישה את האחריות שלה למקרה, שארע במהלך תקיפה של חיל האוויר הישראלי, על ידי מערך ההגנה האווירית של סוריה. כך מדווחת סוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" * על פי הדיווח הרוסי, נושא הפיצויים, כמו גם גובה הסכום, יהיה נושא לדיון בפגישה שתתקיים בין פוטין לנתניהו. (החדשות)

דיווח: יוזמה אמריקנית – פיצוי כספי לפלסטינים שיעזבו את הגדה המערבית

דיווח: לובי אמריקני מנסה לקדם חקיקה שעיקרה פיצוי כספי לפלסטינים מהגדה המערבית, תמורת עזיבתם את השטחים. לפי הדיווח, אם התכניות יתקדמו כמתוכנן, חקיקה בנושא תעלה בקונגרס האמריקני כבר בחודש הבא. כדי לממן את התכנית, ישתמש הממשל האמריקני בכספים שבעבר יועדו לאונר"א (כאן)

בעקבות הקיצוץ בכספי הסיוע: הרשות הפלסטינית והאו"ם פתחו בקמפיין לגיוס תרומות; היעד: 350 מליון דולר

הרשות הפלסטינית והאו"ם פתחו בקמפיין לגיוס כסף לסיוע הומניטארי בעקבות הקיצוץ האמריקאי בכספי הסיוע. הקמפיין מבקש תרומות של 350 מיליון דולר, כשהגופים אומרים כי הם זקוקים ליותר, אבל צריכים להיות מציאותיים לאור המימון הנמוך של המדינות. (רויטרס)

חוץ

איראן: כוחות מיוחדים נשלחו לדכא את מחאת פועלי הפלדה השובתים בעיר אהוואז

שביתת פועלי הפלדה בעיר אהוואז באיראן נמשכת כבר למעלה מחודש, אך כעת נראה כי השלטונות בטהרן נחושים לעצור את המחאה, שזכתה לסיקור בינלאומי והפכה לקריאת תיגר על הממשלה. כלי התקשורת במדינה דיווחו כי מאות לוחמי הכוחות המיוחדים של הצבא האיראני ומשמרות המהפכה הגיעו לעיר, במטרה לדכא את ההתקוממות הלא אלימה של פועלי הפלדה, שמוחים על השחיקה בשכרם ועל יוקר המחיה במדינה. * הכוחות המיוחדים שהגיעו לעיר פתחו בפשיטה לילית, שבמהלכה נעצרו 15 ממנהיגי פועלי הפלדה השובתים. * השלטונות בטהרן האשימו את המוחים, בעיר שרוב תושביה ערבים סונים, בחברות בארגוני טרור ובדלנות ערבית. המוחים לא נשארו חייבים והניפו שלטים שבהם נכתב כי: "אנו איננו טרוריסטים, רק מעוניינים להתקיים בכבוד" (ישראל היום)

דוח שהוכן עבור הסנאט: "קמפיין התעמולה הרוסי עבור טראמפ היה נרחב ומשוכלל ממה שחשבו"

דוח שהוכן עבור הסנאט האמריקאי ושניתח את קמפיין התעמולה הרוסי במערכת הבחירות לנשיאות ב-2016, טוען כי המבצע עשה שימוש בכל האמצעים החברתיים המובלים בכדי לסייע לבחירתו של טראמפ וכן לתמוך בו לאחר שעלה לשלטון, כשהמטרה הייתה להמריץ את תומכי טראמפ ללכת לקלפי, ובד בבד לגרום לדמוקרטים להישאר בבית. * לפי הדו"ח פילחו הרוסים את אוכלוסיית המצביעים ודאגו להעביר לכל צד מסרים המתאימים לו: לקהל השמרני הוחדרו מסרים המלבים סוגיות כמו הזכות להחזיק כלי נשק, בה בעת שמצביעים ליברלים – בעיקר שחורים – קיבלו מסרים המטילים ספק באמינות הבחירות וביכולת של קהילות מיעוטים להשפיע * ועדת המודיעין עדיין לא הודיעה אם היא מקבלת את מסקנות המחקר ואם תפרסמו בפומבי * עם זאת, הטענה כי המאמץ הרוסי לתמוך בטראמפ המשיך לאחר הבחירות סותרת את כתבי האישום שהגיש התובע המיוחד רוברט מולר בשנה שעברה, שציין כי הרוסים אירגנו עצרות נגד הנשיא לאחר ניצחונו בבחירות. (וושינגטון פוסט)

סעודיה מגנה את החלטת הסנאט לפיהם יורש העצר מעורב ברצח העיתונאי בקונסוליה: "התערבות בוטה בענייניה הפנימים של הממלכה"

סעודיה מגנה את החלטת הסנאט בארה"ב שקבעה כי יורש העצר הסעודי, מוחמד בין סלמאן, היה מעורב ברצח העיתונאי חשוקג'י. בהודעת משרד החוץ בריאד נאמר כי מדובר בפשע שאינו משקף את מדיניות הממלכה. "בעמדת הסנאט יש משום התערבות בוטה בענייניה הפנימים של הממלכה וכן בקשריה – הן האזוריים, הן הבינ"ל" * הצעדים שהתקבלו בסנאט הם סמליים בשלב זה, אך שולחים מסר לטראמפ

    איראן: תאונת עבודה: גנרל איראני נורה למוות בעת שניקה את אקדחו * קצין בכיר במשמרות המהפכה שפיקד על בסיס צבאי של משמרות המהפכה באיזור רגיש בצפון מזרח המדינה, מת לאחר שכדור נפלט מהאקדח בעת שניקה אותו.

    ארה"ב: עורך דינו של טראמפ שולל תשאול של טראמפ על ידי החוקר המיוחד מולר * עורך דינו של נשיא ארה"ב טען כי החוקר להתערבות רוסיה בבחירות ב-2016 ינסה להסית אותו לדברי שקר. * טראמפ הגיש בחודש שעבר תשובות בכתב לשאלות מולר על קמפיין הבחירות שלו לנשיאות, אך הבית הלבן סירב לבקשות התשאול של החוקר בנוגע לחשד לשיבוש הליכי חקירה על ידי הנשיא * דבריו של ג'וליאני מגיעים על רקע סקר של NBC והעיתון וול סטריט ג'ורנל שהראה כי שישה מתוך עשרה אמריקאים מאמינים כי טראמפ לא אמר אמת בנוגע לחקירת התערבות רוסיה בבחירות. מחצית מהנשאלים אמרו כי החקירות גרמו להם להטיל ספק במוסד הנשיאות של טראמפ. (הארץ)

    – דיווח: ייתכן כי הבאים ברשימת ההדחה של טראמפ – השרה לביטחון פנים קירסטן נילסן, ושר המסחר ווילבור רוס

    גרמניה: שוטרים גרמניים הקימו תא ניאו-נאצי בעיר פרנקפורט * חמישה שוטרים בעיר פרנקפורט חשודים בהקמת תא ניאו-נאצי אחרי שהשיגו גישה למידע חסוי על עורכת דין בכירה המייצגת קורבנות של אלימות ניאו-נאצית והשתמשו בו כדי לאיים עליה ברצח התינוק שלה. היא סיפרה כי הייתה רגילה לקבל איומים מאנשי ימין קיצוני ולרוב התעלמה מהם, אולם "הפעם זה הלך רחוק מדי". בפקס היו רשומים שמה של בתה והכתובת המלאה של ביתם. "לא הצלחתי להבין מאיפה הם קיבלו את המידע, ולכן פניתי למשטרה".

    הונגריה: אלפים הפגינו נגד החוקים החדשים של ממשלת הונגריה; מחוקקים סולקו מתחנת התקשורת הממלכתית * מאבטחים סילקו הלילה שני חברי פרלמנט מהאופוזיציה ממבנה התקשורת הממלכתית של הונגריה אחרי שהם ניסו להקריא עצומה נגד הצעדים האחרונים של הממשלה. * אתמול השתמשה הממשלה בגז מדמיע נגד מפגינים בבודפשט, שדרשו לבטל חוק עבודה חדש וחוק היוצר בתי משפט חדשים. * בהפגנה אתמול שהיתה הרביעית והגדולה ביותר שהתקיימה בתוך שבוע, השתתפו כעשרת אלפים איש, הצעדה הייתה שלווה בעיקרה, עד שהמשטרה פיזרה גז מדמיע נגד המפגינים מחוץ לתחנת

    יוון: פיצוץ אירע הלילה בתחנת התקשורת SKAI TV, אין נפגעים. מחקירת המשטרה עולה כי חומר נפץ במשקל חמישה ק"ג הונח בסמוך למבנה

    סוריה: 9 הרוגים בהתפוצצות מכונית תופת בצפון מערב המדינה * לפחות תשעה בני אדם נהרגו בפיצוץ מכונית תופת בשוק בעיר אפרין שבצפון מערב סוריה, שנמצאת בשליטת המורדים הנתמכים על ידי טורקיה. כך נמסר מעדי ראייה

 

 

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן