Skip to content

חוקיות שירות ישיבות ההסדר בוטלה עם חוק טל. ועדת שרים לחקיקה תדון בעיגון מעמדן

פסק הדין של בג"ץ, שקבע כי "חוק טל" אינו חוקתי, ביטל גם, כמעט בלי משים, את המסגרת החוקית המאפשרת את שירותם של בני ישיבות ההסדר. הצעות החוק של חברי הכנסת זבולון אורלב ודוד רותם נועדו לקבע את מעמד ישיבות ההסדר. "ברי לכל כי לא הייתה כל כוונה לבטל את התשתית החוקית עליה מיוסד השירות המשולב […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פסק הדין של בג"ץ, שקבע כי "חוק טל" אינו חוקתי, ביטל גם, כמעט בלי משים, את המסגרת החוקית המאפשרת את שירותם של בני ישיבות ההסדר. הצעות החוק של חברי הכנסת זבולון אורלב ודוד רותם נועדו לקבע את מעמד ישיבות ההסדר. "ברי לכל כי לא הייתה כל כוונה לבטל את התשתית החוקית עליה מיוסד השירות המשולב של חיילי ישיבות ההסדר", נאמר בדברי ההסבר להצעת החוק

מאת צבי זינגר

שתי הצעות חוק שנועדו להבטיח את המשך קיומן של ישיבות ההסדר, למרות ביטולו של "חוק טל", יועלו לדיון ביום ראשון בוועדת השרים לחקיקה.

ח"כ דוד רותם (צילום - אתר הכנסת)

המדובר בהצעות חוק שהגישו חברי הכנסת זבולון אורלב (הבית היהודי) ודוד רותם (ישראל ביתנו). הצעות החוק הללו נועדו לקבע ולעגן את שירותם הסדיר של בני ישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות הציוניות, במסגרת ההסדר שהיה מקובל עד כה.

בדברי ההסדר שצורפו להצעות החוק הללו נאמר כי פסק הדין של בג"ץ, שקבע כי "חוק טל" אינו חוקתי, ביטל גם כמעט בלי משים את המסגרת החוקית המאפשרת את שירותם של בני ישיבות ההסדר.

"ברי לכל כי לא הייתה כל כוונה לבטל את התשתית החוקית עליה מיוסד השירות המשולב של חיילי ישיבות ההסדר", נאמר בדברי ההסבר להצעת החוק. "השופט מלצר אף התייחס במסגרת פסק הדין וקבע בקצרה כי אין הכוונה לפגוע בשירותם של חיילי ישיבות ההסדר. אלף וחמש מאות בני ישיבות ההסדר המתגייסים בכל שנה תורמים רבות במסגרת שירותם הסדיר ומהווים כוח חשוב ואיכותי ראשון במעלה במסגרת מערך המילואים". עוד מוזכר בדברי ההסבר כי מפעל ישיבות ההסדר אף קיבל את פרס ישראל.

ח"כ זבולון אורלב. (צילום - אתר הכנסת)
ח"כ זבולון אורלב. (צילום - אתר הכנסת)

"בני התורה ואנשי החיל הלומדים בישיבות ההסדר משמשים גם דוגמה למיזוג גלויות ולקליטת עלייה. בני ישיבות הסדר הצטיינו בשירותם הצבאי במסירות נפש במערכות על תקומת ישראל. בוגרי ישיבות ההסדר נוטלים חלק פעיל במשימות שהמדינה עומדת לפניהן ומגשימים לימוד וקיום של תורת ישראל יחד עם יישוב ארץ ישראל ועם אהבת עם ישראל", נאמר בדברי ההסבר. "הצעת החוק מעגנת את שירותם הסדיר של בני ישיבות ההסדר והישיבות הגבוהות הציוניות, שתלמידיהם מתגייסים באחוז גיוס גבוה ביותר, ומבקשת להעניק למפעל מבורך זה את התשתית המשפטית לה הוא זקוק על מנת להמשיך ולהתקיים".

באשר להסדר "תורתו אומנותו" – עדיין לא גובשו הצעות חוק מסודרות שיחליפו את "חוק טל". בשתי ועדות של הכנסת – ועדת חוץ וביטחון וועדת חוקה, חוק ומשפט – מכיניחם הצעות חוק חלופיות. בנוסף לכך עוסק גם צוות של מומחים ומשפטנים, שמונה ע"י שר הביטחון אהוד ברק, בניסוח הצעת חוק אלטרנטיבית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן