Skip to content

חשיפה | הפלסטינים לישראל: שתי מדינות או החלת סמכות הכיבוש על כל השטחים

הרשות הפלסטינית צפויה לפרסם איגרת מדינית רשמית: שתי מדינות לשני עמים עם חילופי שטחים שווים בכמות ובאיכות, והסכמה לנוכחות בין-לאומית בגבול עם ירדן – או החלה מלאה של סמכות הכוח הכובש ואחריותו על כל השטחים, בהתאם לחוק הבין-לאומי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הרשות הפלסטינית צפויה לפרסם איגרת מדינית רשמית: שתי מדינות לשני עמים עם חילופי שטחים שווים בכמות ובאיכות, והסכמה לנוכחות בין-לאומית בגבול עם ירדן – או יישום מלא של החוק הבין-לאומי בעניין סמכותו ואחריותו של הכוח הכובש בשטחים

מאת אסף דוד

ההנהגה הפלסטינית סיימה לאחרונה את הכנתה של איגרת מפורטת לישראל ולקהילה הבין-לאומית, שבה מובהרת העמדה הפלסטינית בעניין תהליך השלום וחזונה לסיום הסכסוך. המהלך הפלסטיני נובע מכשלון שיחות הגישוש האחרונות בין ישראל לבין הרשות הפלסטינית בעמאן, שבהן תבעה ממשלת נתניהו, בין השאר, את הותרתן של התנחלויות מבודדות במקומן והחרגתן מריבונותה של המדינה הפלסטינית.

עותק מטיוטת האיגרת, הצפויה לעבור שינויים קלים בלבד טרם פרסומה בימים הקרובים, הגיע לידי אל-קודס אל-ערבי, וחלקים ממנה פורסמו בעיתונות הפלסטינית. ממשלת ישראל נתבעת באיגרת "לקבל את עקרון שתי מדינות על בסיס קווי 1967, לצד אפשרות לחילופי שטחים מצומצמים השווים בהיקפם ובערכם". חבר הועד הפועל של אש"ף, ואסל אבו יוסף, דיווח בהקשר זה כי ההנהגה הפלסטינית מסכימה לסיפוח גושי התנחלויות מרכזיים בגדה המערבית בהיקף שלא יעלה על כ-1.9 אחוז משטח הגדה, ובתנאי שהדבר יהיה כרוך בחילופי שטחים שווים בכמות ובאיכות. אבו יוסף הודיע לאל-קודס אל-ערבי כי הפלסטינים עדכנן את הקוורטט בעמדתם זו.

באיגרת נדרשת ישראל עוד "להפסיק את כל פעילות ההתנחלות לרבות במזרח ירושלים" וכן לשחרר את כל האסירים הפלסטינים, "ובמיוחד אלה שנעצרו לפני שנת 1994". אבו מאזן תובע עוד מנתניהו "לבטל את כל ההחלטות שקיבלה ממשלת ישראל מאז שנת 2000", בעיקר בהיבט הרחבת סמכויותיו של המנהל האזרחי והתפשטות הפעילות הצבאית של ישראל לשטחי A ו-B. ישראל נדרשת גם "לכבד את ההסכמים שנחתמו" בין הצדדים, שכן לא יעלה על הדעת, נוסח האיגרת, שהפלסטינים לבדם יכבדו את התחייבויותיהם. ההנהגה הפלסטינית מדגישה כי תסרב לנוכחות צבאית כלשהי של ישראל בגבולות המדינה הפלסטינית, אם כי מובעת "הסכמה לנוכחותם של כוחות בין לאומיים בגבול עם ירדן".

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. לא לנוכחות ישראלית בבקעת הירדן.
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן)

בעניין הפיוס בין פתח לחמאס מודגש באיגרת כי "הגדה המערבית ורצועת עזה הן יחידה גיאוגרפית אחת הכפופה לריבונות אחת, לסמכות אחת ולנשק לגיטימי אחד", וכי הסכם הפיוס, על פי תכניתו של אבו מאזן, מבוסס על "קבלת ההסכמים החתומים" עם ישראל וכן "הכרה במדינת ישראל וזניחת דרך האלימות". אבו מאזן מאשים את ישראל כי היא זו שעודדה עד כה את הפיצול הפנים-פלסטיני.

הפלסטינים מדגישים באיגרת כי הרשות הפלסטינית איבדה את הסמכויות שהוענקו לה מתוקף הסכמי אוסלו, ומצב זה "לא יוכל להימשך בשום פנים ואופן". לכן מצורף איום כי אם ישראל לא תיענה לתביעות הפלסטיניות המצויינות באיגרת, "ההנהגה הפלסטינית תחתור ליישום מלא וכולל של החוק הבין-לאומי בעניין סמכויותיהן ותחומי אחריותן של רשויות הכיבוש בכל השטחים הפלסטיניים הכבושים". נוסח זה מרוכך בהשוואה לנוסחים מאיימים אחרים שנבחנו בקרב ההנהגה הפלסטינית, וביניהם איום בפירוק הרשות הפלסטינית או בהפסקת כל שיתוף פעולה, לרבות בטחוני, בין הרשות הפלסטינית לבין ישראל.

1 Comment

  1. איתי_85
    9 במרץ 2012 @ 15:07

    אני מתחזק בדעתי שהרשות הפלסטינית היא התנועה היחידה שעדיין מייצגת את הקונצנזיוס הציוני הגלוי — הקמת מדינה התחומה בגבולות ברורים, ובה רוב יהודי עם ריבונות יהודית. כמה אירוני שמימוש מובהק כ'כ של רעיונות ציוניים עומד מול כל אותם זרמים פוסט-ציוניים יהודיים, שמרכיבים היום את רוב החברה הישראלית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן