Skip to content

רבדים של עבר והווה בתערוכות משובחות במוזיאון הכט בחיפה

ביקור מפתיע במוזיאון הכט בחיפה, מוזיאון קטן בגודלו, אך גדול בתצוגתו, מגלה למבקר אוצרות היסטוריים חשובים, יצירות אימפרסיוניסטיות נדירות ושתי תערוכות מתחלפות שלא כדאי להחמיץ.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מוזיאון הכט החינמי, ממוקם בקומה התחתונה של מגדל אשכול באוניברסיטת חיפה והוא מכיל שני אגפים: אגף לארכיאולוגיה ארצישראלית ואגף לאמנות. המוזיאון נחנך ב-1984 ביזמתו של ד"ר הכט, מייסד "ממגורות דגון" בנמל חיפה, שהיה בעל אוסף פרטי מרשים של פריטים ארכאולוגיים ויצירות אמנות. ד"ר הכט תרם את אוספיו למוזיאון וכעת הם מוצגים בין ממצאים היסטוריים מתקופות קדומות כמו סרקופגים דמויי אדם, פסיפס נהדר מבית שאן וגם ספינה פיניקית מקורית מלפני 2500 שנה. התצוגה מרשימה ומעוצבת בצורה נהירה ונגישה.

ארכיאולוגיה ימית: הספינה הפיניקית שנמצאה במעגן מיכאל

בשנת 1989 נחנך במוזיאון אגף האמנות שבו מוצגת תערוכת קבע של אוסף הכט לאמנות אימפרסיוניסטית כמו ואן גוך, מאנה, מונה, פיסארו, סוטין ומודליאני. כמו כן, מוצג אוסף מרשים של אמנים יהודים מהאסכולה של פריז. האגף מציג תערוכות מתחלפות שיש להם קשר לעולם המחקר האקדמי. בעת ביקורי במוזיאון, הוצגו בו שתי תערוכות מתחלפות שונות אך מרתקות.

קלוד מונה, נוף בז'יוורני 1988
ג'ורג אשר, פולין 1884 לערך

\\ "ניצולי השואה השוויצרים האחרונים" – לזכור ולא לשכוח

התערוכה חושפת את דיוקנאותיהם, סיפוריהם האישיים והסרטונים העוצמתיים של 14 מתוך 86 הניצולים האחרונים שמצאו מקלט בשוויץ בתקופת השואה ועדיין מתגוררים בה. סיפורי החיים המטלטלים המוצגים בתיעוד הדוקומנטרי, עוסקים בהישרדות הבלתי אפשרית, בשלילת הזכויות, ההשפלה, הילדות האפלה והתמימות שנקטעה, תחושות האשמה מול המשפחה שלא שרדה, הבדידות האיומה, ובעיקר, הכאב שאינו מרפה. הצגת התערוכה היא תולדה של שת"פ בין שגרירות שוויץ לבין אונ' ת"א במסגרת התכנית הבינלאומית לתואר שני בלימודי השואה.

זוהי תערוכה ניידת בינלאומית שתציג לאחר נעילתה בחיפה, באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע.

התערוכה מציגה צילומים שצולמו ע"י צלמים שוויצרים שונים, מלווים בטקסטים כתובים ובסרטוני וידיאו. מעניין היה לגלות כי מכל רחבי אירופה, נהרו יהודים לגבול שוויץ בנסיון לקבל מקלט מדיני. ראוי לציין, כי גם השוויצרים הערימו קשיים על הפליטים המסכנים הללו.

\\ "רבדים של זהות"- תערוכת הזוכים בתחרות ליוצרים צעירים בתחומי האמנויות הפלסטיות לשנת 2018

מקום ראשון: אוריאל ח. כספי | מקום שני: אריאל הכהן, | מקום שלישי: ינאי קלנר

שלושת האמנים הזוכים מתייחסים בתערוכה, לאוסף הארכאולוגי של המוזיאון כמקור השראה, ומבקשים למצוא בו סימנים להשתייכות למקום, לחברה ולתרבות.

אוריאל ח. כספי, בוגר תואר ראשון (B.F.A) לשנת 2018 מטעם המחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית באקדמיה לאמנות ועיצוב ״בצלאל", משתמש בחומר כגורם המקשר בין מסורות עתיקות יומין לבין עשייה אמנותית עכשווית רב תחומית. יצירתו היא בגדר ארכיאולוגיה מודרנית, המאפשרת לו לחשוף את עולמו הפנימי ואת המעגלים שמקיפים אותו.

אוריאל ח. כספי: ראשים בייצור המוני
אוריאל ח. כספי: פרט מתוך ראשים בייצור המוני

אריאל הכהן, סטודנט שנה רביעית לתואר ראשון (B.F.A) במחלקה לצילום, אקדמיה לאמנות ועיצוב ״בצלאל״, רואה במדיום הצילום כלי בלעדי המאפשר לבחון את הפער בין המציאות לייצוגיה.

אריאל כהן: דיוקן עצמי

ינאי קלנר, סטודנט שנה שלישית לתואר שני (M.F.A) בחוג לאמנות יצירה, שבאוניברסיטת חיפה, משתמש בבטון, גבס, חומר ועץ, כדי לייצר זיכרונות מפוברקים של עולם אבוד, בו שדים, מפלצות, אלים ומאגיה מהווים את סיפור המסגרת של חיי היום יום.

ינאי קלנר

אוצרת: אינה ברקוביץ'

התחרות השנתית ליוצרים צעירים  נוסדה על ידי ד"ר ראובן הכט ז"ל בשנת 1992, ונועדה לעודד אמנים צעירים בתחילת דרכם האמנותית.

לאחר הביקור במוזיאון, מומלץ ביותר לעלות לתצפית הנהדרת ממרומי 30 הקומות של מגדל אשכול.

פרטים על תערוכות, שעות פתיחה וסיורים: דף הפייסבוק של המוזיאון

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן