Skip to content

אנרגיה מתחדשת בנבטים ובנבטוטים

אביב הגיע, פסח כמעט, ושלמה וולפברג מסביר מה ההבדל בין נבטים לנבטוטים. כיצד אנו יכולים להפיק תועלת מצריכה שוטפת של בריאות מן הטבע?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

אביב הגיע, פסח כמעט, ושלמה וולפברג מסביר מה ההבדל בין נבטים לנבטוטים. כיצד אנו יכולים להפיק תועלת מצריכה שוטפת של בריאות מן הטבע?

מאת: שלמה וולפברג

אין כמו התקופה הכיפית של האביב הקצרצר שבמדינתנו הים תיכונית. זמן מעולה לטיולים בטבע, הכל פורח, לא חם מדי ולא קר מדי, לתקופה קצרה אפשר להניח את צרותינו בצד ולהנות מהיופי והשפע שנמצא ממש מסביבנו.

האביב - עונת פריחת הנבטים
האביב - עונת פריחת הנבטים

האביב הוא זמן של התחדשות וצמיחה מחדש. הזרעים שנפלו ונקברו באדמה, הושקו במים במהלך החורף, וכעת הגיעה הטמפרטורה הנכונה, שמאותת להם לנבוט ולהתחיל לעשות דרכם אל מעל לפני השטח.

גם אנו זקוקים לזמן זה בשביל להתרענן באנרגיה מחודשת. לאחר תקופת החורף, בה היינו צפונים בביתנו, מתחת לשמיכת הפוך החמימה, קוראים רומן טוב לצד כוס תה מהבילה.

האנרגיה החשובה: מקורה בשמש. מאחר ועדיין לא למדנו כיצד לעשות פוטוסינתזה כצמחים, אנו עדיין תלויים באכילתם, בשביל להשיג את האנרגיה הדרושה לנו (או לחלופין, לאכול חיות שאכלו צמחים).

השלב בו הצמח מכיל את כמות האנרגיה הגבוהה ביותר יחסית לגודלו, הוא זמן הנביטה. חשבו על זה: הזרע (קטניה, אגוז, גלעין, דגן, פקעת…) של הצמח, מכיל את כל האנרגיה הדרושה כדי להצמיח צמח, שיח ולעיתים גם עץ גדול מימדים. ככל שנצרוך את הצמח בתחילת תהליך גדילתו, כך נהנה מיותר אנרגיה זמינה בשביל עצמנו.

בשתי מילים: נבטים ונבטוטים

מדוע להנביט? רוב זרעי הצמחים צריכים לשרוד תקופה ארוכה באדמה, עד שיגיע בדיוק הזמן המתאים ביותר להתחיל לצמוח. לשם כך, הזרעים מצופים בשכבת הגנה מאוד חזקה, המורכבת מחומרים נוגדי עיכול אשר שומרים על הזרע היקר. במידה ונצרוך את הזרע לפני שנבט, נוגדי העיכול, לא יתנו למערכת העיכול שלנו להנות מהאנרגיה של הזרע, ובנוסף יעשו לנו שמות ביעילות העיכול של שאר הארוחה.

סלט בריאות אורגני על טהרת הנבטים
סלט בריאות אורגני על טהרת הנבטים

לכן, חשוב לזכור, אם רוצים להנות משפע האנרגיה שבזרעים (קטניות, אגוזים ודגנים), השרו אותם במים לפני הצריכה. פעולה זו תמוסס את נוגדי העיכול של הזרעים, ותחל את תהליך הנביטה, שאנו מעוניינים לצרוך בסופו של דבר.

מה ההבדל בין נבטוטים לנבטים? בסך הכל מדובר בשני שלבים בתהליך הנביטה של הצמח. הנבטוט הוא השלב בו הזרע סיים להכין עצמו לנביטה. והנבט הוא השלב בו השורשון והגבעול מתחילים לצאת מהזרע. אין עדיפות לאחד מן השניים, פשוט משך ההנבטה שונה מאחד לשני.

מה ניתן להנביט וכיצד?

פשוט מאוד. כל מה שצריך לעשות הוא להשרות את הזרעים במים למספר שעות (בדרך כלל למשך הלילה). לאחר מכן לסנן ולהניח במקום הנוח להנבטה: מקום לח, חמים וחשוך. אני משתמש בשקית הנבטה, פתרון פשוט ונוח לשימוש. לאחר יום-יומיים מתקבלים נבטוטים (אפשר לנגוס ולראות שהזרע כבר רך), ולאחר עוד יומיים-שלושה מתקבלים נבטים.

מאחל לכולכם תקופת אביב מלאת אנרגיה של צמיחה והתחדשות.

התמונות באדיבות: Nujalee / FreeDigitalPhotos.net,  Nuchylee / FreeDigitalPhotos.net
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן