Skip to content

סוריה מחריבה ערים שלמות לפני הפסקת האש, והעולם צופה

יותר ממאתיים בני אדם נהרגו ב-48 השעות האחרונות בסוריה, במהלך הבליץ של צבא סוריה בתוך הערים. אסד מחריב אותן בשיטתיות, בעוד העולם מתלבט. קופי אנאן מאמין שלאסד יש מילה, אפילו רוסיה ואיראן לא הרחיקו לכת כל כך. באופוזיציה הבטיחו שאם אסד לא יסיג את כוחותיו עד מחר, יהרגו אותו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יותר ממאתיים בני אדם נהרגו ב-48 השעות האחרונות בסוריה, במהלך הבליץ של צבא סוריה בתוך הערים. אסד מחריב אותן בשיטתיות, בעוד העולם מתלבט. קופי אנאן מאמין שלאסד יש מילה, אפילו רוסיה ואיראן לא הרחיקו לכת כל כך. באופוזיציה הבטיחו שאם אסד לא יסיג את כוחותיו עד מחר, יהרגו אותו 

מאת נורית קרטן 

משרד ההגנה הסורי הודיע הערב שכוחות הצבא הסורי יפסיקו את לחימתם בבוקר יום חמישי. בשטח עצמו, הקרבות הולכים ומחמירים. נשיא סוריה מנצל את הימים האחרונים לתקיפה מסיבית של הערים בהן לחמו ארגוני המורדים במשטרו. היום תגבר אסד את כוחותיו ושלח טנקים נוספים לתוך הערים המוכות דרעא, ומאוחר יותר לחומס וחמה. שם, טנקים ומטוסים כתשו את המבנים שעדיין נותרו על עמדם והקרבות נמשכים.

מחריבים כמה שיותר. סוריה
מחריבים כמה שיותר. סוריה

בקהילייה הבינלאומית מודאגים מהתנהלותה של סוריה, שלא הסיגה אתמול את כוחותיה מהערים,  כפי שהיה עליה לעשות. זו הדרישה המרכזית במתווה ובכלל. הגברת התקיפות הביאה לכך שמדינות שונות קוראות לכינוס מועצת הביטחון של האו"ם, כדי להחליט על נקיטת פעולות נגד סוריה.

טורקיה היא בין המדינות שמאמינות שאין סיכוי לתכנית אנאן. הבוקר התבטאו שם שהתכנית מתה ויש לחפש חלופות. החלופה העיקרית עליה דיברו היא פנייה לערב הסעודית ולקטר, וביחד ליזום פעילות צבאית לעזרת העם הסורי, שמנהיגו טובח בו. רק אתמול הזהיר ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, את בשאר אסד, שטורקיה תתערב "אם נידרש לכך", בעקבות ירי סורי על מחנה הפליטים כיליס שבתחום טורקיה.

אנאן, הנמצא כעת בטהראן, הביע את בטחונו שהפסקת האש תיכנס לתוקפה מחר. העובדה שסוריה עדיין לא הסיגה את כוחותיה מהערים, כפי שהייתה אמורה לעשות אתמול, לא מפריעה לאמונתו זו.

ילדים גונבים את הגבול מסוריה לטורקיה, למחנה הפליטים
ילדים גונבים את הגבול מסוריה לטורקיה, למחנה הפליטים

קופי אנאן הגיע לאיראן, הפטרונית הגדולה של סוריה, בתקווה שתשפיע עליה להחיל את הפסקת האש מחר בבוקר ולקבל את ההסכם אותו תפר. נכון לעכשיו, הפסקת האש בין לוחמי צבא סוריה החופשי לבין כוחות המשטר, קיימת על הנייר בלבד והקרבות אינם שוככים. בשמונת הימים האחרונים טבחו אנשי אסד אלף תושבים.

אופטימי מכולם. אנאן, היום בטהרן
אופטימי מכולם. אנאן, היום בטהרן

קופי אנאן מגן בלהט על תכניתו, אומר שהיא עדיין על השולחן ומנסה למנוע החרפה צבאית. היום (רביעי), אמר בטהראן כי "צריך למצוא פתרון של שלום".  כל הסלמה צבאית "תמיט אסון", אמר. "חייבים למצוא דרך להפסקת האלימות וההרג שמתרחשים היום. אנחנו חייבים למצוא סיוע הומניטרי לזקוקים לו, במהירות האפשרית, ולהביא את הצדדים לשולחן, לדיונים".

לדעתו, "התהליך הפוליטי, שינבע מאותם דיונים, חייב להיות מובל על ידי סוריה וחייב לכבד את שאיפות העם הסורי. מה שחשוב הוא, שממשלות באזור ומחוצה לו יעבדו יחד עם הסורים לפתרון המשבר הנוכחי". שר החוץ האיראני אמר דברים דומים אבל לדעתו, אסד אמור להישאר על כיסאו. שליח האו"ם והליגה הערבית לטיפול במשבר הסורי אופטימי ואינו שועה לאלה המספידים את תכניתו. "המצב ישתפר מחר בבוקר, בשש, עם כניסת הפסקת האש לתוקף".

אנאן קיבל היום חיזוק משר החוץ האיראני, עלי אכבר סלאחי, שהביע תמיכה בתכנית ששת הצעדים שלו ואתמול הודיע גם סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי, על תמיכת ארצו בתהליך. סגנו של לברוב, גנאדי גטילוב, אמר אתמול בבוקר בראיון ל-RUSSIA TODAY, כי הישארותו של בשאר אסד בסוריה היא עניין שרק העם הסורי יחליט עליו. היום, במסיבת עיתונאים משותפת, לברוב ושר החוץ הסורי, וליד אל-מועלם, גילו ציניות ואירוניה, כשייחסו לכוחות האופוזיציה, לצבא סוריה החופשי, אחריות שווה למותם של רבבת האזרחים במהלך השנה האחרונה.

מורדים ונמלטים במחנה פליטים כיליס בטורקיה, שהותקף
מורדים ונמלטים במחנה פליטים כיליס בטורקיה, שהותקף

גם ארגוני האופוזיציה הסורית, המסתופפים במועצה הלאומית הסורית, כינסו אתמול מסיבת עיתונאים באיסטנבול. נציג האופוזיציה הסורית הבהיר, כי הם מחויבים להפסקת האש, במידה שאסד יהיה מחויב לה. נציג צבא סוריה החופשי, הקולונל קאסם סעד א-דין, אמר כי המורדים יוציאו להורג את אסד עצמו, אם לא יסיג את כוחותיו ואת הטנקים מהערים השונות עד יום חמישי, בשש בבוקר, כקבוע במתווה אנאן. לדבריו, אסד הביע הסכמה להפסיק את התקיפות, אך במציאות תגבר את כוחותיו, את ההפגזות ואת ההרג.

סמאת קדמאני, חברת המועצה הלאומית הסורית הבהירה, כי האופוזיציה לא תקבל בשום אופן הפסקת אש חלקית אלא רק הפסקת האלימות על כל צורותיה. היא ציינה, שאין כל נסיגה מן הערים. עדיין מתבצעים מעצרים של חשודים והפגזות הטנקים רק מחריפות. מעוצמת האש נראה כי אסד החליט לחסל את מה שנשאר בערים חומס וחמה. המורדים הרגו שישה חיילים מכוחותיו של אסד. הבוקר דווח על טנקים שהמשיכו להיכנס לדרעא וחידשו מתקפה על העיר שבה החלה ההתקוממות, במרץ 2011.

קופי אנאן התייחס היום באיראן לטענות אלה ואמר, כי למרות שסוריה הייתה אמורה להסיג אתמול את כוחותיה ולא עשתה כן, הוא משוכנע שיורידו את נשקם, שני הצדדים ויפסיקו את פעולות האיבה. "אפשרי לעשות זאת. וזה, לטובת העם הסורי ולסכסוך. להפסיק את הירי, בשש בבוקר יום חמישי".

נראה כי תכניתו זו היא התקווה האחרונה, כשיש הפעם את תמיכתן של רוסיה ושל סין, שעד עתה בלמו כל ניסיון. רוסיה לוחצת על סוריה לקבל את מתווה אנאן וטוענת שעל האופוזיציה לעשות אותו הדבר. דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב, ויקטוריה נולאנד הייתה פסימית באמרה כי ארה"ב "מגנה בחריפות כל התקפה שביצע המשטר הסורי על פליטים בארצות גובלות לסוריה. אנחנו זועמים מהדיווחים על תקריות שמעידות כי משטרו של אסד אינו מוכן כלל לעמוד בהתחייבויותיו לקופי אנאן".

בקרוב עומד להתקיים בוושינגטון מפגש הג'י 8, ונראה כי שרי החוץ יהיו עסוקים כולם בנושא סוריה, שישתלט ככל הנראה על סדר היום שם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן