Skip to content

יום השנה לניצחון על גרמניה הנאצית צוין בטקס חגיגי ביד ושם ובנאומים בכנסת

ראש הממשלה קיבל היום מהווטרנים את סרט הניצחון שעונדים במדינות ברית המועצות לשעבר ביום הניצחון: "אני מתרגש מחדש כל פעם, כאשר אני פוגש אתכם. ללא הניצחון על גרמניה הנאצית לא הייתה קמה מדינת ישראל". שלי יחימוביץ', בנאום הבכורה שלה כראש האופוזיציה: "מתוך הניצחון על הנאצים נולד עולם טוב ומוסרי יותר"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה קיבל היום מהווטרנים את סרט הניצחון שעונדים במדינות ברית המועצות לשעבר ביום הניצחון: "אני מתרגש מחדש כל פעם, כאשר אני פוגש אתכם. ללא הניצחון על גרמניה הנאצית לא הייתה קמה מדינת ישראל". שלי יחימוביץ', בנאום הבכורה שלה כראש האופוזיציה: "מתוך הניצחון על הנאצים נולד עולם טוב ומוסרי יותר"

מאת צבי זינגר

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם ראשי ארגוני הווטרנים (ותיקי מלחמת העולם השנייה), לרגל יום הניצחון על הנאצים.

ראש הממשלה קיבל מהווטרנים את סרט הניצחון שעונדים במדינות ברית המועצות לשעבר ביום הניצחון, כאות הזדהות עם הניצחון הגדול. סרט זה הינו חלק מאחת המדליות הגבוהות שהוענקו על

הווטרנים בטקס ביד ושם (מתוך אתר יד ושם)
הווטרנים בטקס ביד ושם (מתוך אתר יד ושם)

גבורה בצבא האדום. "אתם מהווים סמל לגבורה היהודית. אני מתרגש מחדש כל פעם, כאשר אני פוגש אתכם. ללא הניצחון על גרמניה הנאצית לא הייתה קמה מדינת ישראל! אני מאחל לכם בריאות ואריכות ימים," אמר ראש הממשלה לווטרנים.

בישיבה מיוחדת, שהתכנסה במליאת כנסת לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית, אמר ראש הממשלה לווטרנים: "כמדי שנה אנחנו נפגשים לפני האירוע הזה, והשנה ביקשתם לתת לי לענוד את הסרט הזה, כאות הוקרה והזדהות. אני עושה את זה כאות הוקרה והזדהות והרכנת ראש אל מול המדליות שמפארות את המדים שלכם. וכל מדליה וכל עיטור זה סיפור של קרבות גבורה, לעיתים קרבות שהיו עקובים מדם, וההקרבה העצומה שהקרבתם, אתם וחבריכם לנשק, וגם אלה שנפלו ורבים נפלו.

"בסך הכל מיליון וחצי יהודים נלחמו במלחמת העולם השנייה נגד הנאצים, חצי מיליון בשורות הצבא האדום, ואתם הצלת את האנושות. את זה עשו כל אלה שלחמו נגדם. אבל לכם יש תרומה נוספת – אתם הצלתם למעשה את העם היהודי, והבטחתם את העתיד היהודי. אנחנו לא שוכחים זאת. אנחנו יודעים זאת ואנחנו רוצים גם לתת לזה ביטוי מיוחד, לדעתי לעשות גם צדק היסטורי בעניין הזה.

"אנחנו – ביוני אני מקווה, ביחד, לא יאוחר מיולי – נקים אנדרטה לאומית, בעצם בינלאומית, בשיתוף עם ממשלת רוסיה, לתרומה של המשרתים בצבא האדום, ויש הרבה כאלה בארץ וגם ביניכם כאן. ולתת בסוף את התיעוד ההיסטורי ואת ההוקרה ההיסטורית שדרושה למעשה הזה, שבעצם הבטיח את המאה ה-20 ואת המאה ה-21 ואת כל מה שהתרחש מאז התבוסה של הנאצים.

"אני מקווה, אני בטוח שכולכם תהיו שם. ואני רוצה שתדעו ביום הזה, אבל לא רק ביום הזה, בכל יום, אני גאה בכם. חברי הכנסת כולם גאים בכם, עם ישראל גאה בכם ואומר לכם תודה. תודה מקרב לב ותמשיכו להיות בריאים, ותמשיכו להיות גאים במעשה הכביר שעשיתם".

ח"כ שלי יחימוביץ הקדישה את נאום הבכורה שלה בכנסת, כראש האופוזיציה, ליום הניצחון על גרמניה הנאצית. "מתוך הנצחון על הנאצים נולד עולם טוב ומוסרי יותר, עם תחושת סולידאריות בין מדינתית, חוצת גבולות. ועם ידיעה ברורה בדבר מה שמסוגלות לחולל הגזענות ושנאת האחר. מתוך החורבות של מלחמת העולם השנייה גם קמה התפיסה החדשה והנאורה של מדינת הרווחה המודרנית, שלתוכה יצוקים הערכים של אחריות לכל אדם באשר הוא, של סולידריות ושל ערבות הדדית.

"הדרך הזאת הלכה יד ביד עם ערכי הציונות", אמרה יחימוביץ'. "עובדת היותנו ריבון לעצמנו נקשרה קשר עז לאחריות עמוקה של הריבון לשוויון בין בני אדם, ללא הבדל גזע, דת ומין, לחלוקה הוגנת של המשאבים ולצדק חברתי, מלים ששבות בימים אלה ונטענות משמעות מחדש. לאלה גם נוספת ההכרה בכך שדווקא המדינה שלנו, שנמצאת בעימות מתמשך, חייבת, מוכרחה, להכיל בתוכה יסודות עזים של ערבות הדדית, ואלה גם מעצימים את כוחה".

ברחבת אנדרטת הלוחמים והפרטיזנים היהודיים ביד ושם נערכה היום עצרת ממלכתית לציון יום הניצחון על גרמניה הנאצית, במעמד  השר יוסי פלד  והשרה לקליטת העלייה, סופה לנדבר. בעצרת השתתפו מאות וטרנים ונכי המלחמה בנאצים, פרטיזנים ולוחמי מחתרות וכן שגרירים ונספחים צבאיים של מדינות בעלות הברית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן