Skip to content

הקלות הבלתי נסבלת של האכזריות האנושית

להקת המחול המצליחה של יסמין ורדימון, שפועלת בלונדון, תעלה בשבוע הבא בישראל את המופע 7734 הבוחן את יצר האדם, על הטוב והרע שבו, כולל פרק מיוחד שעוסק ברצח המוני ובהשמדת עם. ורדימון מתמודדת ביצירתה עם כמה שאלות נוקבות: "האם אמנות יכולה לשנות אמונות ומעשים של בני אדם? והאם היטלר הושפע מהאמנות של וגנר ומהשקפותיו הפוליטיות?" מאת יעל חן  היוצרת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

להקת המחול המצליחה של יסמין ורדימון, שפועלת בלונדון, תעלה בשבוע הבא בישראל את המופע 7734 הבוחן את יצר האדם, על הטוב והרע שבו, כולל פרק מיוחד שעוסק ברצח המוני ובהשמדת עם. ורדימון מתמודדת ביצירתה עם כמה שאלות נוקבות: "האם אמנות יכולה לשנות אמונות ומעשים של בני אדם? והאם היטלר הושפע מהאמנות של וגנר ומהשקפותיו הפוליטיות?"

מאת יעל חן 

כוח להשחית ותשוקה ליצור

היוצרת והכוריאוגראפית יסמין ורדימון חוזרת עם להקתה להופעות בישראל עם יצירה חדשה ומרתקת במסגרת "מחול במשכן" בבית האופרה – המשכן לאמנויות הבמה בת"א.

ורדימון ולהקתה הופיעו בארץ לפני שנתיים עם היצירה Yesterdays, שזכתה  להצלחה רבה. ביצירה החדשה 7734  בוחנת ורדימון עם חברי הלהקה את הכוחות האנושיים ואת החולשות של בני האדם, שיוצרים גיהינום עלי אדמות,  ויחד עם זאת מדגישה את יכולתו של האדם לשרוד בזכות התקווה. 

היצירה במהותה היא התבוננות על השמדת עם, על יכולתו הנוראית של האדם לנהוג באכזריות ובאימה בעולם הפועל באופן שיטתי באלימות. כל כך אקטואלי גם בימים אלה. 

היצירה מציגה את הכוח והתשוקה הבלתי נלאים של בני האדם ליצירתיות, והשאלה עימה מתמודדת היצירה היא כיצד אותו ייצור אנושי, שיוצר מוזיקה ותזמורת, מסוגל באותה מידה לתזמר רצח המוני. 

מקיבוץ עין החורש לפסגת המחול של לונדון. ורדימון. צילום: בן האריס

ורדימון מתמודדת ביצירתה עם שאלות נוקבות, כפי שהיא מספרת ל"מגפון": "האם אמנות יכולה לשנות את נקודת המבט של הצופים, את רגשותיהם, האמונות שלהם והמעשים שלהם? האם היטלר אכן הושפע מהאמנות של וגנר ומההשקפות הפוליטיות שלו? והאם הוא, כמו שטוענים אנשים מסוימים, תרגם את מחשבותיו של וגנר להשקפות הפוליטיות שלו?

 "קראתי באיזה מקום שהמלחמה לא הסתיימה. או שהיא תסתיים ברגע שהאדם האחרון שהיה חי באותה עת ימות באופן טבעי. אבל גם אז היא תמשיך להתקיים עם ילדיהם  ונכדיהם של אותם אנשים וכן הלאה וכן הלאה. בסופו של דבר הירושה הזו תהיה קטנה, הזיכרון חלש והכאב חלש עוד יותר". 

נושא נוסף בו עוסקת היצירה הוא המורשת והזיכרונות שאותם ירשנו מהורינו. בהקשר זה שואלת ורדימון האם אנו, כאנשים בודדים ובחברות שונות, יכולים להביט על העבר בדרכים חדשות ולהתפייס עם החוויות הקשות שלנו בדרך של חוויה מחודשת. "כאמנית אני מוצאת את עצמי לא פעם כצופה ומאזינה, המעבדת סיפורי חיים וזיכרונות שלי ושל אחרים לבמה".

ביצירה 7734 המוגדרת כתיאטרון מחול, משלבת ורדימון תנועה, טקסט, וידאו ומוזיקה – ויוצרת חוויה מקורית, מרגשת וחזקה. 

התבוננות על השמדת עם

ורדימון, ילידת קיבות עין החורש ובוגרת להקת המחול הקיבוצית, פיתחה שפה מקורית ומיוחדת, ויוצרת תיאטרון מחול פיזי מאוד, שזוכה להערכה בבריטניה. להקתה נוסדה בשנת 1997 ותוך זמן קצר הפכה לאחת הלהקות הבולטות הפועלות בבריטניה. ה-BBC  הקדיש לה תוכנית מיוחדת שעקבה אחרי שלבי ההפקה של אחת מעבודותיה, ובדצמבר 2010 הוזמנה ליצור כוריאוגרפיה לאופרה "טנהוייזר" של וגנר בבית האופרה המלכותי בלונדון. השנה הוזמנה לביים בבית האופרה המלכותי אופרה מקורית חדשה. 

ורידמון זכתה בפרסים רבים בהם "פרס גרווד" היוקרתי ובשנת 2011 קיבלה תואר "פרופסור כבוד" מטעם אוניברסיטת וולברהמפטון. את עבודותיה היא יוצרת בשיתוף פעולה עם בן זוגה האמן גיא בר אמוץ, יליד קיבוץ מעברות, בוגר "בצלאל" ובית הספר לאמנות גולדסמית' בלונדון. הלהקה מופיעה ברחבי בריטניה ובמקומות רבים בעולם. 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן