Skip to content

דו"ח המבקר בפרשת המרמרה: נתניהו פעל ללא התייעצות וללא עבודת מטה סדורה

מבקר המדינה מצא "ליקויים מהותיים ומשמעותים" בהתנהלות הדרג המדיני לקראת המשט לעזה. "תהליך קבלת ההחלטות אצל ראש הממשלה נעשה ללא עבודת מטה סדורה, מתועדת ומתואמת וללא תכלול של המערכות הרלוונטיות". על ההתנהלות בפורום השביעייה כותב המבקר שנעשתה "חפוז, מעכשיו לעכשיו"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מבקר המדינה מצא "ליקויים מהותיים ומשמעותים" בהתנהלות הדרג המדיני לקראת המשט לעזה. "תהליך קבלת ההחלטות אצל ראש הממשלה נעשה ללא עבודת מטה סדורה, מתועדת ומתואמת וללא תכלול של המערכות הרלוונטיות". על ההתנהלות בפורום השביעייה כותב המבקר שנעשתה "חפוז, מעכשיו לעכשיו"

מאת אליק מאור

מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, מותח ביקורת קשה על דרך קבלת ההחלטות בקרב הדרג המדיני בכלל, ובפרט על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בדו"ח המיוחד שפורסם היום בפרשת משט המחאה מטורקיה לישראל, הידועה כפרשת המרמרה.

חייל צהל מושלך מהסיפון (צילום דו"צ, ויקימדיה)
חייל צהל מושלך מהסיפון (צילום דו"צ, ויקימדיה)

הדו"ח עוסק בכל הקשור לתהליכים המדיניים והבטחוניים בשבועות שקדמו להגעת המשט. מבקר המדינה מצא "ליקויים מהותיים ומשמעותים" בהתנהלות הדרג המדיני. "תהליך קבלת ההחלטות אצל ראש הממשלה נעשה ללא עבודת מטה סדורה, מתועדת ומתואמת וללא תכלול של המערכות הרלוונטיות", קובע המבקר ומוסיף: "ראוי שראש הממשלה, מתוקף אחריותו הכוללת, יפעל להבטיח כי קבלת החלטות בתחום הביטחון הלאומי תיעשה בהליך סדור".

עוד ביוני 2010 הודיע לינדנשטראוס על החלטתו לפתוח בהליכי בדיקה מעמיקים בנוגע לתהליכי קבלת ההחלטות שקדמו להגעת המשט. כזכור, עם הגעתן של 6 הספינות לכיוון עזה, השתלטו לוחמי שייטת 13 על הספינות. חמש מהן לא התנגדו לעצירתן ואילו האנשים על ספינת המאווי מרמרה הגיבו בהתנגדות אלימה. ההתנגדות גררה תקרית עם חיילי צה"ל שבסופה נהרגו תשעה מאנשי הספינה, אזרחים טורקים, נפצעו 55 נוספים. תשעה חיילי צה"ל נפצעו בתקרית.

ה"מאווי מרמרה" עוגנת בנמל חיפה לאחר שהוסרו ממנה בדגלים וסמלי המשט (צילום: ויקימדיה)
לא נעשתה עבודת הסברה מסורת. ה"מאווי מרמרה" עוגנת בנמל חיפה לאחר שהוסרו ממנה בדגלים וסמלי המשט (צילום: ויקימדיה)

בעקבות אירועים אלו גונתה ישראל בכל העולם. טורקיה הקפיאה את יחסיה עם ישראל וגירשה את שגרירי ישראל מתחומה. מצריים פתחה את מעבר רפיח, שהיה סגור מאז 2007, ניקרגואה הודיעה על ניתוק היחסים עם ישראל, מועצת הביטחון יצאה בגינוי חריף ובארץ הודיעה ועדת המעקב על שביתה כללית ליום אחד.

מהביקורת עולה, כי נתניהו לא עשה את עבודת המטה הנדרשת. ללא הכנה וללא ניירת מכינה ומוסדרת. המבקר קובע כי לא התנהל שום דיון מסודר בתאום ובהכנה וכי למרות שנתניהו הבין את חריגות המשט ופעל לסכלו בערוצים מדיניים, הוא לא חשב שיש צורך בהתייעצות נרחבת עם הדרג המדיני והמקצועי בנושא. את דעתו שינה ימים ספורים בלבד לפני שהספינות התקרבו לשטח ישראל.

לינדנשטראוס  מעיר כי ראש הממשלה לא קיים עם שר הביטחון ושר החוץ כל  דיון משותף לשלושתם, כדי לקיים הליך של חשיבה משותפת כדי למנוע את יציאת המשט לדרכו וכדי למנוע את הגעתו ליעדו. יותר מזה,כך קובע המבקר, נתניהו פעל לקיים פגישות בארבע עיניים עם שר החוץ, אביגדור ליברמן, עם שר הביטחון, אהוד ברק, עם הרמטכ"ל דאז, גבי אשכנזי ועם אישים נוספים, ללא תיעוד וללא סיכום. בהקשר לכך כותב המבקר: "לא ברור אם ואלו החלטות התקבלו במסגרתם, וגם אם התקבלו החלטות, הן לא סוכמו בכתב. מתוך כך, לא ברור מה הבינו וידעו השרים שלא היו בדיונים שנערכו בארבע עיניים".

הדיון הכולל היחיד בראשות נתניהו ובהשתתפות פורום שרים מורחב על המשט, נערך רק ב-26 במאי, כמה ימים בלבד לפני שהספינות הגיעו לישראל, אז כינס נתניהו את פורום ה"שביעייה" לדיון "חפוז, מעכשיו לעכשיו", כהגדרת המבקר, שנערך ללא כל מצע או הכנה מוקדמת של המשתתפים בו. לדיון זה לדברי המבקר, לא הוזמנו גורמים רלוונטים כמו שר המשפטים והשר לביטחון פנים.

בדיון הזה גם לא ניתנה למוזמנים ארכה ללמוד את החומרים ולגבש את הצעותיהם בצורה מקצועית כנדרש. "הדיון התנהל מבלי שהובאו לידי ביטוי הידע והמומחיות המקצועית המצויים בידי גורמים אלה, אשר יש בהם כדי להשתית את תהליך קבלת ההחלטות על קרקע מוצקה". דיון זה לא התיישב באופן מהותי עם הכללים עליהם המליצה ועדת וינוגרד ועם המתכונת הראויה לקבלת החלטות בתחום הביטחון, שעליה המליצה ועדת ליפקין-שחק.

המבקר גם מבקר את מערך ההסברה הלאומי לאחר האירוע ואת התנהלות ראש הממשלה ומשרדו בנוגע לפרסום בעולם ולמאמץ הדיפלומטי ולשיתוף הפעולה ביניהם. המבקר מעיר כי "היה ראוי שהמאמץ המדיני-דיפלומטי והמאמץ ההסברתי יהיו אחודים, וכי ראוי היה שיכונס פורום מקצועי בין משרדי, מבעוד מועד, להבטחת המאמץ הראוי למניעת המשט".

בנוגע לפעילות המדינית הענפה שקיים נתניהו כדי למנוע את יציאת המשט.  קובע המבקר כי "פעילות זו אינה מהווה תחליף להצגת המשט בפורומים של ועדות שרים רלוונטיות". בנוגע להתנהלות שר הביטחון בנושא כותב המבקר, כי  ברק הציב קשיים לא מעטים על שיתופי המידע עם המל"ל והמשרד לנושאים אסטרטגיים, שביקשו לטפל בנושא, ומנע השתתפות נציגי צה"ל ומערכת הביטחון בדיונים שכינסו האחרונים. המבקר העיר עוד, כי מידור המל"ל ממידע "משקף נאמנה את האקלים שבו היה צריך המל"ל לנסות למלא תפקידו".

נתניהו, כך קובע המבקר, הסתמך רק על הודעות ברק ואשכנזי כי "צה"ל ערוך להתמודד וכי נלקחו בחשבון תרחישים שונים" ומוסיף כי " פעילות זו אינה מהווה תחליף להצגת המשט בפורומים של ועדות שרים רלוונטיות". בביקורת על צה"ל נכתב כי לא הוצגו תרחישים שונים למניעת המשט.

במשרד ראש הממשלה הגיבו, כי "במבחן התוצאה, אזרחי ישראל נהנים מביטחון שלא היה כמותו זה שנים רבות. הביטחון ממנו נהנים אזרחי ישראל הוא תוצאה ישירה של ניהול אחראי ומדיניות נחושה". לגבי ההתנהלות הלא תקינה, מגיבים במשרד רה"מ כי "הדיונים הביטחוניים שמתקיימים בשלוש שנים האחרונות הם חסרי תקדים בהיקפם ובעומקם ויעידו על כך המשתתפים בהם". בנוגע למערך ההסברה הלאומי נמסר, כי "מערך ההסברה הלאומי הוקם לפני חמש שנים ומאז מעורבותו בהליך קבלת ההחלטות הולכת וגדלה. בדו"ח מצביע מבקר המדינה על שיפור ניכר בתיאום בין הגורמים ובמיצוי היכולות של מערך ההסברה, וזאת בהובלת מטה ההסברה הלאומי. המבקר מציין את הכרת הדרג

היום המצב הרבה יותר טוב. עמידרור (צילום: עמיחי, ויקימדיה)
תהליך קבלת ההחלטות הרבה יותר טוב. עמידרור (צילום: עמיחי, ויקימדיה)

המדיני והדרג הצבאי את חשיבות נושא ההסברה. בנוסף מציין המבקר את ההתקדמות בהסברה באינטרנט ובניו-מדיה, ובהסברה לקהלי היעד דוברי השפה הערבית שמבצע מטה ההסברה הלאומי".

מלשכתו של ברק נמסר כי "שר הביטחון, אהוד ברק, מקבל את הביקורת ויפעל כבעבר, כדי שבמערכת הביטחון ובצה"ל יתקנו את כל הדרוש תיקון. כך צריך לעשות וכך אכן נעשה".

ראש המועצה לביטחון לאומי (המל"ל), יעקב עמידרור, מסר בתגובה כי תהליך קבלת ההחלטות היום הוא הרבה יותר טוב. "הטיפול בכל הדברים הללו נעשה בתהליך קבלת החלטות מסודר". לראיה, אומר עמידרור, "מאז המשט הטורקי תוכנן עוד משט אחד, עוד שני מטסי התרסה ועוד אירועים נוספים. התוצאה בהם אחרת".

 

 

1 Comment

  1. אנה פנה
    13 ביוני 2012 @ 16:08

    WOW אני מופתעת!!!
    לא יכול להיות.
    מישהו ציפה למשהו אחר?
    ביבי הוא אלוף העולם בסופרטנקרים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן