Skip to content

רשות התעופה האזרחית העניקה הקיץ היתרי הפעלה ל-60 חברות תעופה זרות

רשות התעופה האזרחית העניקה הקיץ היתרי הפעלה ל-60 חברות תעופה זרות. בין החברות שקיבלו היתרי הפעלה מרת"א - חמש חברות שלא הפעילו טיסות סדירות לישראל וממנה בעונת הקיץ הקודמת: "ניקי" מאוסטריה, "אולימפיק" מיוון, "פגסוס איירליינס" מטורקיה, חברה צ'כית - "טרוול סרוויס" וחברה רוסית - "אורן אייר.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בין מקבלות ההיתרים  – חמש חברות שלא הפעילו טיסות סדירות לישראל וממנה בקיץ הקודם: "ניקי" מאוסטריה, "אולימפיק" מיוון, "פגסוס איירליינס" מטורקיה, החברה הצ'כית "טרוול סרוויס" והחברה הרוסית "אורן אייר"

מאת עמי אטינגר

בעקבות הענקת היתרי הפעלה שהעניקה רשות התעופה האזרחית (רת"א) לעונת הקייץ לחברות המפעילות טיסות סדירות לישראל חל גידול מתמיד בהיצע טיסות הנוסעים לישראל וממנה וברמת התחרות בין חברות התעופה.

רשות התעופה האזרחית (רת"א) העניקה השנה ל-60 חברות תעופה זרות היתרים להפעלת טיסות נוסעים סדירות לישראל וממנה במרוצת  עונת קייץ 2012, שהחלה בסוף מרץ ותימשך עד סוף אוקטובר.

בין החברות שקיבלו היתרי הפעלה מרת"א – חמש חברות שלא הפעילו טיסות סדירות לישראל וממנה בעונת הקיץ הקודמת: "ניקי" מאוסטריה, "אולימפיק" מיוון, "פגסוס איירליינס" מטורקיה, החברה הצ'כית "טרוול סרוויס" והחברה הרוסית "אורן אייר". שתי חברות שהפעילו טיסות לישראל "מאלב" ההונגרית ו-"ספאן אייר" הספרדית, הפסיקו את פעילותן לפני כמה חודשים לאחר שקרסו כלכלית.

הוספת תדירויות

כמה חברות תעופה זרות ביקשו וקיבלו היתר מרת"א להוספת תדירויות. בין החברות שהיתרי ההפעלה שלהן מאפשרים הוספת תדירויות נמנות "אליטליה" ושתי חברות אוקראיניות – "אארוסוויט" ו-"אוקראינה אינטרנשיונל". כמו כן, חברות תעופה גרמניות כמו "לופטהנזה" ו-"אייר ברלין", תוכלנה להגדיל את מספר הטיסות שהן מפעילות בעקבות הסכם שנחתם בין רשויות התעופה של ישראל וגרמניה.

ברת"א צופים, כי תימשך מגמת הגידול במספר טיסות הנוסעים הסדירות של החברות הזרות ובמספר הטיסות הכללי. הגידול במספר הטיסות של החברות הזרות, הנגזר מהיתרי ההפעלה של רת"א, הוא בשיעור של כ- 5%, לעומת מספר הטיסות שהופעלו במשך עונת קיץ 2011. הגידול בסך טיסות הנוסעים הסדירות, הנגזר מהיתרי ההפעלה  הוא בשיעור של כ-2%.

מדיניות הליברליזציה

מדיניות הליברליזציה שמוביל שר התחבורה, ישראל כץ, באמצעות רת"א, תורמת לגידול במספר הטיסות ובקיבולת המושבים המוצעת. מדיניות זו באה לידי ביטוי בתהליך שוטף של עדכון הסכמי תעופה דו צדדיים (בילטראליים), באמצעות הגדלת מכסות התדירויות ומספר החברות המפעילות טיסות סדירות.

בין המדינות הבולטות מבחינת היקפי תנועה, שהסכמי התעופה איתן עודכנו במשך חמש השנים שחלפו הן: גרמניה, בריטניה, צרפת, יוון, צ'כיה, אוסטריה, איטליה, ספרד, שוויץ, רוסיה ואוקראינה.

גידול מספר הטיסות ומספר החברות, מביא לגידול בהיצע המושבים וברמת התחרות ואלה מובילים להפחתת מחירי הטיסות ולגידול משמעותי בתנועת הנוסעים לישראל וממנה, הכוללת מרכיב משמעותי של תיירות נכנסת.

אחד המדדים לגידול ברמת התחרות הוא מספר הקווים שבהם מופעלות טיסות סדירות על ידי שלוש, או ארבע חברות במקביל. מצב זה גדל בהתמדה במהלך השנים האחרונות, כאשר בעונת הקיץ הנוכחית מספר הקווים שבהם פועלות שלוש, או ארבע חברות במקביל מגיע ל-12: ניו יורק, פריז, לונדון, רומא, קייב, וינה, ברצלונה, מינכן, ברלין, אתונה, פראג ועמאן.

נוכחות הבריתות מתחזקת

הקיץ מתחזקת הנוכחות המשמעותית של שלוש בריתות התעופה הגלובליות – סטאר אליינס, וואן וורלד וסקיי. 24 חברות תעופה זרות המפעילות טיסות סדירות לישראל וממנה חברות באחת מבריתות התעופה האלה. החלק המצרפי של שלוש הבריתות מסך כל היצע הטיסות הסדירות בעונת הקיץ הנוכחית הוא 38%. חלקה של סטאר אליינס, הכוללת, בין היתר, את לופטהנזה הוא כ-19%.

חברות Low Cost

חלקן של חברות ה-Low Cost המפעילות טיסות סדירות מסך כל הטיסות הסדירות הקיץ בנתב"ג, הוא כ-4.5%, לעומת 3.5% בקיץ 2011. חלק השוק של חברות ה-Low Cost בנתב"ג עדיין קטן יחסית, בהשוואה לאזורים אחרים בהם הן פועלות.

פעילות החברות הישראליות

רת"א העניקה היתרי הפעלה להפעלת טיסות נוסעים סדירות לאל על, ארקיע וישראייר, בהתאם לתוכנית הטיסות שלהן. מתוכנית הטיסות המשותפת של שלושת המובילים נגזר מספר טיסות דומה למספר הטיסות שאותם הפעילו המובילים בקיץ 2011.

החלק היחסי של המובילים הישראלים מסך כל טיסות הנוסעים הסדירות הבינלאומיות המופעלות בנתב"ג צפוי להגיע לכ-40%, בדומה לקיץ 2011, אך נמוך מעונות הקיץ שבין 2007 – 2010, שבהן נרשם למובילים הישראלים חלק שוק שנע בין 42% – 44%.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן