Skip to content

נתניהו: "ניהול הכלכלה הלאומית זה כמו ניהול משק בית"

בדיון כלכלי לקראת ישיבת הממשלה הקרובה, בהשתתפות שר האוצר, מנכ"ל משרד האוצר, ראש אגף התקציבים ואחרים, אמר ראש הממשלה: "קודם כל מאזנים את התקציב. אתה לא יכול להוציא על הכול, אתה חייב לבחור. אנחנו נעשה התאמות ביום שני בממשלה, לא על חשבון החינוך והרווחה, אותם אנחנו מחריגים". שטייניץ: "מי שמציע אחרת, מציע ספרד או יוון"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, קיימו היום דיון כלכלי לקראת ישיבת הממשלה הקרובה. בדיון השתתפו מנכ"ל משרד רה"מ, הראל לוקר, מנכ"ל משרד האוצר, דורון כהן, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין  קנדל, וראש אגף התקציבים, גל הרשקוביץ.

במהלך הדיון אמר נתניהו: "ניהול הכלכלה הלאומית זה כמו ניהול משק בית. אתה חייב לאזן בין הוצאות להכנסות, אתה לא יכול להוציא על הכול, אתה חייב לבחור. בחרנו להשקיע בשנה האחרונה בעצירת המסתננים, הצלחנו במידה רבה לעצור את הגל ששטף את המדינה. החלטנו להשקיע בכבאות, כולל כבאות אווירית, במידה רבה הצלחנו. אנחנו מכבים את כל השריפות, עיניכם הרואות. אנחנו מטפלים באתגרים ביטחוניים לאור המציאות המשתנה. כל זה עולה כסף. אנחנו לא יכולים להוציא גם על זה וגם על כל שאר הדברים. לכן אנחנו נעשה התאמות ביום שני בממשלה, נחליט להתרכז בזה על חשבון דברים אחרים. לא על חשבון החינוך, לא על חשבון הרווחה, אותם אנחנו מחריגים."

אנחנו מכבם את כל השרפות. נתניהו (צילום: לע"מ)
אנחנו מכבם את כל השריפות. נתניהו (צילום: לע"מ)

נתניהו התווה את עקרונות המסגרת שמנחים אותו: "קודם כל מאזנים את התקציב, לא לחרוג מהתקציב, זה דבר ראשון. הדבר השני הוא גם לשמור על המסגרת הכוללת של ההכנסות, כי בדרך הזאת אנחנו שומרים שהמשק הישראלי, בניגוד למה שקורה באירופה ובמקומות אחרים בעולם, רק נשרט מהמשבר הכלכלי העולמי. הוא עדיין לא נפגע ולא ניתן לו להיפגע. כתוצאה מזה, שיעור המועסקים במשק הישראלי הוא גדול כמעט מכל מדינה מערבית אחרת, שיעור האבטלה שלנו נמוך. אנחנו לא רוצים מאות אלפי מובטלים, אנחנו רוצים שהישראלים יעבדו ויתפרנסו וזה מה שאנחנו נעשה במדיניות אחראית, כפי שזה יתבטא ביום שני הבא בממשלה".

שר האוצר שטייניץ הוסיף: "זה שלוש שנים אנחנו נאבקים במשבר הכלכלי הגלובלי בהצלחה ומצליחים לשמור על כלכלת ישראל ועל אזרחי ישראל בפני הקטסטרופה שאנחנו רואים באמריקה, באירופה ובמקומות אחרים. כדי להמשיך בזה אנחנו צריכים לשמור על אחריות תקציבית וכלכלית. כאשר הצגתי את יעד הגירעון המעודכן של שלושה אחוזים בכנס קיסריה לפני שלושה שבועות, אמרתי באותה הזדמנות שאנחנו בימים או בשבועות הקרובים נביא חבילת צעדים כדי לעמוד ביעד הגירעון. אנחנו הצגנו יעד גירעון ריאלי, שאפשר לעמוד בו, של שלושה אחוז, אבל צריך לעשות מאמץ כדי לעמוד בו.

זהבה גלאון: "הונאת הרווחים הכלואים". (צילום: אתר הכנסת)
זהבה גלאון: "הונאת הרווחים הכלואים". (צילום: אתר הכנסת)

"בימים שאנחנו רואים שאפילו דירוג האשראי של גרמניה מתחיל להתערער עם תחזית שלילית, על אחת כמה וכמה שאנחנו צריכים לדאוג לכלכלת ישראל ולכן אנחנו נביא כבר ביום שני הקרוב מספר צעדים שיגדילו את הכנסות המדינה במיליארדי שקלים, חלקם מיידיים וחלקם ב-2013. חבילה בסיסית שמשדרת לכל העולם, לחברות הדירוג, למשקיעים, לזירה הבינ"ל, שאנחנו מתכוונים למה שאנחנו אומרים. אנחנו העלנו את יעד הגירעון מאחוז וחצי לשלושה ואנחנו ננקוט בכל הצעדים כדי לעמוד ביעד הגירעון החדש. אלמלא עדכנו את יעד הגירעון, היינו צריכים להשית עוד 15 מיליארד מסים מעבר למה שאנחנו מתכוונים לעשות, מזה נמנענו, אבל את המינימום ההכרחי, את החבילה הבסיסית אנחנו נחיל ואני רוצה לומר – זה קו ההגנה על כלכלת ישראל ועל אזרחי ישראל.

"מי שמציע אחרת, מי שמציע שאנחנו נכריז שאנחנו לא עומדים ביעד הגירעון, מציע ספרד או יוון. כדאי לראות מה קורה בספרד או יוון ולהבין, שמי שמסרב להעלות את הכנסות המדינה ולשמור על אחריות תקציבית או כלכלית, מקרב את אזרחי ישראל למה שקורה ביוון,  בספרד, באיטליה ובמקומות אחרים".

בתוך כך המשיכה האופוזיציה למתוח ביקורת על תכנית הקיצוצים של נתניהו. יו"ר מרצ' ח"כ זהבה גלאון, מאשימה את האוצר בהונאה, בפרשת "הרווחים הכלואים", שעליהם העניקה הממשלה הנחות במס לחברות הענק במשק. "חברות הענק שילמו מס שערורייתי בגובה 3.3% על הכנסות של מיליארדים – מחצית ממה שטען האוצר רק לפני שבוע", טוענת גלאון. "מדובר בפטורים בסכומים בלתי נתפסים שמגחיכים את רצון הממשלה להעלות את המע"מ על השכבות החלשות"

 לדבריה, סגן שר האוצר הודה במליאה, במענה לשאילתה דחופה שלה, כי האוצר הציג נתונים שגויים, וכי המאיון העליון של החברות המוטבות שילם בשנת 2010 מס בגובה 3.3% בלבד על הכנסות של 4.8 מיליארד ש"ח ולא 7.9% כפי שדיווח בשבוע שעבר. כששאלה גלאון אם חוק הרווחים הכלואים, שמעניק פטורים נוספים לאותן חברות, עדיין מקודם באוצר – סירב סגן השר להכחיש.

יאיר לפיד: וילה ענקית של 35 לשכות". (צילום מאתר האינטרנט של יאיר לפיד)
יאיר לפיד: וילה ענקית של 35 לשכות". (צילום מאתר האינטרנט של יאיר לפיד)

 "נתניהו מתעקש לסגור את הגירעון בתקציב, באמצעות צעדים שפוגעים בשכבות החלשות: קיצוץ רוחבי בשירותי הרווחה והעלאת מע"מ. זאת, כאשר שמסתבר שכל מה שצריך לעשות הוא להפסיק לתת פטורים מופקרים לחברות ענק שמרוויחות מיליארדים ומשלמות עליהם שיעורי מס מגוחכים", אומרת ח"כ גלאון. "מדובר באותן חברות שהאוצר מבקש לתת להן בימים אלה פטור גדול עוד יותר, על הרווחים הכלואים שצברו, בגובה של מיליארדי ש"ח נוספים שמגיעים למדינה כחוק".

גלאון אומרת כי מהנתונים שנחשפו לבקשתה עולה שאם היו החברות במאיון העליון משלמות מס מלא על הרווחים הכלואים, היו נוצרות למדינה הכנסות נוספות בגובה של 646 מיליון ש"ח בשנת 2009 ו-1.04 מיליארד ש"ח בשנת 2010.

 יאיר לפיד ראש תנועת "יש עתיד" כתב בפייסבוק: "נתניהו גר בווילה ענקית של 35 לשכות ועכשיו הוא החליט שהגיע הזמן לקצץ למשרתים… הגיע הזמן לשנות את שיטת הממשל, ליצור ממשלה של 18 שרים, בלי המוסד המבזה של שרים ללא תיק, שלא תבזבז מיליארדים ואז תגזור גזרות על מעמד הביניים שלא גומר את החודש".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן