Skip to content

הפיצול בפיצוי – אם בוטלה הטיסה, לא תקבלו החזר על המלון והרכב

קוראת של "מגפון" רכשה חבילה זוגית לסיציליה שכללה טיסה, מלון ורכב שכור. רצה הגורל, וחברת התעופה וינד ג'ט פשטה את הרגל, והלקוחה פנתה לחברת האשראי ויזה בבקשה לבטל את התשלומים. זו התכוונה להחזיר רק את סכום הטיסה, מתוך החבילה שכללה גם מלון ורכב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

מהו מרכיב הטיסה בחבילת נופש שנרכשה? ומה חלקם של המלון והרכב? אם אין בידיכם מידע זה, קרוב לוודאי שתיתקלו בבעיה כאשר תרצו פיצוי על ביטול טיסה שהיא חלק מחבילה.

כך קרה לר.י. שביקשה לצאת לחופשה זוגית לסיציליה והטיסות בחבילה היו של חברת ווינד ג'ט הקורסת. "בחברת האשראי אמרו שמאחר וקיים כשל תמורה עבור הטיסה, יוכלו להחזיר רק את סכום הטיסה וזאת בתנאי שיסופק להם אישור בכתב מהסיטונאי ממנו נרכשה החבילה, שיציין את עלות הטיסה בלבד", היא מספרת, "באשר לעלות המלון והמכונית, אמרו לנו שאין כשל תמורה כי אפשר לממש אותם ולכן על פי הוראת החוק לא נקבל החזר עבורם. גם טענתנו כי בהיעדר טיסה לא נוכל לממש את המלון והרכב – לא הועילה".

קטניה בסיציליה. מה מרכיב הטיסה בחבילה? צילום ויקימדיה
קטניה בסיציליה. מה מרכיב הטיסה בחבילה? צילום ויקימדיה

באשר לסיטונאי עצמו, הוא אמנם היה מוכן לבטל את העיסקה על פי החוק לפיו ניתן לבטל עיסקה כזאת עד 14 יום מרכישתה, אך היתנה זאת בעלות של מאה שקלים לאדם – כקבוע בחוק. גם כאן טענתה של הלקוחה שהבקשה לביטול העיסקה היא בגין פשיטת הרגל, לא הועילה. בסופו של דבר השיגה החברה חלופה לטיסות ווינד ג'ט, אך השאלה העקרונית נותרה בעינה – הפיצול בפיצוי.

ליאורה חקלאי, המטפלת בתלונות הציבור במועצה לצרכנות, אומרת בתגובה כי בפשיטת רגל של חברת תעופה ישנה אפשרות שהצרכן בר המזל יקבל את מלוא כספו או לא יקבל מאומה. "אכן, החבילה נרכשה כחבילה וקשה לכמת מחיר כל מרכיב בנפרד. בנוסף, נמצאה טיסה חליפית, כך שנעשה שימוש במלון וברכב. כאמור, במקרה של פשיטת רגל, אין מה לעשות".

במועצה לצרכנות מספקים, עם זאת, הנחיות להקטנת נזקים לנוכח קריסת חברות תעופה. לדברי יועציה המשפטיים, היכולת להקטין את הנזק תלויה במידה רבה בדרך בה בוצע התשלום לחברה.

חברת התעופה קרסה? הכספים על קרן הצבי

במקרה של רכישת כרטיסי טיסה בעסקת אשראי בתשלומים: אם הטיסה בוטלה או לא תצא אל הפועל, על הצרכן לפנות לחברת האשראי בכתב, באמצעות משלוח פקס, בבקשה לביטול התשלומים העתידיים, וזאת בשל החשש לאי קבלת התמורה עקב הפסקת פעילות החברה. חברת כרטיסי האשראי תוכל לעצור את התשלומים העתידיים אך לא תוכל להשיב הכספים שכבר הועברו לחברה.

במקרה של רכישת כרטיסי טיסה בעסקת אשראי בתשלום אחד שטרם נפרע: על הצרכן לפנות לחברת האשראי בכתב, באמצעות משלוח פקס, בבקשה לביטול התשלום, וזאת בשל החשש לאי קבלת התמורה עקב הפסקת פעילות החברה. אולם הסיכוי לעצור את התשלום ולהציל את הכספים תלוי באפשרות חברת האשראי לקזז את סכום החיוב עם תשלומים אחרים שעליה להעביר לחברה.

אם הצרכן חויב בעסקה זה מכבר, ומדובר בחברת תעופה שמקום מושבה בישראל, על הצרכן להגיש תביעת חוב על הכספים ששולמו, לכונס הנכסים/מפרק החברה כפי שימונה על ידי בית המשפט. במקרה זה הסיכוי לקבל החזר קלוש, שכן אם וכאשר יפוצו נושי החברה, כי אז זכותם של נושי החברה המובטחים (קרי בנקים, עובדים ואחרים) קודמת לזכותם של הנושים הבלתי מובטחים, ובכלל זה לקוחות החברה. אם הצרכן חויב בעסקה זה מכבר ומדובר בחברת תעופה שמקום מושבה בחו"ל, הרי שהליכי פשיטת הרגל מתנהלים בחו"ל והדבר מקשה על הלקוח בארץ, וככל הנראה הכסף אבוד.

במקרה של רכישת כרטיסי טיסה באמצעות סוכן נסיעות, ייתכן וסוכן הנסיעות טרם העביר את התשלום לחברת התעופה, במצב דברים זה, מומלץ לפנות בכתב לסוכן הנסיעות שדרכו התבצעה העיסקה ולבקש כי הכספים שלא הועברו, יוחזרו לצרכן.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן