Skip to content

פני הדור כפני הכלב: כרסום מתמשך בערכי הדמוקרטיה בישראל

קומץ של קנאים לאומניים משיחיים חורך בבשרנו את "תג המחיר" ומבצע שמות בכל אתר הראוי בעיניו להשחתה. במרכיב זה, שמסכן את חיילי צה"ל בפעולותיו, טמון זרע הפורענות. ובצד האופטימי, אפשר, לפחות תיאורטית, לרפא כל מרכיב ומרכיב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במגילת העצמאות מספר עקרונות המבססים את הגדרת אופייה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. ביניהם נציין את עקרון שוויון הזכויות החברתי והמדיני לכל האזרחים בלי הבדל דת, גזע ומין; חופש הדת, המצפון, הלשון, החינוך והתרבות; שמירה על המקומות הקדושים לכל הדתות והשתתת המדינה על יסודות החירות, הצדק והשלום. לעקרונות אלו נוספו ב- 1992 "חוק יסוד: חופש העיסוק" ו"חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו". חקיקתם הייתה בבחינת סנונית ראשונה בדבר עיגון זכויות האדם בחקיקת יסוד בעלת אופי חוקתי.

ערכים אלו, שהם תמצית נשמתה של הדמוקרטיה בישראל, עוברים באחרונה תהליך של כרסום, עד כדי שחיקת מהותם. גל עכור של פראות שוטף את הארץ: ביטויי גזענות קשים נגד השונה והזר, אלימות בני נוער, ריבוי מקרי הפקרת נפגעי תאונות דרכים, נערים בני 12-13 חשודים ביידוי בקבוק תבערה על מונית וגרימת כוויות קשות לנוסעיה, חבורות נערים יהודים חדורי שנאת ערבים מבצעות לינצ'ים עד מוות בנערים ערבים חפים מפשע, ביטויי שנאה כמו: השחתת רכוש וכיתוב בסגנון 'תג מחיר' כפי שאירע בבית התפילה של הנזירים בלטרון שהשער הושחת וכתובות נאצה נמרחו על כותלי הכנסיה.

>>> במקום שבו קורעים את הברית החדשה מציתים את מנזר לטרון

תחילתה של מגמה הרסנית זו עוד בשנות 2007-2008, עת הוצתו שדות של פלסטינים, הושחתו יבולים ונגדעו עצי זית בשטחי הגדה המערבית. בהמשך נותצו מצבות והועלו באש מסגדים על כל תכולתם, ומכאן הצונאמי היומיומי שניתן לתארו באמירה  "פני הדור כפני הכלב".

בחלק לא מבוטל של גילויי השטנה והאלימות הכתובת רשומה על הקיר: "תג מחיר" וזהות הפורעים מתגלה במהרה. אך  לעיתים מעשה האלימות מופנה באופן שרירותי כלפי אדם שרק במקרה עבר במקום. מפחיד עד להחריד. אלימות סתם משעמום או מהצורך בפריקת תסכולים, חרדות וכעסים של פראי-אדם אלו.

בהקשר זה אזכיר את דברי הנביא מיכה ( פרק ז' ) "אָבַד חָסִיד מִן-הָאָרֶץ וְיָשָׁר בָּאָדָם אָיִן  כֻּלָּם לְדָמִים יֶאֱרֹבוּ אִישׁ אֶת-אָחִיהוּ יָצוּדוּ חֵרֶם….. אַל-תַּאֲמִינוּ בְרֵעַ אַל-תִּבְטְחוּ בְּאַלּוּף מִשֹּׁכֶבֶת חֵיקֶךָ שְׁמֹר פִּתְחֵי-פִיךָ. כִּי-בֵן מְנַבֵּל אָב בַּת קָמָה בְאִמָּהּ כַּלָּה בַּחֲמֹתָהּ  אֹיְבֵי אִישׁ אַנְשֵׁי בֵיתוֹ".

רוב אזרחי המדינה שומרי חוק ושואפים לחברה יציבה ומתוקנת

נחמא פורתא מצאתי לאחר ניתוח "משוואת האימה" ובידוד מרכיביה ההרסניים לחברה הישראלית, כך שניתן לפחות תיאורטית לרפא כל מרכיב ומרכיב. אני מאמין שרוב האזרחים בישראל – כוונותיהם, צורת חשיבתם ודרכי פועלם אינן פגומות כלל ועיקר. רוב אזרחי המדינה שומרי חוק ושואפים לחברה יציבה ומתוקנת. אצלם לא נמצא גילויי אלימות או התעללות בחלשים, אלא  ברצון לסייע לזולת, מידה של ערבות הדדית הבאה לידי ביטוי בעמותות הרבות המחלקות מצרכי מזון לנזקקים בכל ימות השנה ולקראת החגים בעיקר, ועוד מעשים שמפאת קוצר היריעה לא אוכל למנותם כאן. אלו המרכיבים הרצויים עבור החברה בישראל, ומניינם גדול ממספר המרכיבים השליליים בהרכב החברתי בישראל. חרף זאת, דווקא השליליים הם נותני הטון הצורמני, בלשון המעטה, המסיטים את קרונות הרכבת החברתית אל מחוץ למסילתם.

אלימות (צייר: יונתן שתיל)
לא כולם כאלה, למרבה המזל (צייר: יונתן שתיל)

קומץ של קנאים לאומניים משיחיים חורך בבשרנו את "תג המחיר" ומבצע שמות בכל אתר הראוי בעיניו להשחתה. במרכיב זה,  שמסכן את חיילי צה"ל בפעולותיו, טמון זרע הפורענות. זאת ועוד, אף ראשי יש"ע יצאו נגדם, וזאת מהבנה אמיתית לסכנה הנשקפת מהם.

יש לאכוף את החוק האזרחי והצבאי עליהם וללא רחם. לא עוד תמונות של חגי עמיר המשתחרר מהכלא כשחיוך מרוח על פניו ובפיו דברי שבח לרצח המתועב ואנשי הימין מקפצים ומפזזים סביבו. צריך לנקוט יד קשה ובלתי מתפשרת עם מרכיבים שכאלו בחברה הישראלית, שדרך פעולתם מגלה זילות בחוק ובמוסדות השלטון. די לנו עם מאחזי הגזל המוקמים על אדמת ערביי הגדה המערבית. פשוט בתכלית: סגירת הברזים, דהיינו – הפסקה מוחלטת של בנייה בשטחים הכבושים ו/או עיבוי התנחלויות על חשבון תקציבי הביטחון, השיכון ובכלל.

יש לנתב תקציבים למערכות הקורסות במדינה, כמו מערכת הבריאות, שיכון ובינוי דיור למחוסרי דיור, השקעה בהקמת מפעלים, כדי להתמודד עם האבטלה ההולכת וגואה, תקציבים לחינוך ומערכת מיסוי צודקת.

כל זאת ועוד: לא עוד התופעה של ממשלת נתניהו בעלת אות קין של "הקפיטליזם החזירי", שהקימה לאחרונה רשת סלוני תספורות עבור הטייקונים שאינם יכולים שלא לחיות על חשבוננו. לא עוד עיתונות נשלטת ע"י האוחזים בהגה השלטון, סתימת פיות והקץ לעקרונות מגילת העצמאות.

בל נשכח ביום הבחירות מי גרם להתדרדרות במצב

הרוב הדומם, שעד היום לא נקט גישה אקטיביסטית חד-משמעית כלפי מרכיבי "משוואת האימה", יצטרך לסגל אורחות חיים שונים, בהם נצא מלוכדים להצלת החברה הישראלית, תוך הגנה על עקרונות של שוויון וצדק לכל, חירות וחופש הפולחן.

קריאתי מופנית גם לאזרחים היוצאים לכיכרות זועמים וזועקים בשם תנועות הצדק החברתי: בל נשכח ביום הבחירות מי גרם להתדרדרות במצב, מי ערם גזירות כלכליות חדשות לבקרים, ואיזה ממשל אנחנו באמת חפצים. האם בזה הקיים עכשיו, או שלטון סוציאל-דמוקרטי הנאמן לעקרונות החוקתיים של מדינת ישראל, אשר יפעל מתוך תפישת עולם שונה בתכלית מזו השולטת כעת.

רק החלפת שלטון הליכוד וגרורותיו ובחירת דרך אחרת, שונה, העולה בקנה אחד עם הגישה הסוציאל-דמוקרטית, כפי שבאה לביטוי מובהק במצעה של מפלגת העבודה בראשותה של שלי יחימוביץ', עשויה לרסן את קריסת החברה בישראל.

איני מסתיר את סלידתי כלפי תפישת העולם ודרך ההתנהלות של הממשל בראשות נתניהו ושותפיו לדרך. מבחן התוצאה מורה על קיפאון מדיני (אפילו בדרך לבידוד מדיני, אם לשפוט לפי הדינמיקה ביחסים בין ישראל ליתר מדינות המערב, ובראשן ארצות הברית). קיפאון זה עלול להביא להסלמה ביחסים בינינו לבין יתר מדינות האזור ובעיקר לפלסטינים.

אנחנו נדרשים לבחור ולהציג אלטרנטיבה שפויה ומושכלת

פרי באושים נוספים של ממשלת הליכוד ויתר שותפותיה ראינו אף שמענו בנאומי ההסתה לגזענות של מספר חברי כנסת,  שניצלו את המצב בניסיון לגרוף כוח אלקטורלי. גם הגזירות הכלכליות, שרובן נופלות על השכבות שממילא כבר נחשבות קשות-  יום, האלימות והזילות כלפי עקרונות יסוד של הדמוקרטיה ומתן לגיטימציה לקומץ פורעי חוק מקרב המתנחלים שלמעשה מכתיבים לכל המדינה את סדר יומה באופן בלתי מתקבל על הדעת, יחסית למספרם באוכלוסיה.

השינוי חייב וצריך להגיע מתוך החברה הישראלית, בשיח ובמעשים. לא די בכך שנפגין נגד שרירות ליבו של השלטון הרע למדינה. אנחנו נדרשים לבחור ולהציג אלטרנטיבה שפויה ומושכלת. את חשבון הנפש הזה כל אחת ואחד חייב לעשות. לבסוף המסקנה ההגיונית והטבעית תהא בחירה בתפישת עולם סוציאל-דמוקרטית כדרך הנכונה לתיקון קלקולי המשטר הנוכחי.

[related-posts title="מאמרים נוספים מאת פרופ' חיים בר"]

_______________________________________________________________________

פרופ' חיים בר הוא רופא חיפאי ותיק, שהקו החברתי היה תמיד נר לרגליו, עוד לפני שזה הפך להיות הדגל העיקרי של המחאה שהתחילה בקיץ 2011. בר החל בחודשים האחרונים לגבש סביבו קבוצת פעילים חברתיים מכל הארץ, שבנוסף לפעילות הנרחבת של סיוע לנזקקים וניצולי שואה משמשים גם קבוצה רעיונית המגבשת מדיניות כלכלית חברתית שתשמש אלטרנטיבה למדיניות הממשלתית הקיימת היום.  בר הוא חבר במפלגת העבודה וממצה כל הזדמנות לפגישות עם ח"כים, אנשי ציבור ופעילים חברתיים.
דף הפייסבוק של חיים בר

1 Comment

  1. ;הרצל ההוזה
    15 בספטמבר 2012 @ 15:52

    העובדה שאתה פרופסור עדיין לא עושה אותך חכם יותר מאחרים, לעומת זאת העובדה שאתה חבר מפלגת העבודה הופכת את המאמר שלך לחסר טעם שכן גם מבלי שתכתוב מילה יכולתנ להבין את תוכן המאמר….
    לגופו של עניין – דומני שהמשטרה קבעה שתקיפת הערבים בירושלים לא הייתה על רקע לאומני – כן אני יודע שזה לא יתכן לפי התפיסה שלך ושל חבריך שגורסת שיהודים תוקפים על רקע לאומני ואילו ערבים תוקפים כי מרגיזים אותם ללא שום קשר לעובדה שהמותקפים את יהודים…. – בנוסף, למיטב ידיעתי טרם הוכח שידם של יהודים הייתה בפגיעה בלטרון, לא שלך וחבריך זה משנה.
    לסיכום – אני מקווה שעוד הרבה זמן תשבו אתה וחבריך באופוזיציה – משם העולם נראה הרבה יותר טוב…..
    שנה טוה לכל בית ישראל

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן