Skip to content

מגזין FP: ישראל עשויה לתקוף באיראן בנוסח אנטבה

כך מפרסם המגזין היוקרתי FP, המקושר היטב לממשל האמריקני. המאמר מצטט בכירים בפנטגון שחושבים כי זה אפשרי, אך מסוכן ועקוב מדם. עוד נכתב, כי ישראל אינה משתפת את ארה"ב בתכניות שלה לתקיפה. שלושה תרחישים אמריקניים לשיטות בהן זה אמור להתבצע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ישראל עשויה לטפל בבעיה האיראנית במבצע נוסח מבצע אנטבה", כך מפרסם העיתונאי הבכיר מרק פרי, במגזין "פוריין פוליסי" – FP"  (מדיניות חוץ) האמריקני. FP הוא מגזין יוקרתי המקושר היטב לממשל האמריקני ונחשב בעל משקל וחשיבות בכל הנוגע למדיניות הממשל.

פרי הוא עיתונאי מוערך ומקורב למקורות בממשל, בפנטגון ובמודיעין הצבאי והאזרחי. המאמר "אופציית אנטבה" פורסם יום אחרי נאומו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, באו"ם.

"אופציית אנטבה". תמונת השער במגזין FP
"אופציית אנטבה". תמונת השער במגזין FP

פרי כותב, כי "בעת שהממשל האמריקני והנשיא ברק אובמה אינם יודעים האם ומתי ישראל תתקוף את מתקני הגרעין האיראניים, מומחי מלחמה של הצבא והפנטגון הכינו יריעה רחבה של תרחישים אופציונאליים לתקיפה של הצבא הישראלי, מתוך ניסיון למנוע מארצות הברית הסתבכות בתקרית עקובה מדם במפרץ הפרסי."

"שיתוף המודיעין האמריקני והישראלי בהקשר לאיראן הנו מיוחד במינו וכמעט בלתי מוגבל," אמר לפרי מומחה מלחמה בכיר בפנטגון, "אבל כשזה נוגע לתכניות התקיפה באיראן, ישראל איננה מוכנה לשתף במידע בכל הנוגע למה שהיא מתכננת ומתי יעשו זאת ושומרת היטב על המידע הזה כסוד השמור ביותר".

"גם שר ההגנה האמריקני, לאון פנטה, שחזר ושאל על עניין זה, נענה בשלילה", אמר מקור אזרחי בכיר בפנטגון לפרי. כתוצאה מכך, מומחי מלחמה בפנטגון, יחד עם מומחים מהמודיעין האזרחי והצבאי, "טסו בטיסה עיוורת" והכינו שלושה תרחישים אפשריים להתקפה ישראלית באיראן והנועז שבהם הוא מבצע ישראלי שכונה "אנטבה האיראני" – פשיטת כוח קומדו ישראלי על מתקן הגרעין להעשרת אורניום בפורדו הסמוך לעיר קום.

על פי התרחיש, ישראל תנקוט בקו פעולה דומה לזה שביצעה סיירת מטכ"ל ב-1976 לשחרור נוסעי טיסת אייר פראנס שנחטפה לאוגנדה. "זהו אפשרי בהחלט ליישום", אמר הגורם הצבאי הבכיר. לדבריו, "הכוחות המיוחדים של צה"ל הם הנכס חשוב ביותר של ישראל ומסוגלים לעשות זאת. יחד עם זאת, יהיו הרבה אבדות בצד הישראלי בגלל קרבת המתקן לבסיסי משמרות המהפכה. מבצע שכזה עלול להיות מדמם למדי".

התרחיש השני האפשרי מדבר על הפצצת מתקני הגרעין האיראניים. במקרה זה, מציין גורם צבאי בכיר, "קיימת אפשרות שישראל תתקוף עם טילי יריחו מסוג 2 ו-3 מתוך צוללות חיל הים הישראלי."

"במקרה של תרחיש הפצצה אווירית", מציינים בכירים אחרים בכתבה, "ישראל תצטרך לפגוע במדויק, כי יכולותיה לא יאשרו לה תקיפה חוזרת".

תרחיש שלישי הנו תרחיש של חיסול ממוקד. מומחי הלחימה האמריקנית מכנים אותו "תרחיש עריפת ראשים". התרחיש מדבר על חיסול שדרת ההנהגה האיראנית. חיסרון התרחיש, כותב פרי, הוא שמתקני הגרעין לא ייפגעו וכך לא תיפגע יכולתה של איראן להתחמש בפצצה גרעינית, אבל הוא עלול לקסום לישראלים היות שבמקרה שכזה "קרוב לוודאי שאיראן תגיב על חיסול כזה בפגיעה במטרות אמריקניות קרובות".

בעיתון "מגפון" פרסמנו אזהרות של מפקדי צבא באיראן, שהתריעו כי במקרה של תקיפה באיראן ומתוך הנחה שפעולה ישראלית לא תוכל להתקיים בלי סיוע אמריקני, איראן עלולה לתקוף ולפגוע במתקני צבא אמריקני בקטאר, ערב הסעודית ואפגניסטן.

"קרוב לוודאי, שאיראן תגיב על החיסול בפגיעה במטרות אמריקניות המוצבות באיזור", כותב פרי ומוסיף כי "בכירים אמריקנים ששוחחתי עמם מאמינים, כי זו הדרך היעילה ביותר עבור ישראל לערב את ארצות הברית בעימות שהיא לא יזמה". בכל מקרה, נכתב במאמר, מומחי המלחמה אינם יכולים לומר בביטחון שישראל יכולה להבטיח הצלחה בתקיפה.

"איננו מתערבים בשיקולים פוליטיים," אומר המומחה הבכיר המצוטט בכתבת המגזין, "אבל הנחת העבודה שלנו היא כי ישראל יכולה לבצע תקיפה בכל רגע".

"כל הדיבורים על שרטוט קו אדום, הם דברי הבל", אמר האדמירל בדימוס, בובי ריי אינמן, לעיתונאי. "הם מנסים לגרום לכך שנאמר להם, שכשהם ירו את הירייה הראשונה גם אנחנו נירה. בשורה התחתונה?" אומר אינמן, "אנחנו יכולים לעשות זאת והישראלים לא. לנו יש אמצעים שלהם אין".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן