Skip to content

מדענים מישראל למיזם אירופי לביולוגיה מולקולרית

הצעות המחקר של ארבעת המדענים נבחרו מתוך 160 הצעות שהוגשו על ידי חוקרים מכל העולם. זו הפעם הראשונה שבה ארבעה ישראלים נבחרים באותה שנה לתכנית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ארבעה מדענים ישראלים צעירים התקבלו לתכנית היוקרתית של הארגון האירופי לביולוגיה מולקולרית (EMBO) לחוקרים צעירים לשנת 2013. כך הודיעה היום הנהלת הארגון. הצעות המחקר של המדענים הישראלים נבחרו מתוך 160 הצעות שהוגשו על ידי חוקרים מכל העולם.  זוהי הפעם הראשונה שבה ארבעה מדענים ישראלים נבחרים באותה שנה לתכנית. בחמש השנים האחרונות נבחר בממוצע רק מדען/ית ישראלי אחד מדי שנה.

ארבעת המדענים שהתקבלו לתוכנית האירופית. (צילום: באדיבות משרד המדע והטכנולוגיה)
ארבעת המדענים שהתקבלו לתוכנית האירופית. (צילום: באדיבות משרד המדע והטכנולוגיה)

התכנית לחוקרים צעירים מאתרת מדי שנה 22 מדענים באירופה, שהקימו באחרונה קבוצות מחקר עצמאיות במעבדות בתחום, ומסמנת אותם כמדענים המבטיחים של העתיד. הצטרפות למועדון יוקרתי זה תאפשר למדענים לקבל מענקי מחקר נדיבים יותר בהמשך הקריירה שלהם.

הזוכים השנה – פרופ' איתי ינאי מהטכניון, ד"ר רז זרביץ מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, ד"ר יעקב חנה וד"ר רון מילוא ממכון ויצמן למדע – זכו ב-45,000 יורו כל אחד (כ-225,000 שקל) לתכנית של שלוש שנים, כאשר כחצי מהמימון ניתן ממשרד המדע והטכנולוגיה. הארבעה הם חוקרים צעירים ששבו משהות בפוסט-דוקטורט באוניברסיטאות יוקרתיות בחו"ל.

פרופ' איתי ינאי הוא בעל תואר שלישי בביו-אינפורמטיקה מאוניברסיטת בוסטון. את הפוסט-דוקטורט עשה במשך שנתיים במכון ויצמן למדע ובמשך ארבע שנים נוספות באוניברסיטת הרווארד. תחומי מחקריו הם אבולוציה של מסלולים גנטיים התפתחותיים וביולוגיה מערכתית וכן בקרת הביטוי הגנטי ברמת התא הבודד.

ד"ר רז זרביץ (37), הוא בעל תואר שלישי ממכון ויצמן למדע. במהלך הדוקטורט היה שותף למחקריה של כלת פרס נובל פרופ' עדה יונת בפענוח מבנה הריבוזום. את הפוסט-דוקטורט עשה באוניברסיטת בריטיש קולומביה.

ד"ר רון מילוא (37), בוגר תכנית תלפיות, בעל דוקטורט ממכון ויצמן ופוסט-דוקטורט מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד. במכון ויצמן הוא מוביל כיום קבוצת חוקרים העוסקת בשאלה כיצד מהפכות בתחום הביולוגיה המולקולרית יכולות לעזור באתגרים סביבתיים ומבקשת ללמוד מהטבע איך לייצר ביעילות אוכל ודלק מאוויר ואנרגיה.

ד"ר יעקב חנה (34), בעל תואר ברפואה קלינית ותואר שלישי, שניהם בהצטיינות יתרה מהאוניברסיטה העברית, ופוסט-דוקטורט מאוניברסיטת קמברידג'. ד"ר חנה הוא רופא המתמקד במחקר בינתחומי של תאי גזע.

בארגון האירופי לביולוגיה מולקולרית חברות 24 מדינות אירופאיות, שממנות פעילות של אלף מדענים, בהם 30 חתני פרסי נובל ו-47 ישראלים. ישראל, באמצעות משרד המדע והטכנולוגיה, הייתה בין המדינות שייסדו את הארגון ובין הראשונות שהודיעה על הצטרפותה ומדי שנה מעבירה עשרות אלפי דולרים לארגון.

הארגון הקים במהלך השנים את המעבדה  הגדולה ביותר באירופה לביולוגיה מולקולרית ומפעיל תכנית להגברת שיתוף הפעולה והרישות בין מדענים ומעבדות ברחבי אירופה. הארגון מעביר קורסים וסדנאות ומעניק מדי שנה כ-300 מלגות למדענים לניידות במעבדות ברחבי אירופה ותמיכה למדענים המקימים מעבדות עצמאיות.

לדברי המדען הראשי של משרד המדע והטכנולוגיה, פרופ' אהוד גזית, "מדובר בהישג משמעותי לישראל ובהכרה אירופית ברמתם האקדמית הגבוהה של חוקריה בתחום הביולוגיה המולקולרית. ההצלחה הישראלית בארגון זה מצטרפת להצלחה בשנים האחרונות של המדענים הצעירים בתכנית המחקר והפיתוח האירופית".

1 Comment

  1. אלוני חיפה
    14 בנובמבר 2012 @ 10:49

    מה הצעת המחקר שלהם?
    (חוץ מהתרברבות על המוח היהודי)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן