Skip to content

נתניהו: "בעולם מבינים שאין מדינה שתסכים לחיות תחת טרור"

משרד החוץ הרוסי הצטרף היום למקהלת הגינויים של איראן, טורקיה ומצרים - ופרסם הודעת גינוי בה הוא כינה את התקיפה הישראלית בעזה: "חסרת כל פרופורציה". אולם במערב אירופה התגובות אוהדות או מאוזנות. בקנדה ובארה"ב - תמיכה מובהקת בישראל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתום יממה ראשונה למבצע "עמוד ענן", בישראל מרוצים למדי מהתגובות בקהיליה הבינלאומית. מדיווחי הנציגויות הישראליות בחו"ל מתברר שבאירופה ובצפון-אמריקה הכיסוי התקשורתי מאוזן יחסית. בבריטניה ישנה עד כה תמיכה במבצע "עמוד ענן" ובצרפת התגובות מאוזנות. בארה"ב ובקנדה נשמעו הצהרות תומכות בישראל, מהדרגים המדיניים וממשרדי החוץ.

נתניהו. שוחח עם מנהיגים בעולם שהביעו בפניו הבנה. (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
נתניהו. שוחח עם מנהיגים בעולם שהביעו בפניו הבנה. (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

במשרד החוץ מציינים שמדובר במערכה הסברתית-תקשורתית מתמשכת וישראל צריכה להמשיך לעקוב אחר המגמות שיתפתחו בימים הקרובים. נציגי ישראל בחו"ל קיבלו הנחייה להתראיין באמצעי התקשורת בעולם וכן לפעול במרחב המקוון ובמיוחד ברשתות החברתיות שהן זירת פעולה בפני עצמה.

הגינוי החריף ביותר לפעולה הישראלית, למעט מצרים, איראן וטורקיה, נשמע ממוסקבה. משרד החוץ של רוסיה פרסם היום הודעת גינוי בה הוא כינה את התקיפה הישראלית בעזה: "חסרת כל פרופורציה". עוד נכתב בהודעה, כי רוסיה קוראת לחמאס להפסיק את הירי לעבר ישראל וכי הרג האזרחים בשני הצדדים אינו מקובל עליה. במוסקבה הביעו גם חשש שהידרדרות המצב בדרום יגרום להחרפה אזורית, ודרשו משני הצדדים להפסיק את הלחימה תוך התחשבות במצב הרגיש במזרח התיכון.

שר החוץ של בריטניה, וויליאם הייג, האשים את חמאס באחריות להסלמה. "על חמאס והקבוצות החמושות האחרות בעזה לנצור את נשקן באופן מיידי", הכריז הייג, "אני קורא לאלה שיש להם השפעה על חמאס להשתמש בה כדי שייפסקו התקיפות". בהצהרה הוסיף הייג וקרא לישראל לעשות כל שביכולתה כדי להרגיע את המתיחות ולמנוע פגיעה באזרחים".

התייעצות קודקודים בפיקוד הדרום (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
התייעצות קודקודים בפיקוד הדרום (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

ממשלת ירדן גינתה את הפעולה הישראלית בעזה. שר ההסברה של ירדן הזהיר כי הצעד הזה יכניס את האזור מחדש למעגל של אלימות ואי-יציבות. גם אירן גינתה את המבצע הצבאי ברצועת עזה ואמרה כי מדובר ב"טרור מאורגן". גם טורקיה גינתה כצפוי ודרשה שהמבצע הצבאי "ייפסק מיידית".

שר החוץ אביגדור ליברמן, שוחח במהלך היום עם עמיתיו בעולם והסביר להם את המדיניות הישראלית בכל הנוגע למבצע "עמוד ענן". בשעות האחרונות שוחח השר ליברמן עם שרי החוץ של גרמניה, איטליה, בריטניה, צרפת, קנדה ובולגריה.

השר ליברמן אמר לעמיתיו כי ישראל עושה ככל האפשר על-מנת להימנע מפגיעה באזרחים חפים מפשע בעזה  זאת בעוד שהירי של הפלסטינים מעזה מכוון לפגוע באוכלוסיה אזרחית בערי ישראל. השר ליברמן הדגיש כי ישראל אינה מתכוונת להסתפק בהפסקת אש שתופר שוב בתוך שבוע או שבועיים. "בכוונתנו לייצר הרתעה שתמנע מהפלסטינים בעזה לחזור ולהפעיל טרור נגד ישראל".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסר אחר הצהריים הצהרה ובה מסר: "ביממה האחרונה חמאס סופג מאיתנו מכות קשות. נוסף לפגיעה המדויקת בהנהגתו הצבאית, צה"ל פגע בצורה משמעותית בטילי הפאג'ר שכוונו לתל אביב ולגוש דן, וגם צפונה מתל אביב. גם ברגעים אלה ממשיך צה"ל לתקוף בעוצמה את מוקדי השיגור בדרום והוא ערוך להרחבה משמעותית ביותר של הפעולה.

"מתחילת המבצע אני משוחח עם מנהיגים רבים ברחבי העולם", אמר נתניהו. "הם מבינים שאין מדינה בעולם שהייתה מוכנה להסכים לכך שאזרחיה יחיו תחת טרור של טילים ורקטות. שוחחתי אמש עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הבעתי את הערכתי העמוקה לתמיכתו ולתמיכת ארה"ב בזכותה של ישראל להגן על עצמה. הבהרתי מה שברור לכולכם: שהחמאס וארגוני הטרור ברצועת עזה מבצעים בעת ובעונה אחת שני פשעי מלחמה: הם מסתתרים מאחורי אזרחים בעזה תוך שהם יורים על אזרחים בישראל.

"ראיתי היום כמוכם את התמונה של התינוקת הישראלית המדממת", אמר ראש הממשלה. "בעיניי התמונה הזאת אומרת הכל. החמאס פוגע בילדים בשני הצדדים: הוא יורה על ילדים ישראלים והוא מתחבא מאחורי ילדים פלסטינים. זוהי מציאות קשה מאוד, אבל גם בתוכה צה"ל ממשיך וימשיך לעשות הכל כדי להימנע מפגיעה באזרחים. אני משתתף בצערן של המשפחות שאיבדו את יקיריהן, אני שולח החלמה מלאה לפצועים ובשם כל אזרחי ישראל אני מבקש לחזק את תושבי הדרום. אני משוחח עם ראשי הרשויות בדרום. כושר העמידה שלהם ושל תושבי הדרום הוא מרכיב מרכזי בחוסן הלאומי שלנו. אני פונה אל תושבי הדרום ומבקש מכם דבר אחד מרכזי: הדבר החשוב ביותר הוא שתמשיכו להקפיד על מילוי ההוראות של פיקוד העורף. השמירה על ההוראות הללו מצילה חיים והיא מסייעת לנו להמשיך לפעול בעוצמה נגד הטרור מעזה".

גם שר הביטחון, אהוד ברק, מסר הערב הצהרה ובה אמר: "ירי הרקטות אל  גוש דן  והיקף הירי בכלל אל המדינה, הוא הסלמה  – ויהיה להסלמה הזאת מחיר שהצד השני יצטרך לשלם. אמרתי בתחילת המבצע שיהיו לנו גם רגעים לא פשוטים ושזה לא יהיה מבחן קל, היום ראינו את המחיר בקריית מלאכי וליבנו עם המשפחות של ההרוגים".

ברק המשיך ואמר: "הוריתי היום לצה"ל להרחיב את גיוס המילואים כך שאפשר יהיה להיערך לכל סוג של התפתחות אם וכאשר תידרש", אמר שר הביטחון. "הבוקר בבאר שבע, עם ראש העיר רוביק דנילוביץ', ראיתי עיר שעומדת זקופה למופת תחת מטחי הטילים וזה מחמם את הלב. הדבר הוא ככה גם בערים אחרות. להוותנו זה לא 'זבנג וגמרנו' והמבחן הזה יימשך וצריך לעמוד בו, בקומה זקופה ובקור רוח. אנשים אחים אנחנו, והיום בת"א אנחנו חשים משהו ממה שיותר ממיליון תושבים בדרום חשים מזה זמן רב ובימים האלה בפרט.

"אני משוכנע שהמבצע ישיג את מטרותיו", אמר ברק. "אני משוכנע שאנחנו נתרום לחיזוק ההרתעה ולהשבת השקט, גם אם זה ייקח זמן. בינתיים צריך לנהוג אכן בקור רוח, במשמעת, עפ"י ההוראות של פיקוד העורף ולקיים ככל הניתן את החיים גם בתוך המבחן הזה, על מנת לאפשר לצה"ל לבצע את משימתו, ולכולנו להגיע אל סיומו של המבצע וידינו על העליונה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן