Skip to content

פגיעה בתשתיות עלולה להמיט אסון על עזה

ארגון "רופאים לזכויות אדם" מתריע כי המשך הפגיעה בבתי חולים, רשתות מים וחשמל ובתי ספר עלולה להוביל לאסון הומניטרי בעזה. בהרוגים אתמול: מוכר מים ובנו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הערב פנה ארגון "רופאים לזכויות אדם" לשר הביטחון, אהוד ברק, בקריאה לחדול לאלתר מפגיעה, ישירה או עקיפה, בתשתיות אזרחיות ובכלל זה להימנע מפגיעה במרכזים רפואיים ובצוותי רפואה. כמו כן קורא הארגון לאפשר גישה בטוחה לאזורי התשתיות לשם תיקונם.

"מאז החלה המתקפה בעזה, התקבלו ב'רופאים לזכויות אדם' דיווחים רבים המעידים על פגיעה בתשתיות אזרחיות ברצועת עזה כולה. לאחרונה אף נשמעו התבטאויות של חברי ממשלה שונים, ובהן התבטאות בולטת של שר הפנים, אלי ישי, ובה הכריז כי מטרות המבצע הן 'להחזיר את עזה לימי הביניים' וקרא קריאה פומבית להרס תשתיות מים, חשמל, כבישים, תחבורה, תקשורת ועוד. התבטאויות אלו מעלות חשש כבד מפני עמדתם של מקבלי ההחלטות ומפני כוונה להביא לפגיעה נרחבת יותר בתשתיות אזרחיות, פגיעה אשר עלולה להמיט אסון הומניטרי על תושבי רצועת עזה".

פגיעה בבתי חולים, מחסור בתרופות, בחשמל ובמים. עזה (צילום: טל ים)

בימים האחרונים תועדו פגיעות שונות בתשתית מערכת הבריאות ברצועת עזה, ובכלל זה במרכזים רפואיים. הארגון מציין כי על פי עקרונות המשפט הבין-לאומי ההומניטרי, יש חובה להגן על אזרחים ופצועים בעת מלחמה ולאפשר להם לקבל טיפול רפואי ולהימנע מפגיעה במתקנים רפואיים. "פגיעה בבתי חולים או הפצצה בסמוך אליהם מסכנת את חייהם של צוותי רפואה ושל המאושפזים עצמם, מפִרה את כללי הנייטרליות הרפואית ומתעלמת מההגנה המיוחדת המוענקת לצוותים אלו מתוקף מעמדם ותפקידם החיוני".

כמו כן, פגיעה זו מובילה למצב של העדר ביטחון בסיסי גם בעת שהייה במוסדות רפואיים. הארגון מדגיש כי הרס תשתיות אזרחיות עלול לדרדר במהירות רבה את תושבי הרצועה כולה לאסון הומניטרי: "הדבר חמור במיוחד לנוכח מצב התשתיות הקשה של רצועת עזה עוד טרם הפעולה הצבאית, ולנוכח מצבה הקשה ממילא של מערכת הבריאות ברצועת עזה אשר בשל המגבלות המוטלות על הרצועה, סובלת ממחסור בציוד רפואי ובתרופות לאורך זמן רב".

הארגון מונה את שורת הפגיעות בתשתיות האזרחיות ברצועת עזה, בהן פגיעה בבתי חולים בחאן יונס ובעזה, פגיעה באמבולנסים ובמרפאות: לדוגמה, אתמול נפצעו ארבעת אנשי צוות אמבולנס של הסהר האדום בבית להיא.

על פי דיווחים שונים שאסף הארגון מהשטח מסתמנת גם פגיעה בתשתיות מים וחשמל ובמבני חינוך: "שתי רשתות מים, באר מים אחת ושני מאגרי מים ניזוקו. רשת מים אחרת, המשרתת כ-20 אלף בני אדם באזור נאצר ברפיח ניזוקה אתמול. שני שנאי חשמל באזור ג'באלייה נפגעו כתוצאה מההפגזות. הפסקות חשמל יזומות מתקיימות כל יום למשך 12-8 שעות. בשעות שאין בהן אספקת חשמל, בתי חולים נסמכים על גנרטורים, אך מלאי הדלק עתיד להסתיים בקרוב וההערכה היא שיספיק רק לימים ספורים בלבד.

"בכפר אבו-טעימה בחאן יונס, שבו חיים כ-4,000 תושבים, מאתמול בבוקר אין מים וגישה לאמצעי תקשורת עקב פגיעה בתשתיות אלו. על פי דיווחים נגרם נזק ל-25 בתי ספר בהיקפים שונים, שלושה מבתי הספר הם של סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם".

מוכר מים ובנו נהרגו

הארגון ממשיך לדווח על ההרוגים בעזה, ואדם שהתקשר מעזה סיפר על הריגתו של מוכר מים ובנו שלשום: "השכן שלי ובנו נהרגו, זה היה אתמול בארבע וחצי אחרי הצהריים בהפגזה על צפון עזה. השכן שלי מוכר באזור, הוא מוכר מים, מי הברז ברצועה לא מאוד בריאים ואי אפשר לשתות אותם. מה שקשה הוא ששכני ובנו, יצאו לחלק מים בחינם לאנשים שביקשו, הילד ביקש לעזור לאביו בחלוקת המים. זה ילד עם הישגים גבוהים בלימודים. בית האבלים יפתח בביתי, אך ביקשנו מאנשים לחזור לבתיהם מפחד מעוד הפצצה על השכונה שתהרוס בית עם עוד מספר גדול של אנשים".

מתנדב של ארגון "מדיקל רליף" ושכנו של ההרוג סיפר לארגון על מותו של עואד אלנחאל, פרמדיק שניגש להושיט סיוע רפואי: "ביום שבת 7.11.2012 בשעה 8:45 בבוקר, היתה הפצצה ברפיח בשכונת תל אלעדס, ליד הבית של עוואד ושלי והיו פצועים בשטח, עוואד רץ ראשון להגיש עזרה, בהגיעו למקום הוא החל לפנות פצועים, מיד לאחר מכן המקום הופגז בשנית ועוואד נהרג במקום. השכונה שלנו קרובה למחנה פליטים אלשבורה, האזור שלנו מותקף הרבה".

כמו כן הוא מעדכן כי מספר ההרוגים בהפגזה על בית משפחת א-דלו עלה ל-12, בהם ארבעה ילדים וחמש נשים.

1 Comment

  1. ניסים ישי
    20 בנובמבר 2012 @ 13:04

    לצאת למילחמה ולהפגיז חזק. כי הערבים סתם מתקיפים ויש להם מקום בכול העולם וכאן זה הארץ שלנו. ומוכן לכתוב ולענות. ניסים ישי אח של אלי ישי שר הפנים

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן