Skip to content

הליכוד שבר חזק ימינה. בגין, מרידור, איתן ודיכטר בחוץ

הנסיכים נדחקו הצדה, פייגלין בפנים. נתניהו ניסה בנאומו לרכך את הרושם הקשה שעשה הסחף החזק ימינה ברשימת הליכוד ופנה לשניים מתוך שלושת השרים שנדחקו החוצה - דן מרידור ובני בגין - ואמר להם: "בממשלה הבאה, שאקים בעזרת השם - אני רוצה אתכם לצדי". עוד הדגיש נתניהו: "מדינת ישראל זקוקה להנהגה מנוסה ואחראית"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

גדעון סער במקום הראשון, זו הפעם השניה ברציפות. כך עולה מתוצאות הפריימריז בליכוד. אחריו ברשימה גלעד ארדן, סילבן שלום, ישראל כץ, דני דנון, ראובן (רובי) ריבלין, משה (בוגי) יעלון, זאב אלקין, יריב לוין, יולי אדלשטיין, חיים כץ, ציפי חוטובלי, מירי רגב, משה פייגלין, יובל שטייניץ, צחי הנגבי, לימור לבנת, אופיר אקוניס, גילה גמליאל וכרמל שאמה הכהן. אחריהם נבחרו דוד ביתן, אורי פרג' (שגבר על שלמה מעוז), קטי שטרית, איוב קרא, דוד אמסלם, יצחק דנינו, וקרן ברק. השרים בני בגין, דן מרידור, מיכאל איתן ואבי דיכטר – בחוץ. גם הכלכלן שלמה מעוז, שהיה מועמדו של ראש הממשלה, נדחק החוצה.

השר מיכאל איתן הגיב בעמוד הפייסבוק שלו על הדחתו מהכנסת: "שמונה פעמים רצופות קיבלתי את תוצאות הבחירות המוקדמות, כשנבחרתי לייצג את הליכוד. הפעם חברי הליכוד החליטו אחרת, ואני מקבל את החלטתם".

השיאן של הליכוד. סער (צילום: ציפי מנשה)
השיאן של הליכוד. סער (צילום: ציפי מנשה)
הנבחרת לכנסת ה-19 (צילום: עדי ברוך, דוברות הליכוד)
"מפלגת העם, למען העם". הנבחרים שרים את התקווה (צילום: עדי ברוך, דוברות הליכוד)

משמעותן של תוצאות הבחירות הפנימיות: מפלגה הרבה יותר ימנית ונוטה לכיוון המתנחלים. ה"דילים" של כץ ופייגלין ולחצי הימין הצליחו בגדול. ח"כ כרמל שאמה הכהן, שנכנס למקום ה-20, הגיב: "אני לא מרגיש נוח ברשימה הזאת" ותקף בחריפות את הדיל של ח"כ חיים כץ שדחק אותו החוצה. "זה דיל כוחני ודורסני", אמר.

אולם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ניסה בנאומו לתקן את הסחף החזק ימינה, שהביאו תוצאות הבחירות הפנימיות. "יש לנו נבחרת לאומית, נבחרת חזקה וצעירה, נבחרת מנוסה ומוכשרת ונבחרת שבה מיוצגים כל חלקי העם: גברים ונשים, ספרדים ואשכנזים, חילוניים ודתיים, ותיקים ועולים", אמר נתניהו. "היום הוכח פעם נוספת שהליכוד הוא מפלגת העם, למען העם".

מיכאל איתן. נדחק החוצה. נתניהו לא הזכיר אותו בנאומו. (צילום: דן בר דוב)
מיכאל איתן נדחק החוצה. נתניהו לא הזכיר אותו בנאומו (צילום: דן בר דוב)

וכאן פנה נתניהו אל המועמדים שלא נבחרו – דן מרידור ובני בגין: "אני מאוד מעריך את תרומתכם למדינה וארצה להמשיך להסתייע בנסיונכם. ואני מבקש לומר משהו אישי לחברי השרים דן מרידור ובני בגין: אנחנו גדלנו יחד בירושלים. אנחנו – יחד עם רובי ריבלין ורבים אחרים בתנועה – התחנכנו על ערכי תנועת ז'בוטינסקי. אני אשמור על הערכים האלה בממשלה הבאה, שאקים בעזרת השם – ואני רוצה אתכם לצדי",  אמר נתניהו. הוא לא הזכיר בדבריו אלה את השר מיכאל איתן, שגם הוא נדחק החוצה.

מחוץ לרשימה. דן מרידור (צילום: ציפי מנשה)
מחוץ לרשימה. דן מרידור (צילום: ציפי מנשה)

"אל מול האתגרים הביטחוניים, מקרוב ומרחוק; אל מול אתגרים כלכליים חובקי עולם – מדינת ישראל זקוקה להנהגה מנוסה ואחראית", אמר נתניהו. "כדי שנוכל להמשיך ולשמור על הביטחון, כדי שאזרחי ישראל יוכלו לישון בשקט, כדי שנוכל להמשיך ולשמור על הכלכלה ועל מקומות העבודה וכדי שנוכל למשול ולפעול – צריך ליכוד אחד גדול".

כ-60 אחוזים, שהם כ-73 אלף בעלי זכות הצבעה, הצביעו בפריימריז של הליכוד. כך נמסר עם סגירת הקלפיות בשעה 22.00. ההצבעה בכל הארץ הוארכה בשעה, עד עשר בערב, בשל עתירה שהגישו קבוצות מתפקדים מיו"ש בטענה כי ישנם אי סדרים בהליך ההצבעה בקלפיות שבאזורם. ההצבעה הוארכה ליומיים בשל התקלות החמורות שהיו במערך המחשוב של הפריימריז, ביום הראשון של ההצבעה.

שיעור המצביעים בפריימריז של הליכוד, הוא בין הגדולים בתולדות הליכוד לדורותיו. יחד עם זאת, הציפיה הייתה לשיעור מצביעים גדול בהרבה – ומיעוט המצביעים היום, למרות שלא היו כל תקלות טכניות, הפתיע לא מעט את ראשי הליכוד.

אתמול הסתיימה ההצבעה ב-51.5 אחוזים – כך שבכל יום ההצבעה השני נוספו רק כשבעה אחוזים מכלל בעלי זכות הבחירה. זו היא כנראה הסיבה שהדילים של ישראל כץ, של חיים כץ ושל המתנחלים השתלטו על הרשימה ודחקו חלק מבכירי הרשימה למקומות נמוכים.

 (צילום: דן בר דוב)
הדילים ניצחו (צילום: דן בר דוב)

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' קראה הלילה למצביעי הליכוד החברתיים להצביע עבור מפלגת העבודה בראשותה, משום שאין בליכוד מי שייצג אותם. "רשימת הליכוד ברובה מייאשת וחסרת תקווה, נטולת נציגות חברתית, ואיבדה כמעט כליל את שורשיה הליכודיים", אמרה יחימוביץ'.

"הרשימה שנבחרה, בתוספת הקיצוניים של ליברמן שישובצו בה, הופכים את הליכוד למפלגת ימין קיצונית גם מבחינת מדינית וגם מבחינה חברתית וכלכלית, אשר כל קשר בינה לבין המפלגה הממלכתית שהייתה מפלגת ז'בוטינסקי ובגין הוא מקרי לחלוטין. זו אותה רשימה ששכחה כי בעבר היה הליכוד מפלגת העם, ושתקה ושיתפה פעולה עם נתניהו בזמן שהפך את ישראל למדינה עם הפערים הגדולים ביותר בעולם המערבי, שבה מעמד הביניים כורע תחת הנטל ומצטמק, העשירים מאוד מקבלים מתנות חינם, והעניים הופכים עניים מאוד".

יושבת ראש מרצ, זהבה גלאון: "הליכוד הליברלי נפח את נשמתו, זו כבר לא חירות של פעם. אפילו בגין לא היה מוצא את מקומו בנבחרת המפוקפקת הזאת. מפחיד לחשוב מה יהיה כאן אם השלטון ישאר בידי הליכוד. נראה שקצת מיותר עכשיו לצרף את ליברמן לרשימה הכל כל לאומנית הזאת. את הימין הקיצוני ששולט בליכוד היום לא יוכל לאזן מרכז רופס ופושר אלא רק שמאל אמיץ ובועט".

ח"כ דב חנין מחד"ש אמר הבוקר: "זו ממש איננה רק שאלה אישית. הליכוד הפך הלילה לבית של הפייגלינים. מנחם בגין לא היה מזהה את המפלגה שבגין, דן מרידור ומיכאל איתן הודחו ממנה. מפלגת השלטון הצליחה לעקוף הרחק מימין אפילו את האיחוד הלאומי. מול הימין הקיצוני הזה אסור לברוח למרכז. עכשיו חיוני לחזק שמאל שאיננו מגמגם ושותפות יהודית-ערבית. תנו לנו כוח לעמוד מול השיטפון".

"קדימה" הגיבה לתוצאות הפריימריס בליכוד: "צר לנו על הליכוד – מפלגה שאיבדה הערב את דרכה והתדרדרה לשוליים הימניים והקיצוניים של המפה הפוליטית. פייגלין וחבריו השלימו הערב את ההשתלטות על הליכוד.  הליכוד החדש חדל הערב מלייצג את הציבור הלאומי השפוי והליברלי. זוהי מפלגה לאומנית וקיצונית, שבינה לבין דרכו של ז'בוטינסקי ומנחם בגין לא נשאר כל זכר.  הליכוד איבד את הצפון, את המצפן ואת הדרך ולכן יאבד גם את מצביעיו. קדימה הייתה ונשארה מפלגת המרכז-ימין היחידה במפה הפוליטית".

יאיר לפיד, "יש עתיד", כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "לבוחרי הליכוד המתונים שהיום כבר לא יכולים לומר 'הליכוד הוא הבית' – אני רוצה להציע לכם בית חדש. אם אתם חלק ממעמד הביניים הישראלי ומחפשים מפלגה שתלחם להוריד את יוקר המחיה, תפעל לשוויון בנטל, תאפשר לילדים שלכם לקנות דירה יום אחד, תסייע לעסקים קטנים ולעולם לא תתפשר על זהותה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית – אז בואו איתנו ונשנה את המדינה".

ח"כ מיכאל בן ארי תקף הבוקר את תנועת הליכוד שהציגה אתמול בערב רשימה "ששוברת ימינה" בבחירות הקרובות לכנסת. לדברי בן ארי, אין ספק שאלקין, חוטובלי, יריב לוין ודני דנון, הם אנשים אידיאולוגים שתוכם כברם והם מתכוונים להצהרות שלהם, אולם לדבריו: "צריך לזכור, שגם בפעם הקודמת, כאשר הם כבר היו בכנסת, זה לא הפריע לנתניהו להכיר במדינה פלסטינית ולהקפיא את הבנייה ביהודה ושומרון. ההשפעה של החברים הללו היא לצערי שולית, ותמשיך להישאר שולית ורואים את זה כבר הבוקר כאשר נתניהו מבקש את דן מרידור ובני בגין לצידו".

לדברי בן ארי "ממשלת ליברמן-נתניהו הובילה את ישראל לכניעה בעזה והסבה נזק עצום להרתעה הישראלית. העימות בפעם הבאה יתחיל מטילים על תל אביב. במקום להיכנס לעזה, למחוק את האויב ללגרום לחמאס לרדת על הברכיים, ממשלת נתניהו-ליברמן אכזבה ולא בפעם הראשונה. הם חזקים בדיבורים אבל לא במעשים. מכל ההצהרות של הליכוד וליברמן בפעם הקודמת לא נותר דבר. הם העלו יוזמות חקיקה כאילו הם הולכים לשנות את פני המדינה, אבל בפועל נתניהו וליברמן חסמו את היוזמות, וצריך לקחת בחשבון שהרשימה החדשה תקרוץ אולי לבוחר אבל תיקח קולות מהימין ותעשה מעשים של מרצ".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן