Skip to content

המשבר במצרים: יום שישי הקרוב יהיה מכריע

רבבות בני אדם הפגינו אתמול, שלישי, ברחבי המדינה באחת המחאות הנרחבות ביותר מאז סילוק מובארק ואנשים ממשיכים לזרום לככר תחריר. המפגינים מאמינים כי אם יפעילו לחץ מסיבי ויגיעו בהמוניהם, יוכלו לשנות את הצו הנשיאותי ולהציל את החוקה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
קהיר - מוחים נגד הדיקטטורה
קהיר - מוחים נגד הדיקטטורה

נמשכת המחאה במצרים נגד הסמכויות הנרחבות ששנטל לעצמו הנשיא המצרי, מוחמד מורסי. הנשיא אמנם הודיע שהצו הנשיאותי יהיה מוגבל בסמכותו, אך סירב לדרישות לביטולו, כך מדווח ה-BBC.

רבבות בני אדם הפגינו אתמול, שלישי, ברחבי המדינה באחת המחאות הנרחבות ביותר מאז סילוקו של הנשיא  מובארק ויריבי הנשיא מתכננים עצרת מחאה גדולה נוספת ביום שישי.

תנועת האחים המוסלמים, שמשורותיה בא הנשיא, ביטלה עצרת תמיכה בו כדי להימנע מ"מתיחות ציבורית", אך הדגישה שביכולתה לגייס "מיליונים" לתמיכה במורסי. תומכי הנשיא טוענים שהצו נחוץ כדי להגן על הישגי המהפכה מפני הרשות השופטת, הקשורה בבסיסה לעידן הנשיא מובארק. מתנגדי הצו שפורסם ביום שלישי שעבר אומרים שהאחים המוסלמים חטפו את המהפכה.

גז מדמיע בכיכר תחריר (צילום: אל קודס אל ערבי)
גז מדמיע בכיכר תחריר (צילום: אל קודס אל ערבי)

סוכנות הידיעות הרשמית, מנע, מדווחת שהיום תתקיים ישיבת ממשלה לדון במצב. בינתיים ממשיכים מאות ממתנגדי הצו לשהות בכיכר תחריר בקהיר, והלילה הם התנגשו עם כוחות המשטרה. אחדים מהם צעקו: "העם רוצה להפיל את המשטר" – סיסמה שנשמעה לראשונה בהפגנות שהביאו לנפילת הנשיא הקודם.

"איננו רוצים בחזרת הדיקטטורה," אמר אחמד חוסייני בן ה-32, "משטר מובארק היה דיקטטורה. המהפכה נועדה להביא צדק וחירות."

הפגנות התקיימו אתמול גם באלכסנדריה, סואץ, מיניה וערים נוספות בדלתה של הנילוס. ומשרדים אחדים של תנועת האחים המוסלמים הותקפו.

"יום שישי הקרוב יהיה מכריע," אמר בקהיר המפגין, אסלאם ביומי, "אם נמשיך את לחץ ההמונים ונתכנס במספרים גדולים, נוכל ללחוץ על הנשיא ולהציל את החוקה".

מצד אחר, חבר בכיר באחים המוסלמים, סעד עמרה, אמר: "הסיפור עכשיו הוא שהכוחות האזרחיים משחקים באש. זהו מחזה מסוכן". לדבריו הנשיא לא יוותר עוד.

על פי הצו הנשיאותי – הידוע כהכרזה החוקתית – שום רשות אינה מוסמכת לבטל את החלטות הנשיא. כמו כן נאסר על הרשות השופטת לפזר את האסיפה המנסחת חוקה חדשה למצרים. הנשיא מוסמך ליטול כל צעד הנחוץ להגנת המהפכה, האחדות הלאומית או הביטחון הלאומי. לדברי המבקרים, זאת התקפה ישירה על הרשות השופטת. ביום שני אמר מורסי לשופטים בכירים, שהיקף הצו יוגבל ל"ענייני ריבונות" שנועדו להגן על מוסדות המדינה. אולם השופטים שנכחו בפגישה אמרו שדבריו אינם מספקים.

התלקחות אפשרית נוספת עלולה להתרחש ביום ראשון הקרוב, כאשר בית המשפט החוקתי של מצרים עשוי לפזר את האסיפה המחוקקת, בניגוד לצו הנשיא, מורסי. האסיפה נשלטת על ידי האחים המוסלמים ובעלי בריתם האסלאמיים, ובית המשפט כבר ציווה בעבר לפזר את הבית התחתון של הפרלמנט, שנשלט על ידי האחים המוסלמים.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן