Skip to content

משבר החוקה במצרים גובה חיי אדם

חמישה אנשים נהרגו ומאות נפצעו בהתנגשויות בקהיר. טנקים הוצבו מחוץ לארמון הנשיא. גם בערים אחרות התחוללו מהומות, ומשרדי האחים המוסלמים הותקפו באיסמעיליה ובסואץ. מנהיגי האופוזיציה מאשימים את האחים המוסלמים בארגון האלימות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
קהיר תוססת
קהיר תוססת

ה-BBC  מדווח כי התסיסה במצרים גוברת, סביב טיוטת החוקה המעוררת מחלוקת. חמישה אנשים נהרגו ומאות נפצעו בהתנגשויות בקהיר בין המפגינים לכוחות הביטחון. טנקים הוצבו מחוץ לארמון הנשיא.

תומכי הנשיא מורסי השליכו אבנים ובקבוקי מולוטוב בניסיון לגרש מפגינים מחוץ לארמון הנשיא. מנהיגי האופוזיציה מאשימים את האחים המוסלמים בארגון האלימות.

ביום רביעי אמר סגן הנשיא, מחמוד מקי, שמשאל העם על החוקה מתוכנן עדיין להתקיים ב-15 בדצמבר, אך "הדלת לדיאלוג" נורה פתוחה, כלומר אפשר יהיה לשנות את החוקה במועד מאוחר יותר. מבקרי המסמך טוענים, שאשרורו בפרלמנט היה מחטף וכי אין בו די להגן על חירויות פוליטיות ודתיות ועל זכויות הנשים.

ישארו עד שתשונה ההחלטה. מפגינים בתחריר ליד ארמון הנשיאות (מקור: יו טיוב)
ישארו עד שתשונה ההחלטה. מפגינים בתחריר ליד ארמון הנשיאות (מקור: יו טיוב)

אתמול, רביעי, התפטרו במחאה ארבעה מיועצי הנשיא מורסי. שלושה אחרים עשו זאת כבר בשבוע שעבר. תומכי האחים המוסלמים, מפלגת הנשיא, התכנסו אתמול מחוץ לארמון הנשיא בפרבר הליופוליס. מתנגדיו, החילונים ברובם, כבר קיימו שם שביתת שבת, אחרי שרבבות מהם צרו על הארמון ביום שלישי.

תומכי מורסי קראו: "העם רוצה לטהר את הכיכר" ו"מורסי נהנה מלגיטימיות". אבנים ובקבוקי מולוטוב הושלכו וקולות ירי נשמעו בשעה שתומכי מורסי פירקו אחדים מהאוהלים שהקימו מתנגדיו. מאוחר יותר קראו האחים המוסלמים לשני הצדדים "לסגת ובה בעת ולהתחייב לא לשוב בהתחשב בסמליות הארמון". גם בערים אחרות התחוללו מהומות, ומשרדי האחים המוסלמים הותקפו באיסמעיליה ובסואץ.

מוחמד אל-ברדעי, עמרו מוסא, ומנהיגים אחרים של "חזית ההצלה הלאומית" אמרו אתמול שהם רואים בנשיא מורסי אחראי לשפיכות הדמים.  "עמדתנו היתה, והיא עדיין, שאנו מוכנים לדיאלוג אם הצו החוקתי (המציב את הנשיא מעל החוק) יבוטל… ומשאל העם על החוקה הזאת יבוטל", אמר אל-ברדעי. "לא לשם כך התרחשה המהפכה. היא התרחשה למען החירות, הדמוקרטיה וכבוד האדם. מורסי מוכרח להאזין לעם, שקולו רם ובהיר. אין לגיטימציה להדרת רוב העם", הוא הוסיף.

דוברי ממשלת מצרים מנפנפים זה זמן רב בסיסמת הדיאלוג, וטוענים שאחרי אישורה אפשר יהיה לשנות סעיפים בחוקה, אך נכון להיום מורסי אינו נסוג לא מהצו הנשיאותי ולא מטיוטת החוקה. היות שהפרלמנט המצרי נשלט על ידי האחים המוסלמים, האופוזיציה אינה מאמינה שאלה יניחו לרכך את אופייה האסלאמי.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן