Skip to content

מתח באוויר: חדירה של מטוס סיני למרחב היפני באיי סנקאקו

בספטמבר סיפחה יפן את האיים, מה שעורר זעם בבייג'ינג. בכל רחבי המדינה פרצו מהומות אנטי-יפניות, אזרחים יפנים הוכו ורכוש יפני נותץ ונהרס. סביב האיים מפטרלות ספינות של שני חילות הים והמתח הולך ומחריף
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המתח בין סין ליפן גואה. שתי המדינות מסוכסכות ביניהן בנוגע לריבונות על איי סנקאקו, המצויים בים המפריד בין שתיהן. היום הזניק חיל האוויר היפני כמה מטוסי סילון לאוויר, לאחר שהיפנים גילו כי מטוס סיני חדר למרחב האווירי שמעל לאיים השנויים במחלוקת.

מזכיר הקבינט היפני, אוסאמו פוג'יומורה, סיפר כי התקרית החלה כאשר מטוס ימי סיני חדר אל המרחב האווירי שמעל איי סנקאקו (שבסין ידועים כאיי דיאויוס). כבר יותר מחודשיים שספינות סיניות מפטרלות סביב האיים ומדי פעם חודרות אל המים הטריטוריאליים שלהם, אבל זוהי הפעם הראשונה שיפן מדווחת על חדירה אווירית לשטחה הריבוני. משמר החופים היפני הודיע כי הורה לארבע ספינות מעקב סיניות לעזוב את המקום לאחר שאלה פיטרלו סביב האיים.

הסכסוך בין שתי המדינות צבר עוצמה לאחר שיפן הודיעה על סיפוחם של האיים, השוכנים במזרח ים סין, בספטמבר האחרון. היפנים טוענים כי מדובר בצעד המפרמל מצב קיים, שבו האיים הללו ממילא בשליטתם, וכי זו טריטוריה יפני מקדמת דנא. בייג'ינג הגיבה בזעם, ובמקביל פרצו מהומות אנטי-יפניות בכל רחבי סין, שהיפנים טוענים כי התחוללו בעידודה של הממשלה הקומוניסטית.

היום מציינים בסין את יום השנה ה-75 לטבח ננקינג, אירוע מזעזע בוצע ב-13 בדצמבר 1937 על ידי הצבא האימפריאלי היפני בעיר ננקינג ובסביבתה, לאחר נפילתה בידי כוחות הכיבוש היפניים במהלך מלחמת סין-יפן השנייה. מעשי הטבח נמשכו כשישה שבועות ובהם נרצחו, על פי הערכות שונות, בין 150 אלף ל-300 אלף אזרחים וחיילים סיניים. קיימת מחלוקת לגבי מספר הנרצחים. אחדים מקציני הצבא היפני שהיו מעורבים בטבח הוצאו להורג, לאחר שהורשעו בטוקיו בפני בית דין בינלאומי לפשעי מלחמה שהוקם בעקבות כניעת יפן במלחמת העולם השנייה. יפן מעולם לא הודתה באופן רשמי בביצוע הטבח, והיפנים מקפידים לכנות את האירוע "תקרית ננקינג".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן