Skip to content

תקדים: אין לחייב עובד לפרוש אוטומטית בגיל 67

עובדת באוניברסיטת בר אילן שהגיעה לגיל פרישה, ביקשה להמשיך בעבודתה גם לאחר גיל 67, אך בקשתה נדחתה הן על ידי המעסיק והן בבית הדין האזורי לעבודה; בערעור שהגישה לבית הדין הארצי חוללה שינוי מהותי בסוגיית חובת גיל הפרישה: "המעסיק מחויב לשקול את בקשת העובד בכובד ראש תוך שקילת הגורמים הרלוונטים ובהם מצבו האישי"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עובדת באוניברסיטת בר אילן, ליבי וינברגר, חוללה שינוי בסוגיית הפרישה הכפויה של עובד עם הגיעו לגיל הפרישה, המקנה למעסיק זכות בלעדית על הפסקת עבודתו והוצאתו לגמלאות.  וינברגר, שהגיעה לגיל 67, פנתה להנהלת האוניברסיטה וביקשה להמשיך לעבוד, אך נענתה בשלילה. תביעה שהגישה העובדת לבית הדין האזורי נדחתה גם היא תוך הסתמכות השופטים על לשון החוק, ועל כך הגישה, יחד עם שלוש עמותות הפועלות לקידום זכויות הזקנים בישראל, ערעור.

השופטת נילי ארד (צילום: אתר הרשות השופטת)
פריצת דרך. יו"ר בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד (צילום: אתר הרשות השופטת)

בערעור  נטען כי דחיית הבקשה להמשיך לעבוד רק בשל קיומו של גיל פרישה ביולוגי אחיד בלי להתייחס לנסיבות הקונקרטיות ולגורמים אישיים של העובד, מהווה אפליה אסורה מטעמי גיל  וכן פגיעה קשה בזכויות החוקתיות לשוויון ולחופש העיסוק.

בערעור צויין בפירוט כי  כי אנשים רבים בשכבת גיל זו נגררים אף למצבי עוני בשל הוצאתם משוק העבודה, בפרט כאשר טרם הצליחו לצבור זכויות פנסיוניות מלאות היכולות לפרנסם בכבוד. ספיציפית למקרה של וינברגר נטען , כי למרות שבאוניברסיטה קיים נוהל המאפשר העסקת עובדים לאחר גיל פרישה, הפעלתו במקרה זה כלל לא נשקלה.

האוניברסיטה מצדה טענה, כי החוק מעניק לה שיקול דעת בלעדי לחייב עובד לפרוש מעבודתו עם הגיעו לגיל הפרישה, וכי הוא חוקק לתכלית ראויה, שהינה לתת לעובד לנוח לעת זקנה ובמקביל לאפשר למעסיק לרענן את מצבת העובדים שלו. בנוסף נטען, כי ככלל, לא נוהגת האוניברסיטה להעסיק עובדים לאחר גיל הפרישה, וזאת בשל מצוקה תקציבית.

הזכות להמשיך לעבוד (צילום אילוסטרציה: ציפי מנשה)
הזכות להמשיך לעבוד (צילום אילוסטרציה: ציפי מנשה)

בית הדין הארצי לעבודה בראשות הנשיאה נילי ארד, והשופטות עפרה ורבנר וסיגל דוידוב, קיבל את הערעור בחלקו. בית הדין הכיר בקיומה של אפליית עובדים בשכבת גיל הפרישה וקבע, כי לעובדים נתונה הזכות לבקש מהמעסיק להמשיך לעבוד אף לאחר גיל הפרישה ואילו המעסיק מחויב לשקול את בקשת העובד בכובד ראש תוך שקילת הגורמים הרלוונטים ובהם מצבו האישי. חובה זו, כך נקבע, נובעת מחובת ההגינות ותום הלב בהן חב מעסיק כלפי עובדו.

בנסיבות המקרה, נקבע כי על האוניברסיטה הייתה מוטלת החובה לשקול לעומק את בקשת המערערת, בעיקר לאור הנוהל הקיים באוניברסיטת בר אילן, המאפשר המשך העסקה גם לאחר גיל הפרישה ומשלא פעלה כן, נפל פגם ממשי בהתנהלותה.

פסיקת בית הדין מהווה תקדים חשוב משום שסתר את ההלכה הרווחת לפיה פרישה כפויה בגיל הפרישה הקבוע בחוק לא תיחשב אפלייה פסולה. אמנם בית הדין לא הורה על החזרת וינברגר לעבודה, אך קבע  הלכה חדשה ופסק כי בר אילן תשלם למערערת פיצוי בסך של 50 אלף שקל וכן תישא בהוצאות המערערות בשתי הערכאות, בסך של 7,500 שקל.

יצויין כי פסיקת בית הדין הארצי מהווה  פריצת דרך בהגשת עתירה לבג"ץ כדי לדון במתח הקיים בין חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, שאמור להעניק לאדם את האפשרות להמשיך ולעבוד כל עובד יחפוץ בכך וכל זמן שהוא כשיר, לבין דרישת החוק על הוצאה כפוייה לגמלאות בגיל אחיד.

1 Comment

  1. שער
    17 בדצמבר 2012 @ 13:08

    אוי ל"ניצחון זה ". ניצחון פִּירוּס.
    עד היום , עובדים בגלאי 60 + לפני פרישה , ידעו שהארגון ( בדרך כלל ),ימשיך להעסיק אותם עד הפנסיה.
    יחזיקו אותם עוד שנה – שנתיים -שלוש, עד הפנסיה , לעיתים מרצון ולעיתים מתוך התחשבות בעובד הוותיק.
    עכשיו יתחילו ארגונים רבים לבנות קופות שרצים לכול עובד וותיק.
    אם יהיה צורך, ישלפו את הקופה בבוא העת. ומי יימנע מהם להתחיל בתהליך "שחרור" עובדים כאלה
    שנה – שנתיים, שלוש לפני הפנסיה . עד הפנסיה יוציאו לעובד את המיץ והחשק להמשיך לעבוד.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן