Skip to content

דו"ח העוני האלטרנטיבי מסעיר את המערכת הפוליטית

בדו"ח, שפורסם ע"י ארגון לתת, ממצאים חמורים ביותר על התרחבות תופעות העוני בקרב הילדים. כשליש מהילדים חוו ימים שלמים ללא אוכל ב-2012 - עלייה בשיעור של 28 אחוזים משנת 2011; עשרה אחוזים מקרב הילדים למשפחות הנתמכות קיבצו נדבות במהלך השנה בשל המצוקה הכלכלית בביתם. יותר משליש (36%) מנתמכי הסיוע הם חולים כרוניים ונכים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

דוח העוני האלטרנטיבי, שפורסם ע"י ארגון לתת, עורר תגובות רבות בזירה הפוליטית. כולן, כצפוי, מטעם המפלגות בגוש המרכז-שמאל.

יו"ר התנועה, ציפי לבני, אמרה בהתייחסה לדוח העוני: "התנועה בראשותי מתחייבת לפעול לחקיקת חוק זכויות חברתיות. מדובר בסל זכויות חברתי, ממנו ייהנה כל אזרח בישראל. הגיע הזמן שנגדיר פעם אחת ולתמיד מה האזרח רשאי וחייב לקבל מהמדינה ומה הם אותם שירותים חיוניים שבכל מצב לא יפגעו. ערכיה היהודיים והציוניים של ישראל מחייבים אותה, במקביל להיותה חלק מהשוק החופשי והעולם הגדול, לוודא שהתחרות פועלת למען האזרח ולא נגדו, ובמקרה הצורך, תפקידה של ממשלה להתערב בנעשה בכדי לתקן עיוותים קשים, דוגמת אלו שנחשפו הבוקר בדוח".

 שינוי דרמטי בסדר העדיפות הלאומי. פרץ ולבני (צילום: soda video)
שינוי דרמטי בסדר העדיפות הלאומי. פרץ ולבני (צילום: soda video)

לבני הוסיפה: "דוח העוני מציב בפני החברה הישראלית תמונת מראה עגומה, המחייבת שינוי דרמטי בסדר העדיפויות הלאומי. ערכיה של חברה בריאה נבחנים ביחסה לחוליות החלשות בה ובדאגתה לאלו שאינם מסוגלים עוד לדאוג לעצמם. מדינת ישראל לא יכולה להיות מדינה שבה קשישים אינם מסוגלים להתקיים בה בכבוד, מדינה שבה ילדים קטנים נאלצים לצאת לעבוד כדי לפרנס את משפחתם ושאזרחיה מוותרים על מוצרי מזון בסיסיים כי אינם יכולים לממנם. זה מנוגד לערכינו היהודיים והציוניים והגיע הזמן לשנות את סדרי העדיפויות כך שישראל תחזור להיות מדינה שדואגת לאזרחיה ולא מתעמרת בהם, מדינה שעליה תהיה גאוותנו".

עמיר פרץ, מס' 3 ברשדימתה של לבני, הגיב: "הממצאים מצביעים על כשלונה של ממשלת נתניהו באותה עת בה מערכת הבריאות מתפרקת לנגד עיננו ושביתת האחיות לא מסתיימת, אנו נחשפים לכך שילדים קטנים נאלצים לצאת לעבוד כדי לסייע בפרנסת משפחותיהן הנמצאות מתחת לקו העוני. לצערי זה מחזיר אותי לשנות החמישים, שבהן ילדי עיירות הפיתוח עבדו בעבודות תעשייה וחקלאות כדי לסייע לבני משפחותיהם".

הרצוג (צילום: ציפי מנשה)
נתניהו בורח העיסוק בעוני. הרצוג (צילום: ציפי מנשה)

ח"כ יצחק הרצוג, יו״ר סיעת העבודה: ״דוח העוני האלטרנטיבי של אירגון לתת הוא כואב וקשה. אבל הוא לא רק דוח אלא הוא סיפורם של מאות אלפי אזרחים שמגיע להם לחיות בכבוד. שנים אני טוען שאנחנו אוהבים לדבר על העוני אבל לא אוהבים עניים. נתניהו בורח מהעיסוק בעוני כמו מאש וזה לא באמת מעניין אותו ואת שטיייניץ. הנה, בסוף החודש יעלו מחירי המים. הנה, כבר חודשים שאירגוני ניצולי השואה זועקים לעזרה. עד שלא יהיה כאן שינוי תפיסתי אמיתי המצב ילך ויתדרדר. הבחירות הן ההזדמנות האמיתית לכך ורק ממשלה בראשות העבודה תביא את השינוי".

מפלגת קדימה: "העוני הגיע ליותר מדי בתים בישראל והפך לפצצה חברתית מתקתקת והמאיימת לפורר מבפנים את החברה הישראלית. זה הזמן למעשים. זה הזמן לסדר עדיפויות חדש ולא מעוות.  אסור לשכוח לרגע – מאחורי המספרים יש משפחות, ילדים שרעבים ללחם ומקבצים נדבות. אלה הפנים מאחורי הסטיסטיקה. קדימה לא תקבל מציאות שבה ילדינו רעבים. לצערנו אלה הם פניה של החברה הישראלית ואסור לנו להפנות מבט. העוני לא ייפתר מעצמו. נדרשים מעשים וסדר עדיפויות חדש. אנחנו מציעים סדר יום כזה. אפשר וצריך להפוך את זה".

עוני במרכז העיר. חסרי דיור במאהל ארלוזרוב (צילום: ציפי מנשה)
עוני במרכז העיר. חסרי דיור במאהל ארלוזרוב (צילום: ציפי מנשה)

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ תע"ל): "ממצאי דו"ח העוני מוכיחים כי מדיניות ממשלת נתניהו דרסה וריסקה עשרות אלפי משפחות ופגעה קשות בילדים. יש לשנות את המדיניות הזאת מן היסוד והדרך הטובה ביותר לעשות כן היא להחליף את הממשלה הכושלת הזו".

יו"ר "יש עתיד", יאיר לפיד, לא הגיב על דו"ח העוני, אלא  על תכנית הממשלה להעלות מיסים: "הממשלה ממשיכה להתעלל במעמד הביניים. צריך להפסיק את התשלומים לחרדים שאינם עובדים ולהתנחלויות שאינן בתחומי הגושים הגדולים. לפני שהממשלה דוחפת שוב את ידה לכיסי האזרחים שאינם מצליחים לגמור את החודש, עליה לשנות את סדר העדיפויות ולהקפיא את הכספים המושקעים בהתנחלויות שאינן בתחומי היישובים הגדולים ולהפסיק את התשלומים לחרדים שאינם עובדים".

לדברי לפיד, "סדר העדיפויות הנכון צריך להכיל את הקטנת מימדי הממשלה הבזבזנית ל-18 שרים ולקדם שני מנועי צמיחה: הכנסת החרדים לשוק העבודה ותכנית לעידוד העסקים הקטנים. במקום זאת בוחרת הממשלה בדרך הקלה: העלאת מיסים שרק מדרדרת עוד יותר את מעמד הביניים, שגם ככה אינו מצליח לגמור את החודש".

עפ"י הדוח האלטרנטיבי על העוני, שפורסם ע"י ארגון "לתת", מחצית מקרב הילדים למשפחות נתמכות סיוע נאלצו לעבוד כדי לסייע בפרנסת משפחתם. זוהי עלייה חדה בהשוואה ל־19% בלבד בשנת 2011.

ממצאים נוספים:

  • ממצא נוסף: כשליש (27 אחוזים) מהילדים חוו ימים שלמים ללא אוכל בשנה האחרונה – עלייה בשיעור של 28 אחוזים משנת 2011.
  • 62 אחוז מקרב ההורים הנתמכים בסיוע ציינו כי אין ביכולתם לשלם עבור תרופות ושירותי בריאות נדרשים לילדיהם. רוב של 69 אחוזים מהילדים לא יצאו לטיולים ופעילויות בי"ס, בשל המצוקה הכלכלית של ילדיהם.
  • עשרה אחוזים מקרב הילדים למשפחות הנתמכות קיבצו נדבות במהלך השנה האחרונה, בשל המצוקה הכלכלית בביתם, עליה מדאיגה בהשוואה לשלושה אחוזים מהילדים ב־2011.
  • בשנת 2012 רוב הילדים למשפחות נתמכות סיוע אינם משתתפים בפעילויות חברתיות (69 אחוזים) ואין להם ספרים וציוד לימודי נדרש (62%).
  • למעלה משליש (36%) מנתמכי הסיוע הם חולים כרוניים ובעלי נכויות. 60 אחוז מנתמכי הסיוע זקוקים לשירותים רפואיים ותרופות מרשם על בסיס קבוע. %63 דיווחו כי אינם יכולים לשלם עבור שירותים הנדרשים לטובת שמירה על מצב בריאותי תקין. %27 מנתמכי הסיוע דיווחו כי הגורם העיקרי למצוקתם הכלכלית הוא מצבם הבריאותי, נתון המשקף עליה חדה בשיעור של 170 אחוז ביחס ל־2011, שבה רק 16 אחוז מהנתמכים הצביעו על מגבלות בריאותיות כסיבה מרכזית למצוקתם הכלכלית.
  • 72 אחוזים מנתמכי הסיוע עלולים להיוותר ללא קורת גג במידה ולא יוכלו לממן את תשלומי הדירה עקב הרעה במצבם הכלכלי. רבע (26%) מקרב נתמכי הסיוע ייאלצו להתגורר ברחוב במידה וייאלצו לפנות את דירתם.
  • 65 אחוזים מנתמכי הסיוע חיים באי ביטחון תזונתי לעומת שישה אחוזים בלבד מקרב הציבור הרחב. שליש (27%) מקרב נתמכי הסיוע דיווחו כי במידה ולא היו מקבלים סיוע מעמותה, היו נאלצים להישאר רעבים. 14 אחוז הודו כי ללא סיוע היו נאלצים לקבץ נדבות (11%) או לגנוב אוכל ( 3%).
  • רוב הציבור (69%) סבור כי הבעיה הדחופה ביותר לטיפול היא העוני והפערים החברתיים. בעיית החינוך נתפסת כבעיה שנייה בדחיפות לטיפול (%61) והביטחון רק שלישית בחשיבותה (56%). 44 אחוזים מהציבור הצהירו כי התחייבות של מפלגה מסוימת לטפל בעוני תשפיע באופן מהותי על החלטתם בהצבעה לבחירות. 42 אחוז מהציבור סוברים כי הסיבה העיקרית לעוני בישראל נעוצה במדיניות הממשלתית. 75 אחוז מהציבור הרחב מאמין כי קריסה כלכלית־חברתית מאיימת על ישראל יותר מהאיום האיראני.
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן