Skip to content

עדות דני איילון הייתה גורם מכריע בתיקון כתב האישום

"לצורך קידום המינוי, זימן הנאשם את איילון, סגנו, לחדרו ואמר לו שיש למנות את בן-אריה לתפקיד השגריר בלטביה כשהנאשם מנמק זאת בהיותו המועמד המתאים ביותר, כביכול, לתפקיד", נאמר בכתב האישום. "איילון לא הכיר את המועמד היכרות של ממש, אך בהסתמך על דברי הנאשם ועל סמך המסמכים שהונחו לפני ועדת המינויים, פעל לבחירתו של בן-אריה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

עדותו של סגן שר החוץ, דני איילון, הייתה עדות מכרעת, מידת השפעתה על כתב האישום המתוקן הגד שר החץ לשעבר, אביגדור ליברמן. כך מתברר מכתב האישום שהוגש היום לבית משפט השלום בירושלים. פרטי האישום הוחמרו בכתב האישום המתוקן, אולם סעיפי האישום – מרמה והפרת אמונים – נותרו ללא שינוי.

"ביצע מעשי מרמה והפרת אמונים הפוגעים מהותית בציבור". ליברמן. (צילום: דן בר דוב)
"ביצע מעשי מרמה והפרת אמונים הפוגעים מהותית בציבור". ליברמן. (צילום: דן בר דוב)

במכתב ששלח היועץ המשפטי לממשלה ליו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, ליו"ר ועדת הכנסת, יריב לוין ולפרקליטיו של ליברמן נאמר, כי לאחר בחינה של חומר החקירה שנאסף בהשלמת החקירה עלה כי ח"כ ליברמן היה מעורב במינוי השגריר ברמה העולה על זאת שיוחסה לו בכתב האישום המקורי.

כתב האישום מפרט כיצד השפיע ליברמן בפועל על הליך בחירת השגריר בריגה. "הנאשם המופקד על שירות החוץ של מדינת ישראל ונושא מתוקף כך גם באחריות למינוי שגרירה בעולם, פעל בסמוך לפני מועד כינוס ועדת המינויים לקידום בחירתו של בן-אריה.

דני איילון. עדות מכרעת. (צילום: אתר הכנסת)
דני איילון. עדות מכרעת. (צילום: אתר הכנסת)

"לצורך קידום המינוי, זימן הנאשם את איילון, סגנו, לחדרו ואמר לו שיש למנות את בן-אריה לתפקיד השגריר בלטביה, כשהנאשם מנמק זאת בהיותו של בן-אריה המועמד המתאים ביותר, כביכול, לתפקיד", נאמר בכתב האישום. "איילון לא הכיר את המועמד בן-אריה היכרות של ממש, אך בהסתמך על דברי הנאשם ועל סמך המסמכים שהונחו לפני ועדת המינויים, פעל לבחירתו של בן-אריה על-ידי ועדת המינויים – וזו אמנם בחרה בבן-אריה לתפקיד שגריר ישראל בלטביה, מתוך עשרה מועמדים שהגישו מועמדותם לכהונה זו".

כתב האישום ממשיך ומפרט: "הנאשם גם נמנע מלהביא לידיעת חברי ועדת המינויים, ובהם איילון, את פרשת מסירת המידע הסודי. כתוצאה ממחדל זה של הנאשם לא נמצא בפני ועדת המינויים המידע החיוני, לפיו בן-אריה, בכהונתו הקודמת כשגריר, נכשל בחשיפת תכני הבקשה לעזרה משפטית, פעל לשיבושה והפר בכך באורח חמור את האמון שניתן בו. זאת, למרות היותו של מידע זה מהותי לבחינת התאמתו שלך בן-אריה לתפקיד כה רגיש – תפקיד זהה לזה בו הפר את חובות האמון שחלו עליו כאמור".

כתב האישום מפרט גם כי ליברמן, בתפקידו כשר חוץ וכיו"ר ועדת שרים, הביא לאישור הממשלה את מינויו של בן-אריה לכהונת שגריר ישראל בלטביה, תוך שנמנע גם כאן מלמסור את הידוע לו על אודות מעשיו החמורים של בן אריה בפרשת מסירת המידע הסודי.

ריגה, בירת לטביה. שם ביקש זאב בן אריה לכהן כשגריר בעזרתו של ליברמן (צילום: ויקיפדיה)
ריגה, בירת לטביה. שם ביקש זאב בן אריה לכהן כשגריר בעזרתו של ליברמן (צילום: ויקיפדיה)

בכתב האישום ישנו גם פירוט של האירוע שבמהלכו קיבל ליברמן מהשגריר בן-אריה את המידע על אודות החקירה המתנהלת נגדו. "בסמוך לאחר יום 27.2.08 קיבל בן אריה לידיו במסגרת תפקידו כשגריר בבלרוס בקשה לעזרה משפטית שנשלחה על-ידי רשויות האכיפה בישראל ואשר הופנתה באמצעות השגרירות הישראלית, לרשויות המשפט בבלרוס. בקשה זו עסקה בנסיונה של משטרת ישראל לאתר ראיות בחו"ל שתשפוכנה אור על אירועים וחשדות שחקרה המשטרה נגד הנאשם", נאמר בכתב האישום. "בן-אריה קיבל את הבקשה במסגרת תפקידו, לשם העברתה בסודיות מירבית, לטיפול דיסקרטי של רשויות המשפט בבלרוס".

בהמשך כתב האישום נאמר כי במועד שאינו ידוע במדויק בין ה-19 ל-23 באוקטובר 2008, הגיע ליברמן לביקור בבלרוס, במהלך הביקור נפגש איתו השגריר בן-אריה במלון שבו שהה. "משהגיע בן אריה למלון ביקש מהנאשם לשוחח איתו ביחידות בחדרו של הנאשם. משנפגשו שם חשף בן-אריה בפני הנאשם את דבר קיומה של הבקשה לעזרה משפטית בעניינו ואת העובדה כי השגרירות העבירה אותה לטיפול הרשויות בבלרוס. כן מסר בן-אריה לנאשם פרטים בדבר תוכן הבקשה, שכללו שם של חברה מסוימת ופרטים של חשבון בנק, שהמדינה ביקשה לקבל פרטים אודותיהם, שכן היו רלוונטיים לחקירה. בנוסף מסר בן-אריה לידי הנאשם פתק, עליו רשם את שם החברה ואת פרטי חשבון הבנק שנכללו בבקשה. הנאשם נטל לידיו את הפתק, עיין בו והכניסו לכיסו", נאמר בכתב האישום.

"הנאשם היה מודע לכך שבן-אריה פעל כאמור, בעת כהונתו הרמה כשגריר, בניגוד לחובותיו וללא סמכות. הנאשם היה גם מודע לכך שבפועלו כאמור, הפר בן-אריה באורח חמור את חובות האמון שחלו עליו במסגרת טיפולו בבקשת מדינת ישראל לביצוע בקשה לעזרה משפטית, שנועדה להישמר חסויה בפני כל – ובראש ובראשונה בפני מושא החקירה, הנאשם. ועוד היה הנאשם מודע לכך שבן-אריה פעל כאמור במטרה להיטיב עמו בחשיפת המידע, מתוך הנחתו של בן אריה שהיה במידע כדי לסייע לנאשם על-ידי פגיעה בחקירה שהתנהלה בעניינו".

"במעשיו המתוארים לעיל בכתב האישום, בהיותו עובד ונבחר הציבור, בכהונתו כשר החוץ המופקד על שירות החוץ של המדינה, ביצע הנאשם במהלך מילוי תפקידו מעשי מרמה והפרת אמונים הפוגעים מהותית בציבור בכל אחד מהשלבים המתוארים לעיל ובכולם יחד", נאמר בכתב האישום.

בתגובה נמסר מלשכת יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ ליברמן: " כפי שכבר אמר ח״כ אביגדור ליברמן לאחר ההודעה הראשונה על הגשת כתב אישום נגדו, הוא שב ואומר כי לא עבר עבירה פלילית כלשהי והדבר לא השתנה גם בעקבות השלמת החקירה הנוספת. ח״כ ליברמן חפץ כי העניין יתברר במהירות בבית המשפט ולשם כך כבר הודיע לכנסת, מיד עם קבלת הודעת היועמ״ש, כי הוא מסיר את חסינותו – וזאת בהמשך להתפטרותו מתפקיד שר החוץ – נוהכל על מנת שההליך יוכרע במהירות בבית המשפט ורק שם. כל השמועות על הסדר טיעון, כמו גם שמועות אחרות, לא היו ולא נבראו והאמת תתברר בבית המשפט".

בתגובה קראה יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' לרה"מ נתניהו: "התנער מליברמן ומדפוס פעולתו המושחת. במקום לחגוג איתו בחגיגות ראוותניות במאות אלפי שקלים ולהפוך אותו לגיבור, עליך להשעות את ליברמן מקמפיין הבחירות". יחימוביץ' הוסיפה: "המסר שנתניהו מעביר לדור העתיד במדינה הוא שאפשר להיות מושחת, אפשר לעשות קומבינות ושהכל מותר. לאזרחי ישראל מגיעה ממשלה אשר שלטון החוק הוא נר לרגליה ושמהווה מודל ראוי לעם."

1 Comment

  1. אלי
    31 בדצמבר 2012 @ 20:25

    היכן ניתן לראות את המקור של כתב האישום?

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן