Skip to content

מחריפה הסערה הפוליטית סביב דברי הנשיא פרס

בהופיעו הבוקר בפני כנס של 160 שגרירים וראשי נציגויות ישראל בעולם, קרא הנשיא שמעון פרס להשלמת הסכם השלום עם הפלסטינים ללא דיחוי. הליכוד בתגובה: "מצער שהנשיא בוחר להציג דווקא בפני שגרירים המשרתים במדינות זרות עמדה פוליטית המעודדת את הגינויים לישראל בזירה הבינלאומית". שלי יחימוביץ': "האמירה כי פרס מעודד את גינוי ישראל בעולם היא אמירה שפלה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"יש להשלים את הסכם השלום עם הפלסטינים ללא דיחוי". אמר אתמול נשיא המדינה, שמעון פרס – ופתח בכך גל תגובות פוליטיות וסערה רבתי. הנשיא פרס אתר את הדברים האלה כאשר פתח אתמול בבוקר את כנס שגרירי וראשי נציגויות ישראל בעולם, בכינוס מיוחד שהתקיים בבית הנשיא בהשתתפות כ-160 שגרירים.

הנשיא פרס עם שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן. (צילום: מארק ניימן/ לע"מ)
הנשיא פרס עם שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן. (צילום: מארק ניימן/ לע"מ)

בפתח דבריו התייחס הנשיא למקומה של ישראל בעידן השינויים בעולם הערבי ואמר: "בעולם הערבי מתרחשות תמורות עמוקות ומדינת ישראל שאינה חלק מהן, יכולה לנקוט בעמדה פאסיבית בה המציאות תכריע בקבלת החלטות – או שישראל יכולה לנקוט ביוזמה ובצעדים אמיצים ולהשפיע באופן חיובי בשלושה אפיקים.

"הראשון שבהם הוא השלמת הסכם השלום עם הפלסטינים  ללא דיחוי", אמר הנשיא. "ישנו רוב ברור בעם בעד עקרון שתי מדינות לשני עמים. אני מכיר את אבו מאזן 30 שנה, לא עם כל מילה ומעשה אנחנו תומכים ללא ביקורת אבל אני מכיר גם את המציאות ובה אבו מאזן הוא המנהיג הערבי היחידי שקם ואומר בפומבי כי הוא בעד שלום ונגד טרור. מעשיו של אבו מאזן למניעת טרור אמיצים עד כדי סיכון חיים. שימו את עצמכם בנעליו ותיווכחו כי הכרתו בפתרון זכות השיבה, ובעובדה כי לא יחזור לצפת, עיר הולדתו הינן אמירות חשובות ובעלות אומץ. אין הרבה זמן, מבחינת הסבירות זהו המהלך שניתן לבצעו היום".

הנשיא המשיך ואמר: "צריך לומר ביושר כי מי שאינו רוצה את פתרון שתי מדינות לשני עמים צריך להציע פתרון חלופי, מה יבוא במקום? מה עתידה של מדינת ישראל? אחרת המציאות תכריע את הפתרון ולא אנו. מדינה דו לאומית מסכנת את הציונות, היהדות והדמוקרטיה של מדינת ישראל. הייתי רוצה שנחיה ביחד כתאומים אך בארץ כה קטנה עם עומק השנאה, החשדנות והפערים התרבותיים זה לא אפשרי".

הנשיא הדגיש כי לפי הסקרים שפורסמו לאחרונה, נראה כי רוב העם רוצה בשלום ואמר: "איני נכנס לעניינים פוליטיים, אך הסקרים מראים כי רוב העם רוצה בשלום וכי הוויכוח אינו האם ניתן להשיגו, אלא הסקפטיות והחששות הם העומדים בפני העם".

בהמשך  הדגיש הנשיא כי דרך הדיפלומטיה אפשר לשווק יחסים אסטרטגים עם ישראל  דרך שיתופי פעולה טכנולוגים, מדעיים, רפואיים וחקלאיים ואמר: "מדינת ישראל לקחה את חסרונותיה במשאבי טבע, והפכה אותם ליתרונות באמצעות ההון האנושי, באמצעות האדם. יחסינו עם סין, הודו, אמריקה הלטינית ודרום אפריקה התחילו והתחזקו בזכות הטכנולוגיה. עלינו להמשיך ולתרום לעולם את הידע והטכנולוגיה המיוצרת בישראל, ובכך נמשיך למנוע סבל של בני אדם, אם זה שכנינו ואם זה בכל העולם. איננו נהנים שבני אדם סובלים בעזה, ושמתים מרעב בעולם, היינו ונשאר מדינה לא רק יהודית ולא רק דמוקרטית אלא מדינה אנושית- זהו כוחנו הדיפלומטי הגדול".

פרס והשגרירים: "רוב העם רוצה שלום". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)
פרס והשגרירים: "רוב העם רוצה שלום". (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

האפיק השלישי אליו התייחס הנשיא פרס הוא שינוי הדיפלומטיה של מדינת ישראל ואמר: "מטרת הדיפלומטיה הייתה מאז ומתמיד גיוס חברים ולא הקמת אויבים. ניסיון חיי לימד אותי כי דיפלומטיה היא אומנות האפשרי יש לשנות גישה כוחנית לגישה מתונה של הידברות ומה שנראה כבלתי אפשרי יעשה אפשרי אם ננהג בחוכמה".

דבריו של פרס גררו תגובה קשה מפיו של השר גלעד ארדן, יו"ר מטה ההסברה של הליכוד. וכך נאמר בהודעת "הליכוד ביתנו": "מפאת כבודו של נשיא המדינה נתייחס רק לגופם של דברים, מצער מאוד שנשיא המדינה בוחר להביע דעה פוליטית אישית שמנותקת מעמדת הציבור בישראל לגבי אבו-מאזן סרבן השלום", נמסר היום בתגובה לדברי פרס. "מצער עוד יותר שהנשיא בוחר להציג דווקא בפני שגרירים המשרתים במדינות זרות עמדה פוליטית המעודדת את הגינויים לישראל בזירה הבינלאומית".

גלעד ארדן: תגובה חריפה על דברי הנשיא (צילום: מעמוד הפייסבוק של גלעד ארדן)
גלעד ארדן: תגובה חריפה על דברי הנשיא (צילום: מעמוד הפייסבוק של גלעד ארדן)

"ראש הממשלה קרא עשרות פעמים לאבו-מאזן לחזור לשולחן המשא ומתן, ואף פעל רבות לשם כך", אמרו עוד במטה הליכוד-ביתנו. "לצערנו אבו-מאזן, שסרב אפילו להצעתו של אולמרט, מעדיף לחבור לחמאס ולפעול כנגד ישראל בכל זירה אפשרית". עוד נמסר כי "חבל שנשיא המדינה לא הסביר לשגרירים הזרים כיצד מתיישבות אמירותיו על אבו-מאזן עם העובדה שהוא אפילו לא גינה את ירי הטילים על אזרחי ישראל".

השר משה (בוגי) יעלון הצטרף במבקריו של הנשיא ואמר: "אני סבור כי נשיא המדינה לא צריך להיכנס לעניינים הפוליטיים ולכן אני לא רוצה להתדיין איתו פוליטית. אך אני כבר רואה מפלגות אחרות מנצלות את דבריו, כמובן כדי לתקוף אותנו, כפי שהן עושות זאת לעיתים קרובות גם בזירה הבינלאומית. הרי ראש הממשלה ניסה, מתחילת דרכה של הממשלה, להתניע תהליך מדיני והיה מוכן בשביל זה אפילו ללכת להקפאה של עשרה חודשים. אבל לא היינו מוכנים להיכנע לתכתיבים פלסטיניים שנקראים 'תנאים מוקדמים כדי להגיע לשולחן', ומהבחינה הזו אני חושב שהוכחנו מדיניות שקולה, אחראית ובלתי נכנעת מול ההתנהלות הפלסטינית, שלצערי גם עושה מניפולציות על הציבור הישראלי.

"אם הפלסטינים מחנכים את הילד בן השלוש לחגור חגורות נפץ ולהתפוצץ עלינו, אז אפשר לדבר, אפשר לחתום על הסכמים, אפשר ללכת לדשא בבית הלבן, אבל כל זה יתפוצץ לנו בפנים כפי שאוסלו התפוצץ", אמר יעלון. "מהבחינה הזו יש פה ממשלה אחראית, מפוכחת, שיודעת מה היא רוצה ולא נכנעת לכל מיני מניפולציות. כל זה לטובת האינטרסים האסטרטגיים שלנו".

בוגי יעלון: "נשיא המדינה לא צריך להיכנס לעניינים הפוליטיים". (צילום: דן בר דוב)
בוגי יעלון: "נשיא המדינה לא צריך להיכנס לעניינים הפוליטיים". (צילום: דן בר דוב)

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, תקף הבוקר את נשיא המדינה, שמעון פרס, על דבריו מאתמול בזכות חידוש המשא ומתן עם הפלסטינים. "זה לא בסדר שנשיא המדינה מתערב, שהוא נוקט עמדה", אמר בראיון לגלי צה"ל.

"הנושא במחלוקת עמוקה בציבור הישראלי", הסביר יו"ר הבית היהודי. "הרבה חושבים שתהיה טעות לחלק את הארץ ולמסור את חלקה לפלסטינים. שלושה שבועות לפני הבחירות, עדיף היה שלא יתערב. כשאתה נוקט עמדה פוליטית מאוד מסוימת זאת התערבות", הוסיף בנט. "נשיא המדינה צריך להיות נשיא של כולם. איך אני מרגיש היום כשהנשיא שאמור לייצג את כולם נוקט עמדה?".

מנהיג הבית היהודי, שעל פי הסקרים מוביל את המפלגה השלישית בגודלה, מתח גם ביקורת על ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהביע בעבר תמיכה בפתרון שתי המדינות. "ראש הממשלה הכניס אותנו לבור אדיר שייקח הרבה שנים לצאת ממנו", תקף.

תגובת הליכוד גררה מיד תגובות נגד, להגנת הנשיא. יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' הגיבה על מה שכינתה "המתקפה הפרועה" של הליכוד: "השתלחות הליכוד בנשיא המדינה, אחד מסמלי מדינת ישראל, היא תוקפנית ובזויה", אמרה. "אפילו הלחץ של הליכוד בעקבות הירידה בסקרים לא נותן לגיטימציה לפגוע במוסד הנשיאות.

יחימוביץ': "תגובה שפלה". (צילום: ציפי מנשה)
יחימוביץ': "תגובה שפלה". (צילום: ציפי מנשה)

"האמירה כי פרס מעודד את גינוי ישראל בעולם היא אמירה שפלה", הדגישה יחימוביץ'. "פרס עוצר בגופו מתקפות על ישראל והוא השגריר הטוב ביותר שלה. אין זו הפעם הראשונה שהליכוד ונתניהו תוקפים באגרסיביות רבה את הנשיא כששוב ושוב הוא מותקף על נושאים שבקונצנזוס, כמו יחסי ישראל- ארה"ב, נושא שאינו שנוי במחלוקת ופתרון שתי מדינות לשני עמים וחשש מפני מדינה דו לאומית שתסכן את הרוב היהודי במדינת ישראל, את החזון הציוני ואת היותנו מדינה יהודית ודמוקרטית. כל אלו הם דברים שהציבור ברובו מתכנס סביבם, והנה באה מתקפה מאוד קשה שהאוזן לא סובלת. על מה הליכוד תקף את הנשיא היום? על כך שאמר שיש לפעול במדיניות אקטיבית בנושא השלום? גם על זה יש קונצנזוס. זכותו המלאה של פרס לומר את שאמר כמי שחרד לביטחון המדינה. מדובר בחציית גבול גם במערכת בחירות ובמיוחד במערכת בחירות".

"קיפאון מסוכן". יצחק (בוז'י) הרצוג. (צילום: ציפי מנשה)
"קיפאון מסוכן". יצחק (בוז'י) הרצוג. (צילום: ציפי מנשה)

ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, ראש מטה הבחירות של מפלגת העבודה, הגיב על תגובת הליכוד: "הנשיא פרס מבטא באופן נחרץ וברור את הצורך בעשייה בתחום המדיני ולא בהצהרות ובדיבורים. ממשלת נתניהו-ליברמן הביאה אותנו לשיאים חדשים של בידוד בינלאומי ולקיפאון שמסכן את עתידה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי. גם הפקדתו של תיק החוץ בידי אדם מסוכן כליברמן, מצביעה כיצד נתניהו מזלזל במדינות העולם ופוגע באינטרסים החיוניים ביותר של מדינת ישראל".

איתן כבל: "אזעקת צבע אדום". (צילום: ציפי מנשה)
איתן כבל: "אזעקת צבע אדום". (צילום: ציפי מנשה)

ח"כ איתן כבל: "עושה רושם שבמצודת זאב נשמעת אזעקת צבע אדום בכל פעם שמישהו מזכיר את צרוף המילים 'משא ומתן'. המתקפה על הנשיא פרס מוכיחה שהליכוד הפך מתנועה לאומית לתנועה לאומנית, שהבינה שהיא לא יכולה להיות בנט אז היא מנסה להיות בן ארי. לצערי עושה רושם שפני הממשלה הבאה הם לימין הסהרורי ולא למהלכים שיוציאו את ישראל מהבידוד הבינלאומי המסוכן בו היא נמצאת. נאום בר אילן נראה היום במבט לאחור כמו הקומדיה הטובה בעיר, רק שהפעם הצחוק הוא על חשבונם של אזרחי ישראל".

לבני: "כך צריך לנהוג". (צילום: ציפי מנשה)
לבני: "כך צריך לנהוג". (צילום: ציפי מנשה)

יו"ר התנועה, ציפי לבני:"נשיא מדינת ישראל שמעון פרס נהג באחריות הנדרשת ואמר את האמת לציבור  על מצבה ומעמדה של ישראל. כך צריך לנהוג כל מי שישראל חשובה בעיניו ובודאי הנשיא. נתניהו נדרש להפסיק מיד את המתקפה הבריונית והחצופה של הליכוד על נשיא המדינה .אלה שתוקפים את הנשיא היום לא עשו עשירית ממנו למען ביטחון ישראל ורק מבודדים אותה ופוגעים בביטחונה".

יו״ר מפלגת ״יש עתיד״, יאיר לפיד: ״התעלמות הממשלה מהמצב המדיני המידרדר של ישראל רק מורישה את הסכסוך הישראלי פלשתיני לילדינו. אין פתרון אחר מלבד שתי מדינות לשני עמים.  מוטב שבמקום לייצר כותרות ריקות מתוכן ינהגו הליכוד וראשיו בכבוד בנשיא המדינה במקום להשתמש בו ככלי ניגוח לצרכי בחירות כדי לעקוף את בנט מימין".

יו"ר קדימה שאול מופז: "הנשיא אמר את שהעם רוצה – 2 מדינות ל-2 עמים". מופז הוסיף כי "יש לגנות את המתקפה של הליכוד נגד  נשיא המדינה משיקולי בחירות. הליכוד ביתנו, במדיניותו מוביל את ישראל לקראת אינתיפאדה שלישית או להסדר כפוי המנוגד לאינטרס הישראלי.  ישראל חייבת לחזור ולהוביל את המהלך המדיני וליצור במו ידיה את עתידה".

לעומת זאת, למצדדיו של הנשיא הצטרף הבוקר הנשיא החמישי, יצחק נבון. "אני תומך בכל לב במה שאמר הנשיא שמעון פרס. לפעמים נשיא מתאפק ומתאפק, ובסוף איננו יכול יותר", אמר נשיא המדינה לשעבר יצחק נבון, בראיון לתכנית "מה בוער" עם רזי ברקאי. "זה לא חשוב שפרס אמר את זה ערב הבחירות, תמיד הליכוד היה מוצא סיבה לתקוף אותו".

בלשכת נשיא המדינה הופתעו מהתגובות החריפות ממטה הבחירות של הליכוד ביתנו על דברי הנשיא פרס בעניין התהליך המדיני עם הפלסטינים. בבית הנשיא הדגישו כי לא הנשיא הוא שיזם את כינוס השגרירים אתמול, וכי משרד החוץ והשר לשעבר ליברמן הם שיזמו את האירוע וביקשו מהנשיא לשאת בו דברים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן