Skip to content

צבא מיאנמר מודה שתקף מהאוויר מורדים בחבל קאצ'ין

חשש לקרע בין המנהיגות האזרחית במדינה למפקדי הצבא
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
קאצ'ין - מקור, גוגל
קאצ'ין - מקור, גוגל

הניו יורק טיימס מדווח, כי מטוסי צבא בבורמה תקפו סמוך לגבול סין, התפתחות שארצות הברית מתארת כ"מדאיגה ביותר" ומחריפה את העימות באזור.

מורדים בני שבטים מחבל קאצ'ין בצפון המדינה לוחמים בממשלה על שליטה באזורי מחייתם. סיבוב הלחימה הנוכחי החל ביוני 2011, אחרי קריסת שביתת נשק בת 17 שנים.

בימים האחרונים מדווחים המורדים שהם מותקפים על ידי מסוקי ומטוסי קרב – דבר שממשלת מיאנמר הכחישה עד לאחרונה. אתמול, רביעי הודיעה סוכנות הידיעות הרשמית של המדינה שהצבא השתמש בכלי טיס כדי לסלק מורדים מפסגת גבעה לא הרחק מגבול סין. "במהלך ההתקפה נעזרו החיילים בסיוע אווירי, כלי נשק ותחמושת נתפסו". מטרת הצבא היא למנוע ניתוק קווי אספקה, נכתב בדיווח, הצבא "לא פתח במתקפה".

הלחימה בין כוחות הממשלה ל"צבא עצמאות קאצ'ין" מכתימה את מאמצי הנשיא, ת'אין סאין, לסיים את הדיקטטורה הצבאית במדינה ולהנהיג בה משטר דמוקרטי. תושבי קאצ'ין, כמו מיעוטים אתניים אחרים במדינה, מבקשים זה זמן רב אוטונומיה נרחבת יותר. אך הם המיעוט הגדול היחידי שלא הגיע להסכם שביתת נשק עם ממשלת הנשיא סאין, שעלתה לשלטון במרס 2011, אחרי חמישה עשורים כמעט של שלטון צבאי.

הממשלה הזאת זכתה לשבחים על הנהגת שינויים, לרבות ליברליזציה של הכלכלה, צמצום ניכר של הצנזורה על התקשורת ופתיחת שערי המדינה המבודדת להשקעות מבחוץ. הנשיא מוביל גם את מאמצי הפיוס עם האופוזיציה בהנהגת אונג סאן סו קי. אולם החיכוכים עם המיעוטים האתניים הרבים במדינה מסכן את הדמוקרטיה המתחילה להתפתח.

אף שת'אין סאין עצמו הוא גנרל בדימוס, הפצרותיו הפומביות לשים קץ למתקפות הצבא באזורי הגבול לא זכו לתשומת לב, ודיפלומטים מודאגים מקרע אפשרי בין הצבא לממשלה האזרחית. שיחות שלום בין נציגי הממשלה למורדים עלו על שרטון. מטרת הצבא היא כנראה להשתלט על בסיס המורדים בלאיזה, עיירה על גבול סין. בינתיים נמלטו מאזורי הלחימה רבבות מורדים, חלקם לסין.

עוד ילדים במחנה פליטים
עוד ילדים במחנה פליטים

כיבוש בסיס המורדים בלאיזה יהווה ניצחון לצבא מיאנמר, אך קשה להניח שישים קץ ללחימה. הקאצ'ינים מתמחים זה זמן רב בלוחמת גרילה: לוחמיהם לחמו לצד כוחות בריטניה וארצות הברית נגד יפן במלחמת העולם השנייה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן