Skip to content

לא פשוט להיות אישה, בעיקר אשת מועמד פוליטי

בכנס להעצמת נשים שנערך בשבוע שעבר בנווה אילן עברה ליהיא לפיד טרנספורמציה, מאישה שהציגה את עצמה כמופנמת לאשת המועמד המצדיעה לכל הנשים באשר הן. האם אכן עתיד טוב יותר?
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

יריית הפתיחה של ליהיא לפיד כתומכת במערכת הבחירות של בעלה, יאיר, נורתה בכנס נשים פוליטי תחת הכותרת "ערב העצמת נשים". לא פחות. לפיד, הנראית שברירית משהו, שידרה את התחושה שהבמה הפוליטית איננה טבעית לה, הגם שהיא כותבת ומתכתבת, כדבריה, עם נשים כבר עשר שנים. אם זה היה תלוי בה, קרוב לוודאי שהיתה מעדיפה לשבת עם טרנינג דהוי מול המחשב ולא לעמוד מול 200 נשים שכתתו רגליים, כמוה, בקור העז ובסופות שהיו השבוע בירושלים. אבל מה לא עושים למען בן הזוג?

חלק משוכנעות, חלק מתלבטות. ליהיא לפיד מול הנשים בכנס (צילמה: ציפי מנשה)

ליהיא לפיד: "קניתי פיג'מה חדשה"

בפאתי הכניסה לאולם הבניין הציבורי במושב נווה אילן התרכזו נשים שחלקן היו משוכנעות בהצבעתן ללפיד "חייבים שינוי", חלקן הצביעו בבחירות הקודמות עבור ציפי לבני וכעת הן מתלבטות "חבל שהשמאל לא מאוחד" וחלקן הגיעו כדי להיות בטוחות בהצבעה שלהן לליכוד "ברור שביבי מנצח בגדול, אין להם סיכוי". לשאלתי למה הגיעה בכל זאת אמרה אחת הנשים "כדי לבדוק אם אני באמת רוצה להצביע שוב לליכוד" ועוררה ויכוח עם נשים שצעקו לעברה בכעס "רק לא ביבי!", "נמאס לנו, חייבים שינוי!".

מארגני הכנס הזדרזו לפזר את ההפגנה לפני שיתלהטו הרוחות עוד יותר והפנו את הנשים לדוכנים של תה מהביל עם נענע ופונץ' פירות חם שנמזג במצקת מסיר מתכת. מנחת הערב, דפנה שפיגלמן, פתחה את האירוע במעין התנצלות על כך שלפיד נמצאת ("רק בגלל שלחצנו עליה"). לפיד מצידה חיזקה את דבריה ואמרה במבוכה שהיא כותבת הרבה יותר טוב מאשר מדברת, אבל "ברגע זה אני לגמרי זורמת". אין ספק שלפי לוח האירועים המתוכנן עד לבחירות של מפלגת יש עתיד, היא בהחלט חותרת בסירה הנשית ועוברת מכנס נשים אחד למשנהו.

ליהיא לפיד (צילמה: ציפי מנשה)
היתה מעדיפה לשבת בטרנינג מול המחשב? ליהיא לפיד (צילמה: ציפי מנשה)

לפיד בחרה לשתף את הנשים בחוויה האישית שלה בבוקר הראשון כאשת מועמד לכנסת. "זה היה לפני שנה, ביום קר", שחזרה לפיד בוקר שגרתי של קימה בשבע בבוקר, הוצאת הילדים בקושי רב מהמיטה החמה, התארגנות ויציאה לקור המקפיא בחוץ, "הילד עם הדובון שלו, אני לא הסתרקתי ולבשתי טרנינג מהוה שהפך לפיג'מה, מאלה שהיה צריך לזרוק אותם מזמן. לכל אחת יש כזה", אמרה בחיוך כממתיקת סוד, "בוקר רגיל לגמרי. אני מושיטה את היד להסעה ורואה צלמי פפרצי וצוותי טלוויזיה מחכים בחוץ ומצלמים. הדבר הראשון שאני חושבת עליו הוא מה אני לובשת, ובראש אני מחשבת כמה חורים יש בטרנינג ומבינה שאני נראית כמו אישה מוכת גורל. הדבר הראשון שעשיתי ביום שאחרי הוא לקנות פיג'מה חדשה".

"היא עוד תשוב", מבטיחה המנחה לנשים, שהבינו בדיוק על איזו פיג'מה היא מדברת. לצידה של לפיד ישבו הנשים החזקות שמפלגת יש עתיד מתהדרת בהן, ארבע נשים כרזימטיות, בעלות רזומה של קריירה עתירת הישגים לצד הקמת משפחה וגידול ילדים.

יעל גרמן: "אין בעיית מים במדינה"

האישה הראשונה שהציגה המנחה היתה יעל גרמן, ראש עיריית הרצליה, נשואה ואם לשני ילדים וסבתא לארבעה נכדים, שהיא בין הנשים היחידות שכיהנו כראש עיר. גרמן, בין הנשים היחידות שכיהנו כראש עיר והתפטרה לא מכבר, ממוקמת במקום שלישי ברשימת יש עתיד. היא היתה רהוטה, הפגינה ביטחון עצמי רב, ובעיקר ידע בנושאים רבים ומגוונים כמו רשות המים. "אני אגלה לכם סוד, אין בעיית מים במדינה", אמרה גרמן וציינה שהמחירים מופקעים ללא הצדקה וניתן להוזיל אותם. גם לגבי הנפט גילתה לנו גרמן סוד – "מדינת ישראל היא מדינה עשירה, מצאנו גז ובשנים הקרובות נקבל כסף על הגז". לדבריה, השאלה היחידה היא איך המדינה תנהל את המשאב הזה בשנים הקרובות. גרמן דיברה על פנסיה, דת, חינוך ומה לא. בנושא החינוך סיפרה על המהלך שהובילה בהרצליה – גנים של יהדות התורה בפיקוח משרד החינוך, בהם החרדים מקיימים את כל החגים. "זו דוגמה שצריך לאמץ בכל הארץ", אמרה והוסיפה כי זהו השביל לגשר בין החרדים לחילונים ולגיוס לצבא. היא נשמעה אמנם כאישה עם ניסיון עשיר בעשייה, אבל גם כמו פוליטיקאית משופשפת המשופעת בסיסמאות. לטעמי קשה היה להזדהות איתה, היא לא הצליחה לגעת ויצרה סוג של ריחוק. "כמה סיסמאות של מפלגות אחרות", לחשה מישהי שישבה לפני, "היא לא מחדשת כלום. איזה סודות ואיזה נעליים".

ד"ר עליזה לביא: "חטפו לי את הדת"

בפאנל ישבה גם ד"ר עליזה לביא, הממוקמת במקום שביעי ברשימה, נשואה ואם לארבעה, חוקרת, יוצרת, פובליציסטית, מרצה ופעילה חברתית, שהוציאה לאור עד כה ארבעה ספרים, בהם הספר "תפילת נשים", שזכה בפרסים רבים. בנוסף הגישה תוכניות שונות במסגרת הערוץ הראשון, קול ישראל וערוץ 4. היא מגדירה את עצמה כמי שבאה מהמגזר היהודי ולא כדתייה. "חטפו לי את הדת למחוזות שהיא לא היתה שם. הדת הפכה לקרדום פוליטי. הדת לא נכס של אף אחד", אמרה לביא בלהט וטענה כי החילוניים הפקירו את הדת בכך שנתנו אותה לדתיים בכל משרות המפתח. "הפקרנו את הכניסה לשערי היהדות, את יודעת איזה פחד ללכת לבית הדין הרבני? אני פוחדת, החרדים שולטים בנו בגללנו. אנחנו הפקרנו את הדת. בוועדה למינוי דיינים אני רוצה שתהיה אישה".

עו"ד פנינה טמנו-שטה: "כל חיי הרגשתי מיעוט"

עו"ד פנינה טמנו-שטה (צילמה: ציפי מנשה)
לא רוצה שילדים אחרים יעברו מה שהיא עברה. עו"ד פנינה טמנו-שטה (צילמה: ציפי מנשה)

לביא דיברה בשקט, ויתרה על רמקול, אבל לא הצליחה לרתק את הנשים שדיברו ביחד איתה, סרגו, כתבו, נרדמו, סימסו, גלשו באייפד ובאייפון. לעומתה, עו"ד פנינה טמנו-שטה, עיתונאית לשעבר, הצליחה לרגש. היא דיברה על העוולות נגד האתיופים (פרשת הדם, והסירוב לרשום ילדים אתיופים לבתי ספר) על דו"ח העוני (900 אלף ילדים עניים) ועל כך שעזבה את ערוץ 1 את המשרה הנחשקת לטובת האמונה ביכולת להשפיע. "כל חיי הרגשתי מיעוט, לא רק כאתיופית שבאה ממדינת עולם שלישי, אלא גם כאישה", אמרה טמנו-שטה בלהט והוסיפה שהיא לא רוצה שילדים אחרים יעברו את מה שהיא עברה, שלא יסתמכו על המזל, על תובנות, על מחנכים טובים והרבה מרפקים. היא נשואה ואם לשניים, ממוקמת במקום 14 הלא בטוח ברשימה. היא הגיעה לארץ בגיל שלש במסגרת מבצע משה, היתה בין מקימי המאבק למען יהודי אתיופיה שמטרתו הגברת המודעות לאפלייה נגד האתיופים, היתה האישה האתיופית הראשונה שהגישה תוכנית טלוויזיה בישראל. היא בעד לקחת את תיק הרווחה למרות שהוא לא אטרקטיבי, כדי שמעמד הביניים לא יהיו העניים של מחר. "אני פרצתי דרך ואני במעמד הביניים, וזה לא משהו. אני לקחתי הזדמנויות ולא קיבלתי וצריך לשנות את זה". אישה שישבה לצידי לחשה: "אני לא מבינה, הם הולכים לפתור את כל הבעיות של המדינה? הן מדברות כמו רובין הוד".

יפעת קריב, חברת מועצת עיריית הוד השרון, נשואה ואם לארבעה, פעילה חברתית העוסקת שנים ברווחה, האחרונה בפאנל, הצליחה לשעמם בחזרה על הדברים שנאמרו ועל המנטרה לא ניתן להעלות מיסים, וקהל הנשים החל לנוע בחוסר נוחות בכיסאות הפלסטיק.

"שמענו הרבה סיסמאות היום וכל המפלגות מדברות על אותו דבר", אמרה ליאת שמעון, מנהלת שיווק, "יש לנו המון בעיות בירושלים, ובושה שלמפלגת יש עתיד אין מועמד אחד באזור ירושלים בעשירייה הפותחת, זה לא הגיוני. אנחנו הגענו בקור הזה בזכות מיקי לוי, לא בזכות אף אחת כאן". הזכרת שמו של מיקי לוי, מפקד מחוז ירושלים בדימוס, גרמה למהומה באולם, כולם סיפרו ביחד ולחוד על תרומתו הרבה ועל אישיותו, אנושיותו ויכולותיו.

מצעד ההצדעות

מיקי לוי (צילמה: ציפי מנשה)
הגיעו בקור הזה רק בזכותו. מיקי לוי (צילמה: ציפי מנשה)

"מיקי לוי יהיה בכנסת", הודיעה ליהיא לפיד, שלא הבינה על מה המהומה, שכן לוי ממוקם במקום ה-11, ועל פי הסקרים הוא יהיה חבר כנסת. "זה לא מכבד את מיקי", הגיבה לפיד על המהומה, בתזמון מדויק, עם כניסתו של מיקי לוי לאולם. "תראי, הוא היה מפקד מחוז ירושלים בזמן הפיגועים, אדם צנוע, ישר, אישיות כובשת, אין בעיה שהוא נתקל בה ולא מטפל עד הסוף עד היסוד", אמרה אחת הנשים בלהט, כאילו הוא המועמד לראשות המפלגה. הנשים לחצו את ידו, חיבקו, היללו ושיבחו עד כדי כך שהוא נראה נבוך מתשומת הלב. הוא הודה להן שהגיעו בקור ואמר בביישנות-מה שהוא מוקיר את המאמץ לצאת במזג אוויר כזה לכנס פוליטי.

"צודק. באמת עשינו מאמץ ועזבנו את הבית המחומם", אמרה אחת הנשים, "ולא היה משהו. תכתבי שהם חדשים לי מדי, תראי מה קרה לקדימה, התרסקה. גם שינוי התרסקה. לא יודעת למי להצביע עדיין. אני מהמתלבטים". "באתי משוכנעת להצביע ליאיר והנשים לא חידשו לי כלום שלא ידעתי", השיבה לה אישה אחרת.

מיקי לוי דאג שהשקט יחזור על כנו ויסתיים בצורה מכובדת. ליהיא לפיד לקחה את המיקרופון, והפעם הביטחון שלה והמקום הזה של אשת מועמד ומובילת כנס נשים נראה תפור עליה. "אני כותבת מדור עשר שנים ומתכתבת עם נשים. זא המתנה שקיבלתי. אני עושה מפגשים עם נשים. לא פשוט להיות אישה. ליקטתי כמה הצדעות לנשים", אמרה והקריאה מתוך דף את הצדעותיה: "אני רוצה להצדיע לנשים מנהלות, לנשים שאחרי לידה בחרו לעבוד בחצי משרה, לנשים שהחליטו אחרי לידה לגדל את הילד. …אני רוצה להצדיע לכל אישה שפתחה את הלב… רוצה להצדיע לנשים שעשו הכל כדי שהבית לא יתפרק… לאימהות חד הוריות מבחירה… לנשים שעוברות שבעה מדורי גיהנום כדי להביא ילד לעולם, לכל מי שאימצה ילד… לכל מי שנשאה ברחמה תינוק… למי שילדה…"

"את מדהימה", זרקה לעברה אחת הנשים.

"דיבורים כמו חול ואין מה לאכול", השיבה בלחש אישה אחרת. "זה רעיון מניפולטיבי ומגעיל, מניפולציה בגרוש לעשות כנס פוליטי באמתלה של ערב נשים. וההצדעה הזאת לנשים – אני רוצה שקית הקאה".

[related-posts title="עוד בנושא נשים ופוליטיקה"]

2 Comments

  1. יובל
    17 בינואר 2013 @ 7:02

    נשים וגברים .. ימין ושמאל .. יהודים ערבים… למה כל המגדריות הזאת.. אפליה היא דבר פוגע ומיותר – גם אם היא "חיובית" לכאורה. כולנו בני אדם. אין ולא היה שאשה תכנס להריון ללא הפריה מזרע של גבר. אז למה כל ההתלהבות? מה זה משרת? אני יודע את התשובה והיא נקראת "הפרד ומשול" . כוחנו הוא באחדותנו – כולנו בני אדם. לא פוליטים , לא עבדים , לא חייבים כלום לאף בן או בת זונה ולא משנה מה הם יגידו. יאלה בואו נתפקס.

    • עירית
      17 בינואר 2013 @ 9:53

      אדוני היקר

      "אחדות" שאתה מדבר עליה, היא בדיוק המרחב שבו נרמסים המיגזרים הללו שמנסים להשמיע את קולם. האחדות מטייחת ומכסה על הרבה עוול ואפליה, האחדות נשלטת על ידי מגזר אחד (לבן וגברי לרוב) ומצמצת את מרחב המחיה של קבוצות אחרות. ולכן חשוב להפריד, לא כדי למשול אלא כדי להשמיע קולות אחרים שאינם נשמעים – נשים, אתיופיות, ערביות, לסביות והומואים, נכים, קשישים ועוד. אין ברירה אלא להסתכל על המורכבות ולהכיר בהבדלים שיש במעמד, בזכויות ובהזדמנויות שיש לכל אחד.

      חומר למחשבה
      עירית

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן