Skip to content

ניצב (בדימוס) אליק רון : אני הייתי יורה קודם

השר נאמן הודיע על מתן חנינה לשוטר לשעבר, שהורשע בהריגתו של גנב רכב. השוטר נשלח למאסר והארץ געשה. קציני משטרה בכירים, שוטרים ואזרחים ליוו אותו בכניסתו לכלא. צבי שליט ביקרו בכלא. שר המשפטים קיבל את ההמלצה לחון את האיש
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השר נאמן הודיע על המלצה למתן חנינה לשוטר לשעבר, שהורשע בהריגתו של גנב רכב. השוטר נשלח למאסר והארץ געשה. קציני משטרה בכירים, שוטרים ואזרחים ליוו אותו בכניסתו לכלא. צבי שליט ביקרו בכלא. שר המשפטים קיבל את ההמלצה לחון את האיש. הנשיא יחליט

מאת ג'נין תמי וולף

אליק רון נואם בעצרת לשחרור גלעד שליט בגלבוע (צילום: שי ארז)
אליק רון נואם בעצרת לשחרור גלעד שליט בגלבוע (צילום: שי ארז)

אליק רון, ניצב בדימוס, לשעבר מפקד המחוז הצפוני במשטרת ישראל בוודאי שמח על הידיעה על חנינה לשוטר לשעבר, שחר מזרחי. מזרחי הרג גנב רכב ונידון ל-15 חודשי מאסר, עונש שהוכפל לאחר ערעור בבימ"ש עליון ל-30 חודשים.

שחר מזרחי שריצה את עונשו בכלא גלבוע, נידון ל-15 חודשי מאסר.  "מאיזה שהן סיבות – שאני לא יכול להבין אותן ומאוד הכעיסו אותי – החמיר בית המשפט העליון, לאחר שהוגש ערעור על גזר הדין, והכפיל את עונשו ל-30 חודשים. שחר שירת במשטרה 10 שנים. בתו הקטנה, שכיום היא בת כשנתיים וחצי, היתה אז רק בת תשעה חודשים, והיא כמעט לא מכירה אותו", אמר רון.

הוא מודע שלעניין החנינה בקרב המשטרה בפרט ובציבור בכלל, יש גם מבקרים ולא רק אוהדים. "שוטרים אומרים, הנה הבחור הזה, הוא לא עבריין, לא פושע. הוא נשלח יום יום, לילה לילה להגן עלינו. יצא בבוקר לעבודה, ובערב מוצא את עצמו בכלא. אז כולם יודעים לסמן מצוין איפה המקומות שמהם כדאי להזהר".

אליק רון, איש חוק במשך עשרות שנים, אינו מקל בתוצאת מעשהו של מזרחי, "תקלה" הוא מכנה זאת. אבל מבחינתו יש נסיבות מקִלות. " שלושה חודשים לפני האירוע הזה, דרס אותו גנב רכב ופגע בו. עוד לפני שהספיק להשתקם ולהתאושש, אירע עוד אירוע.

"מזרחי הוא איש חסון מאוד, גם בגופו וגם בנפשו, והוא מצא את עצמו בסיטואציה שבה הוא יורה בגנב, גנב ששוב כמעט דורס אותו. התקלה שבגינה הוא בכלא, לי ברורה מאוד. הוא יורה בגנב!". הבעייתיות במעשהו צצה בתזמון המעשה, וזו הסיבה שבגינה הורשע הבלש. "לכאורה, על פי הנוהלים והתקנות, הוא ירה בו כמה שניות לאחר שכבר לא קמה לו הזכות לירות, לאחר שחלפה הסכנה. זה מתפרש כהוצאה להורג".

רון מבין את מה שעבר על מזרחי בזמן העימות עם הגנב. "מה לעשות ובני אדם הם לא מחשבים. לוחצים off והוא נסגר?! האדרנלין לא יורד בלחיצת כפתור. סערת הרוח וההתרגשות משתלטות לפעמים, המתח והפחד משתלטים, וזה בעצם פשעו העיקרי, שהוא איחר לירות. אני הייתי יורה קודם, כי זה מה שהיה צריך לעשות".

מפקד המחוז הצפוני לשעבר כועס על תוצאות משפט שכזה ועל השפעתו על כלל השוטרים. "אחר כך שוטרים לא ירצו לפעול, למה להסתבך? זו תולדה של פרעות 2000, שבהן פיקדתי על המחוז הצפוני. אחת התוצאות של ועדת אור היא שמהר מאוד ארגון שלם, בעיקר מפקדיו, אבל גם השוטרים, למדו שלא להיחפז לחזית. זה מסוכן! זה מסוכן הן מבחינה פיזית, והן כי אולי יואשמו בוועדת חקירה או בבית משפט.

אליק רון מבקש להזכיר כי "המשטרה היא זרוע של השלטון. זרוע אכיפה. מישהו צריך לתת את ההנחיות, לקבוע מדיניות ולפקח שהמדיניות הזאת מתבצעת". ולמי ששכח, הוא אומר: "לפני מספר חודשים נפטר שלומי אסולין. שלומי לא ירה. אותו גנב רכב נבזה, דקר אותו במברג ופצע אותו. כארבע שנים שכב שלומי כצמח. המשפחה שלו התפרקה ".

אני לא יכול לקבל התנהלות כזאת של המשטרה. בסוף הפירמידה ישנו מפכ"ל, שר לביטחון פנים – שר המשטרה, וראש ממשלה והם צריכים  להחליט איזו מדיניות תנקט.

לקראת סיום רון משתף באחד האירועים המרגשים שאירעו לו בהקשר של שחר מזרחי. לפני זמן מה, התקשר אליו צבי שליט, סבו של גלעד שליט. אליק רון היה אחד הפעילים למען שיחרור הנכד, וכך הכירו."צבי שליט הוא איש מיוחד במינו ומיד נשביתי בקסמיו. בעברו היה קצין משטרה, היום הוא בן 86. הוא אמר שהתקשר להודות לי. זה היה לי קצת מוזר. ואז הוא אמר 'אבל לא רק בשביל זה התקשרתי. תראה, הנכד שלי חזר, הוא משוחרר עכשיו והוא בסדר. אבל, יש עוד דברים שצריך לעשות'. שאלתי אותו: למה אתה מתכוון? והוא אמר: 'אני כעוס ואין לי מנוחה בגלל הסיפור של שחר מזרחי'."

צבי אמר לי: 'אני רוצה לבקר אותו' וביקש שאסדר לו ביקור. צבי שליט, איש צלול, נמרץ וחד כתער גם בגילו, הגיע אלי הביתה כדי שאסיע אותו לביקור. הוא רצה לשוחח עם שחר ולשמוע את תוכניותיו ומחשבותיו". השניים ביקרו אצל שחר.

כעת, נותר רק להמתין להחלטת הנשיא, שמעון פרס.

6 Comments

  1. sofar
    21 בינואר 2012 @ 0:38

    אף כי אני לא מערער על הפסיקה של בית המשפט העליון, שהגדיל את העונש ל 30 חודש – הרי בית המשפט לא ראה את התמונה כולה, וזה לא תפקידו. צודק אליק רון, כי פיקוד המשטרה והממשלה צריכים לתת את דעתם על התופעות שקורות, ששחר מזרחי הוא רק בורג אחד בכל המכונה.

    לשחר מזרחי הועמדו סנגורים על ידי שמשטרה, ועשו עבודה גרועה להחריד. הם כסתחו את המשטרה, ולא דאגו לשחר מזרחי. אילו היו לו עו"ד טובים יותר, יתכן והיה יוצא בלי מאסר.

    בהחלט מגיעה לו חנינה.

    • ג'נין תמי וולף
      21 בינואר 2012 @ 1:20

      תודה על התגובה.

      מסכימה איתך ועם ניצב אליק רון, גם לשוטרים יש זכות לשמור על חייהם, אין אפשרות להתחיל את המשחק מחדש אם נפסלת…

  2. ג'נין וולף
    20 בינואר 2012 @ 10:28

    כמו בכל דבר שמעורבים בו אנשים ואגו, יש אנשים שהכח שניתן בידם
    מנוצל בדרך שלילית.
    כפי שאמר ניצב (בדימוס) אליק רון – "אני לא יכול לקבל התנהלות כזאת של המשטרה. בסוף הפירמידה ישנו מפכ"ל, שר לביטחון פנים – שר המשטרה, וראש ממשלה והם צריכים להחליט איזו מדיניות תנקט"

    אני מצפה מהמפקדים בשטח ומהמפכ"ל להעניש בחומרה את אותם שוטרים שמכים ובועטים
    במפגינים לא אלימים. זה שונה לגמרי ממצב של המצאות בסכנת חיים, כדי לשמור עלינו האזרחים.

  3. זאדק
    20 בינואר 2012 @ 9:21

    תגידו מה שתגידו, ואתם צודקים בהכל.
    "חייבים משטרה"
    "מישהו חייב לעשות את העבודה הזו"
    "בלי משטרה איך אפשר לנהל חברה מודרנית"
    "כולנו חייבים את בטחוננו לשוטרים"
    ועוד ועוד. ואני באמת מסכים עם הכל.
    אבל ברמת האינדיוידואל, ורק ברמת האינדיוידואל.
    איזה מין בנאדם בוחר להטריד את אחיו בני האדם על בסיס יומיומי כמקצוע לחיים? מה זה אומר עליו כאדם? אתה, אישית, היית בוחר להטריד בני אדם אחרים בתור מקצוע? אפילו אם התשלום היה מצוין?

    ראינו איך שוטרים מתנהגים בהפגנות המחאה. אין פלא שהם יורים בגנבי רכב.
    משטרת ישראל – תודה אבל לא תודה

  4. צבי זינגר
    19 בינואר 2012 @ 20:26

    אליק רון – אדם יקר, שפיו וליבו שווים

    • ג'נין תמי וולף
      19 בינואר 2012 @ 23:32

      נכון צבי. ערכי עם רקורד מרשים בתרומה לביטחון המדינה.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן