Skip to content

לבני: אם לא ניזום בתחום המדיני, יכפו עלינו יוזמות

"כמי שעמדה בראש המו"מ המדיני עם הפלסטינים והייתה בחדר המו"מ אני אומרת לכם – זה לא בשמיים", אמרה לבני במסיבת עיתונאים שבה הציגה את תכניתה המדינית. "אין כאן שום סיכון למדינת ישראל אלא להפך. אם זה לא ייעשה הסיכון יהיה גדול יותר. אם זה לא יקרה נראה בינאום של הסכסוך"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"ישראל יכולה לפרוץ את המצור מעליה ולגייס את העולם לטובתה. הבחירות האלו הן על הנושא החשוב ביותר לישראל, והיוזמה המדינית תתניע מהלך שבעקבותיו כל העולם יעמוד לצידה של ישראל. אם לא ניזום יכפו עלינו יוזמות אחרות". כך אומרת מנהיגת "התנועה", ציפי לבני, במסיבת עיתונאים שכינסה בצהריים, כדי להציג את המתווה המדיני שהיא מציעה.

"יום אחרי הבחירות התיאום הראשון חייב להיות עם ארצות הברית; תיאום מדויק, שייעשה בשיחה כנה בין ההנהגות", אמרה לבני. "יום אחרי הבחירות חובתה של ההנהגה בישראל לנקות את השולחן מכל פגעי ומשקעי העבר. חייב להיות תיאום מדיני-ביטחוני מדויק בנושא האיראני ובנושא הפלסטיני, גם אל מול שינויים בעולם הערבי ומול השינויים באזור. התיאום הזה יכלול יוזמה ישראלית לפתיחת משא ומתן עם הפלסטינים, שתאפשר לנו תהליכים ביטחוניים טובים יותר ובריתות מול איראן".

מו"מ עם הפלסטינים "לא בשמיים". ציפי לבני (צילום: דן בן דוב)
מו"מ עם הפלסטינים "לא בשמיים". ציפי לבני (צילום: דן בן דוב)

לדברי לבני, לפני פתיחת המשא ומתן ישראל תקבל גיבוי אמריקני להסדרי הביטחון עם הפלסטינים, כולל ביטחונות מארצות הברית לקיומן. "אלו דברים שבהתנהלות נכונה ואחרת כבר קיבלנו בעבר. ארצות הברית תחזור ותאשר אותן התחייבויות, שכבר קיבלתי מהנשיא בוש, בדבר העמידה על סיום הסכסוך ועל כך שפליטים לא יחזרו למדינת ישראל".

לבני הדגישה: "אזרחי ישראל צריכים להבין שאירופה נמצאת היום מרחק פסע מחרמות ותוכניות יזומות על ידם. יום אחרי הבחירות נסכם עם אירופה שתגבה את המשא ומתן – מניסיון אני אומרת לציבור הישראלי שברגע שניזום, אירופה תגבה אותנו ותחזור בה מהחלטתה שלא לשדרג את מערכת היחסים עם ישראל.

"לא פחות חשובה הזירה האזורית – ישנם הרבה שינויים באזור וגורמים קיצוניים שעולים, אבל ישראל יכולה לחזור לייצר את הברית הפרגמטית באזור נגד הגורמים הקיצוניים. במבצע 'עופרת יצוקה' הייתי שרת חוץ – תקפנו במשך שלושה שבועות את חמאס בעזה, וקיבלתי טלפונים משרי חוץ ערבים שאמרו שהחמאס הם גם בעיה שלהם. את זה צריך להחזיר. יום אחרי הבחירות אנחנו צריכים להזמין את הליגה הערבית לפתיחת המו"מ תוך התחייבות לנורמליזציה עם מדינות ערב. זה לא חלום רחוק אלא הושג כבר כאשר ניהלנו את המשא ומתן בעבר. נזמין גם את טורקיה לפתיחת המשא ומתן, לא להיות חלק מהמשא ומתן עצמו אבל כן לטקס הפתיחה, ונהפוך אותה לשותפה לדיונים האזוריים. גם טורקיה, בהתנהלות נכונה, לא תתעסק בתוצאות המשט אלא במצב האזורי ובמה שקורה בסוריה. זו הזדמנות להחזיר את היחסים לתיקונם לאחר המשט ופעולת צה"ל, שהיתה מוצדקת מאין כמותה בעיני".

"אפשר לפרוץ את המצור המדיני". לבני (צילום: SODAVIDEO)
"אפשר לפרוץ את המצור המדיני". לבני (צילום: SODAVIDEO)

לדברי לבני, המשא ומתן עם הפלסטינים יהיה ישיר ללא מעורבות בין-לאומית. "גם היום אפשר לחזור לחדר המשא ומתן בהורדת כל התנאים המקדימים של ארבע השנים האחרונות. מטרת המשא ומתן היא להגיע לסיום הסכסוך, כאשר כל מדינה נותנת פתרון לאומי לבני עמה. המשא ומתן יחודש מאותן הסכמות שכבר הגעתי אליהן, ושנפסקו כתוצאה מעליית ראש ממשלה שלא רוצה להמשיך אותו", אמרה לבני. לדבריה, ההסכמה כוללת מדינה פלסטינית מפורזת ללא צבא, ללא חזרה לקווי 67' ותוך שמירה על גושי ההתיישבות.

לבני משרטטת הסדר בשלושה שלבים: השלב הראשון יכלול הסכם ששומר על כל האינטרסים הביטחוניים והלאומיים של ישראל, השלב השני קובע שלא תקום מדינה פלסטינית אלא לאחר השינויים בשטח. כדי להגיע לשלב השלישי, הקמת המדינה הפלסטינית, יהיו הפלסטינים חייבים להילחם בטרור ולשנות את המציאות בשטח. על פי המתווה הזה, חמאס לא יהיה חלק מההסכם. בעזה התנאים יצטרכו להיות אותם תנאים של לחימה נגד הטרור – עד אז לא תקום המדינה הפלסטינית.

"כמי שעמדה בראש המשא ומתן המדיני עם הפלסטינים והיתה בחדר המשא ומתן, אני אומרת לכם – זה לא בשמיים", אמרה לבני. "אין כאן שום סיכון למדינת ישראל, אלא להפך. אם זה לא ייעשה, הסיכון יהיה גדול יותר. אם זה לא יקרה, נראה בינאום של הסכסוך. במקום משא ומתן ישיר נקבל התערבות של העולם במה שקורה כאן, האינטרסים הביטחוניים של ישראל לא יהיו מיוצגים, ואנחנו עלולים לראות תופעה שבמסגרתה בעולם עושים קשר בין העניין הפלסטיני לאיראני. אנחנו נהיה עדים חלילה לתהליך הדה-לגיטימציה שיימשך וישראל תהפוך למבודדת בעולם.

"הציבור חייב להתעורר", אמרה לבני. "לא מספיק לומר שהעולם נגדנו ושכולם אנטישמים. ישנן כמובן גם השלכות כלכליות לקיפאון המדיני הזה – סכנת חרמות ואולי סימון מוצרים מישראל. אנו עלולים לראות את האלימות שאפיינה את היחסים עם הפלסטינים חוזרת חלילה".

לבני קראה למתלבטים לצאת ולהצביע. "אני אומרת היום לאותם מתלבטים – אתם חייבים להבין שהבחירות הן על הדבר המרכזי הזה של התהליך המדיני. אם תהיה כאן ממשלה שתמשיך במדיניות הזאת – נגיע למצב שמי שלא ילך להצביע בקלפי יצטרך להסביר לילדים שלו מדוע לא עשה זאת".

יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' אומרת: "הצהרותיה המדיניות של לבני, במסיבת העיתונאים היום, הן מלל ריק מתוכן ומיכולת ביצוע. לבני שכחה שכיהנה שלוש שנים כשרת חוץ בממשלת אולמרט ושניהם יחד לא הצליחו לקדם תהליך שלום ולו במילימטר אחד. הקריירה הפוליטית של לבני רצופה בהחמצות והפעם החמיצה הזדמנות להיענות להצעה מכבדת ממפלגת העבודה לשותפות אמת – דבר אשר היה מאפשר לה לראשונה בחייה לתרגם את המלל לכדי מעשה".

יחימוביץ' המשיכה ותקפה: "כרגע תרומתה של לבני לתהליך המדיני היא לא רק אפסית אלא ההיפך מזה: בכוונתה להיכנס לממשלת נתניהו ולהיות עלה תאנה להמשך הקיפאון המדיני. ממשלה בראשותי לא תשחית שנים על מילים, אלא תפתח באופן מיידי במשא ומתן ליישום פתרון שתי המדינות תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של מדינת ישראל".

תגובת הליכוד ישראל ביתנו לדברי ציפי לבני: "לצערנו ציפי לבני והשמאל ממשיכים לנסות לגייס את העולם נגד ישראל במקום לעמוד עם ראש הממשלה נגד אירן. התקפלות זו לא מנהיגות!

"הנהגה אחראית צריכה לעמוד על האינטרסים הלאומיים של ישראל. ראש הממשלה ימשיך לשמור על האינטרסים החיוניים לביטחונם של אזרחי ישראל".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן