Skip to content

סקרים סותרים בישורת האחרונה של מערכת הבחירות

גם בישורת האחרונה לפני הבחירות הסקרים ממשיכים להיות מבלבלים וסותרים. בסקר ערוץ 10 הליכוד מקבל רק 32 מנדטים וברשת ב' הליכוד מקבל 37 מנדטים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שישה ימים לפני הבחירות ובסקר האחרון לפני ההליכה לקלפי, שהתפרסם אמש (רביעי) בחדשות 10, עולה כי רשימת הליכוד-ביתנו מאבדת עוד קולות ומקבלת 32 מנדטים בלבד – עשרה פחות מבכנסת הנוכחית. גם מפלגת העבודה נחלשת מעט ומקבלת 16 מנדטים, ירידה של מנדט אחד מאתמול.

מאבדים קולות ברגע האחרון. הליכוד ביתנו (צילום: אתר הליכוד ביתנו)
32 או 37 מנדטים? יחי ההבדל הקטן. הליכוד ביתנו (צילום: אתר הליכוד ביתנו)

לעומת זאת צופה סקר מאגר מוחות שנערך עבור רשת ב' ניצחון מוחץ לגוש הימין ועלייה ניכרת לליכוד ביתנו, בהשוואה לסקרים קודמים.

סקר מאגר מוחות של פרופסור יצחק כץ שנערך לרשת ב' קובע כי לגוש הימין -חרדים יש 71 מנדטים ולגוש המרכז – שמאל – ערבים יש 49 מנדטים.

וזו חלוקת המנדטים לפי סקר הכל דיבורים ברשת ב': הליכוד ישראל ביתנו -37; עבודה – 16; הבית היהודי – 13; ש"ס – 11; יש עתיד – 9; יהדות התורה – 6; מרצ – 6; התנועה – 5; עוצמה לישראל – 3; חדש – 4; רע"ם תע"ל – 3; בל"ד – 3. טעות הדגימה המרבית בסקר – 4.5%. הסקר מהווה מדגם מייצג של האוכלוסיה הבוגרת בישראל מגיל 18 ומעלה.

מהסקר עולה כי גוש הימין מוביל בפער ניכר וכי ראש הממשלה בנימין נתניהו ירכיב גם את הממשלה הבאה. לפי סקר רשת ב' אם יחפוץ נתניהו להקים ממשלה עם הימין והחרדים הוא יוכל לעשות זאת בנקל גם ללא מפלגת עוצמה לישראל. אם יצרף את יש עתיד בראשות יאיר לפיד הוא ייהנה מתמיכת קואליציה של 76 חברי כנסת (ללא עוצמה לישראל). בקואליציה שכזו אין מפלגה שפרישתה תפיל את הממשלה וזהו מצב נוח של משילות ויציבות.

בסקר ערוץ 10, לעומת זאת, מקבל הליכוד ביתנו רק 32 מנדטים; העבודה 16; הבית היהודי 14; ש"ס 11; יש עתיד 11; התנועה 9; יהדות התורה 6; מרצ 6; חד"ש 4; בל"ד 4; רעם תעל 3; קדימה 2; עוצמה לישראל 2.

עפ"י סקר זה הבית היהודי מתבססת כבר כמה שבועות עם 14 מנדטים. גם ש"ס נשארת עם 11, עלייה קלה מהסקרים האחרונים. יש עתיד מקבלת גם היא 11, וממשיכה להוביל בפער של שני מנדטים על היריבה לגוש המרכז-שמאל, מפלגת התנועה.

יהדות התורה זוכה לששת המנדטים הקבועים שלה. מרצ מתחזקת משמעותית ומכפילה את כוחה לששה מנדטים. חד"ש עולה לארבעה, וגם בל"ד זוכה לאותו מספר נציגים בכנסת. רע"ם-תע"ל מקבלת שלושה מנדטים, קדימה ועוצמה לישראל עוברות את אחוז החסימה עם שני מנדטים כל אחת.

ההערכה היא כי חלק מהמנדטים מהליכוד הלכו לעוצמה לישראל, עם חניית ביניים בבית היהודי. חלק אחר הלכו למפלגות קטנות שמגרדות את אחוז החסימה, שעומד על 2.5% מכלל הקולות. בניגוד למערכות בחירות קודמות – הפעם ישנן מספר מפלגות שעשויות לשבור את מחסום אחוז החסימה: מפלגת עלה ירוק זוכה ל-1.4%, ארץ חדשה עם 1.3% ועם שלם מקבלת 1.1% מהקולות. בסך הכול, כשמונה מנדטים מתבזבזים על מפלגות שלא נכנסות לכנסת.

הסקר האחרון של ערוץ 10 לפני הבחירות הוא הגדול והמקיף ביותר וכולל גם נשאלים בטלפונים ניידים. 756 ענו על הסקר של מכון דיאלוג והפרופסור קמיל פוקס. נראה שיש ירידה מסוימת במספר המתלבטים – 14% בלבד לעומת 18% בסקר הקודם. למרות הירידה, זהו עדיין מספר גבוה.

עפ"י סקר זה נתניהו ושותפיו הטבעיים, החרדים והבית היהודי, זוכים בסקר ל-63 מנדטים בלבד, קואליציה שיהיה קשה מאוד לנהל. זה מעמיד בעמדה נוחה מאוד את מפלגות המרכז-שמאל, יש עתיד והתנועה. נתניהו ירצה להכניס לפחות אחת מהן לקואליציה, וייאלץ לשלם על כך מחיר גבוה מתמיד.

1 Comment

  1. .....
    17 בינואר 2013 @ 16:44

    מאז שמעריב נקנה על ידי הפנאט ימני סרוג שלמה בן צבי,הסקרים שלו תמיד,ובאופן מרתק,מרסקים כל אופציה שמאיימת על נתניהו,ואילו המנדטים שלו עצמו נוסקים ב"מעריב" החדש אפילו יותר מאשר ב"ישראל היום".
    לגבי הכתבות,ומה שנעשה עם כותבים בולטים שהביעו דעות כלשהן ,אובייקטיביות יותר-עדיף לא לדבר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן