Skip to content

הנשיא אובמה יוצא למאבק בתפוצת הנשק החם באמריקה

בנוכחות קרובי הילדים שנרצחו בחודש שעבר חתם הנשיא על 23 צווים לחיזוק הפיקוח על רכישת הנשק באמצעות החוקים הקיימים. ומכירות הנשק החם זינקו בחודש האחרון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 

עלינו להגן על ילדינו. אובמה (צילום מסך, CNN)
עלינו להגן על ילדינו. אובמה (צילום מסך, CNN)

רשת CNN  מדווחת, ש-23 הצווים המנהליים עליהם חתם אתמול הנשיא אובמה אינם מחייבים את אישור הקונגרס. חלקם נועדו להגביר את הבטיחות בבתי ספר ואת הפיקוח על אחזקת נשק בידי אנשים הלוקים בנפשם. הוא גם קרא לקונגרס להחיל מחדש איסור, שתוקפו פג ב-2004, על מכירת נשק תקיפה, להגביל את גודל המחסניות של נשק אוטומטי ולהרחיב את בדיקות הרקע של מי שמבקש לרכוש נשק, בחנות, באופן פרטי במכירה פומבית או בכנס.

בהתייחסו לילדים שנרצחו בעיירה ניוטאון ב-14 בדצמבר ולקורבנות אחרים של נשק חם, אמר הנשיא שעל האומה להגן טוב יותר על ילדיה, בפרט בשהותם בבתי ספר, מרכזי קניות, בתי קולנוע ומקומות ציבוריים אחרים. אף שלחלק מהצעדים שהציע יש סיכוי קלוש לזכות בהסכמת הקונגרס לנוכח עוצמתו של לובי הנשק האמריקני, אובמה אמר שיש להשקיע מאמצים בצמצום אלימות הנשק החם במדינה.

"זו מחויבותנו הראשונה כחברה – להגן על ילדינו", אמר הנשיא, והוסיף שהצלת ילד אחד אפילו תצדיק את המאמץ לערוך את השינויים שהוא מציע.

הרפובליקנים דחו מיד את הצעות הנשיא וכינו אותן מתקפה על הזכות החוקתית להחזיק בנשק. "שום דבר ממה שהנשיא מציע לא היה מונע את הטבח בסנדי הוק", אמר הסנטור מרקו רוביו מפלורידה. "הנשיא אובמה מכוון לזכויות המוקנות בתיקון השני לחוקה לאזרחים שומרי חוק, תחת שיטפל ברצינות בסיבות האמתיות לאלימות כזאת".

איגוד הרובאים הארצי רב העוצמה אמר שבכוונתו לעבוד עם הקונגרס כדי למצוא את מה שהוא מכנה: "פתרונות אמתיים להגנת הנכס היקר ביותר לאמריקה – ילדינו". "תקיפת כלי נשק והתעלמות מילדים אינם פתרון למשבר שאנו מתמודדים אתו כאומה", נאמר בהודעה שפרסם האיגוד. "רק נושאי נשק ישרים, שומרי חוק יושפעו וילדינו יוותרו חשופים לטרגדיות בלתי נמנעות אחרות".

סגן הנשיא ביידן עמד בראש ועדה שהקים הנשיא אובמה לבחון צעדי פיקוח אחרי הטבח בניוטאון, שעורר ויכוח ציבורי סוער בשאלת מניעת מעשי טבח כאלה. ההמלצות שמסר ביידן היוו את הבסיס לחבילת הצעדים שעליהם הודיע הנשיא אתמול, רביעי.

"העולם השתנה, הוא דורש מעשים", אמר ביידן בבית הלבן. המתנגדים מבטיחים לנהל מאבק פוליטי, וראש איגוד הרובאים אמר ביום שלישי ששום ארגון לא חווה את מה שהוא כינה צמיחה "חסרת תקדים" של מספר חבריו, מאז החלו להישמע הקריאות לפיקוח אל הנשק בחודש שעבר.

250,000 מצטרפים חדשים ל NRA
250,000 מצטרפים חדשים ל NRA

לדברי דובר האיגוד, אנדרו ארולננדם, כ-250,000 אנשים הצטרפו ל-4.25 מיליון חבריו. כמו כן הוא זוכה לתרומות כספיות רבות: "זה עומד להיות מאבק יקר וקשוח מאוד".

מסקר שערך ה-CNN  עולה, ש-55% מהאמריקנים תומכים בהחמרת החקיקה הקשורה לפיקוח על החזקת נשק, 56% סבורים שקל מדי לרכוש נשק במדינה. אבל רק 39% מאמינים שפיקוח הדוק יותר על הנשק יפחית מעצמו את האלימות הכרוכה בשימוש בו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן