Skip to content

הרהורים על טקס ההשבעה של נשיא ארצות הברית

זהו יום חג לאומה כולה, אמרו פעם אחר פעם, ואף הכינו שקופית מיוחדת לאירוע. President Barack Obama נכתב על רקע אדום, צבע המפלגה הרפובליקנית. אבל היה להם קשה, אפשר היה לראות את החיוכים המאולצים ולהרגיש את הציפורנים ננעצות בכף היד מתחת לשולחן המגישים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ברק חוסיין אובמה הושבע אתמול לכהונה שנייה כנשיא ארצות הברית. אמנם הטקס הפומבי, או ההופעה החינמית הכי שווה השנה, מתקיימת היום (ב') בגבעת הקפיטול לעיני 900 אלף צופים, אך מסיבה חוקתית כלשהי פקעה כהונתו הראשונה של אובמה בצהרי אתמול. האמריקנים לא מחליקים פינות, בטח לא חוקתיות, וכך נקבעה ההשבעה לשעה 11:55.

צפייה בהשבעת נשיא דמוקרטי ברשת החדשות של פוקס היא חוויה. ואובמה אינו סתם נשיא דמוקרטי, אלא הנשיא הדמוקרטי השנוא על רפובליקנים בכל הזמנים. פוקס ניסו לשוות לשידור אווירה חגיגית, זהו יום חג לאומה כולה, אמרו פעם אחר פעם, ואף הכינו שקופית מיוחדת לאירוע. President Barack Obama  נכתב על רקע אדום, צבע המפלגה הרפובליקנית. אבל היה להם קשה, אפשר היה לראות את החיוכים המאולצים ולהרגיש את הציפורנים ננעצות בכף היד מתחת לשולחן המגישים.

ההשבעה הקצרה בהיסטוריה. אובמה (צילום: לורנס נ'קסון, הבית הלבן)
ההשבעה הקצרה בהיסטוריה. אובמה (צילום: לורנס נ'קסון, הבית הלבן)

רשת פוקס היא חיית חדשות מסוג לא מוכר בישראל, היא מזוהה באופן שלא משתמע לשתי פנים עם המפלגה הרפובליקנית. אנחנו זוכים לטעימת ארגון חדשות חד-צדדי, באמצעות "ישראל היום" (מעניין לראות מה יעשה דן מרגלית עכשיו…), אבל פוקס זה סיפור אחר לגמרי. הצופה האמריקני בפוקס מקבל דיווח חדשותי מעוות לחלוטין, צבוע אדום רפובליקני, שמרני חזק. והאמריקנים צופים בפוקס – זה עשור, מ-2002 פוקס-ניוז שומרת על מקומה כרשת החדשות הנצפית ביותר באמריקה.

ההשבעה התקיימה בחדר הכחול בבית הלבן, חדר קטן ואינטימי, חף מריהוט. נכנסו אליו מצד אחד נשיא ארה"ב מלווה באשתו ושתי בנותיו, ומצדו השני של הפריים נכנס נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס. מילה לא נאמרה. הנשיא הניח את ידו על ספר התנ"ך שהחזיק השופט וחזר אחר רוברטס על מילות השבועה, לחץ את יד השופט, הודה לאשתו ונשק לה, חיבק את שתי בנותיו, נופף בידו למצלמות וארבעתם יצאו מהחדר. דקה לערך של רגע טלוויזיוני מוזר.

ובאולפן פוקס, מייגן קלי, בכל זאת אישה, בכל זאת בלונדינית, ניסתה בכל כוחה להכניס קצת רגש ובחרה להתרכז בבנותיו של אובמה; הן כה חמודות, וכמה שגדלו מאז ההשבעה הקודמת, אמרה בחיוך מאולץ. אכן, השיב לה כריס וואלס, ארבע שנים חלפו מאז ‪ מאליה (בתו הבכורה של אובמה) כבר טינאייג'ר עוד מעט, תתחיל לצאת לדייטים. זה היה רגע נדיר בפוקס, רגע שבו התייחסו לנשיא הדמוקרטי השחור כאל בנאדם ומשפחתו זכתה ללגיטימציה כמשפחה אמריקנית מן השורה.

אבל כריס וואלס התאפס על עצמו מיד, וציין שסוכני שירות חשאי חמושים ילוו את מאליה בדייטים. זו היתה, מה שהאמריקנים מכנים Cheap Shot, מכה מתחת לחגורה, התייחסות למאבק המתחיל בין אובמה לרפובליקנים בנושא הגבלות החזקת נשק בידי אזרחים, ואזכור לתשדיר דוחה במיוחד שהפיק "ארגון הרובאים הלאומי" ה-NRA כנגד הנשיא ועשה שימוש לא יאה בבנותיו. אפילו חבריו של וואלס נעו באי-נוחות בכיסאותיהם לנוכח חוסר הכבוד המחפיר שהפגין, ב-11:58, אפילו לא שתי דקות לאחר השבעתו של נשיא המדינה.

דברים פעוטים כ"היסטוריה" או "עובדות" לא יעצרו את פוקס

 ב-12:02 דנו שוב באולפן בזמן שנותר לאובמה לבצע דברים. היינו חושבים שארבע שנים, הרי רק עכשיו הוא הושבע. אבל החברה בפוקס מיהרו להכריז על שנה אחת, אחרי זה ממשלו יהיה lame duck –  ברווז צולע, תקופת טרום בחירות שבה הנשיא משולל כוח לחוקק ולחולל שינויים אמיתיים. כנהוג תקופת lame duck נמשכת כמה חודשים, מקסימום חצי שנה שבה מתנהל הקמפיין הנשיאותי הבא. אבל דברים פעוטים כ"היסטוריה" או "עובדות" לא יעצרו את פוקס ולא יקלקלו את משאלות ליבם.

 ב-12:06 עלה לשידור קארל רוב, יועצו הפוליטי לשעבר של הנשיא ג'ורג' בוש הבן, ואחד מאדומי הרפובליקנים, שזינק מיד אל תוך קלחת התעמולה הרפובליקנית עם ביטויים כמו "המדינה מפולגת פוליטית", "הנשיא הכי פחות פופולרי", "תקרת החוב", ו"הגבלות על אחזקת נשק".

וזהו, פחות מעשר דקות חסד קיבל הנשיא האמריקני מחברת החדשות החזקה באמריקה. 

[related-posts title="עוד בנושא הנשיא ברק אובמה"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן