Skip to content

200 פלסטינים התעמתו עם צה"ל ליד גדר ההפרדה

כוחות צה"ל השיבו בירי פצצות גז לפיזור ההפגנה. לא דווח על נפגעים. בשעות הצהריים בשבת הוזנקו מטוסי קרב לעבר חפץ חשוד וברצועת עזה הורגשה תנועת מסוקי קרב באוויר. בצה"ל אומרים כי זו פעילות שגרתית, אך מקורות ביטחוניים טוענים כי החמאס חידש את הברחת הנשק לעזה לחידוש המלאי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאתיים פלסטינים התעמתו בשבת בשעות  אחה"צ עם כוחות צה"ל סמוך לכפר ענין, צפונית מערבית לג'נין, ליד חומת גדר ההפרדה. במהלך ההפגנה יודו אבנים לעבר חיילי צה"ל, שהשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות. סביב השעה שבע וחצי בערב נרגעו הרוחות. מצה"ל נמסר כי לא ידוע על נפגעים בקרב הפלסטינים ואיש מחיילי צה"ל לא נפגע. 

לדברי השר לענייני אסירים של הרשות הפלסטינית, איסע קאוראקי, שכינס היום מסיבת עיתונאים, המוחים באו מקרב משפחות האסירים הפלסטינים המצויים בידי ישראל. מושל ג'נין, דלאל דוויקאט, וחבר הרשות המחוקקת ברשות הפלסטינית, ג'מאל חוויל, ניסו להצטרף למפגינים, אך נעצרו לדבריהם על ידי כוח צה"ל שחסם את המקום. 

מהומות ברשות הפלסטינית (צילום: סוכנות מען)
מהומות ברשות הפלסטינית (צילום: סוכנות מען)

בצה"ל רואים בדאגה את התגברות המחאה הפלסטינית בשטחים. ביום שני שעבר פינו כוחות הביטחון מאהל נוסף שהוקם במחאה על הצהרת ישראל להמשיך ולבנות רצף טריטוריאלי בין מעלה אדומים לירושלים בשטח המסומן כE1- . בגזרת רמאללה מתקוטטים כבר מספר שבועות תושבי הכפרים קוסרא וג'אלוד עם תושבי המאחז אש קודש שליד שילה על שטחים חקלאיים. סכסוך מקומי כזה שמערב פצועים פלסטינים מירי ישראלי, שיתועד ויועלה לרשת, מדאיג מאוד את מערכת הביטחוןהקצנת פעילות פעילי הימין הקיצוני שבקרב המתנחלים, הצתת מסגד, פגיעה בספרי קודש מוסלמיים ופעילות תג מחיר, עלולות להבעיר את כל השטח.

בצה"ל חוששים כי גם ארגוני שמאל קיצוני עלולים "לסייע" בהחרפת המצב. "בעבר, התרכזו אנשי 'הוועדה העממית נגד הגדר' בהפגנות בבילעין ובנעלין, אך היום הם מתרכזים בניסיונות להביך את ישראל בזירה הבינלאומית. הקמת מאחזים פלסטיניים בשטח E1 ובמקומות נוספים נועדה פחות עבור הציבור הפלסטיני ויותר עבור העולם. הקבוצה הזו, שמתוחזקת וממומנת על ידי הרשות הפלסטינית, עושה בעיקר כאב ראש לצה"ל", צוטט בשבת קצין בכיר בצה"ל באחד מכלי התקשורת. לדבריו: "הם רואים את נוער הגבעות ולומדים מהם".

ביום ו' נעצר צעיר פלסטיני ביישוב אפרת שבגוש עציון לאחר שנמצא משוטט ביישוב ועורר חשד. הצעיר, שלא היה חמוש, טען בחקירתו הראשונית שהתכוון לבצע פיגוע. הוא הועבר לידי כוחות הביטחון להמשך חקירה וגרסתו תיבדק.

בתוך כך הוזנקו בצהרי יום שבת מטוסי קרב מבסיס חיל האוויר במרכז הארץ, כככל הנראה בעקבות גילוי מטרה חשודה באוויר. לאחרונה בוצעו מספר הזנקות של מסוקים ומטוסי קרב. אזרחים באזור הנגב המערבי דיווחו כי הבחינו במסוקי קרב חגים לאורך רצועת עזה. מצה"ל נמסר, כי פעילות המסוקים נעשתה בגדר השגרה ולא עקב אירוע מיוחד. לאחרונה החל החמאס לחדש את הברחות אמצעי הלחימה משטח סיני לרצועת עזה באמצעות המנהרות. במערכת הביטחון ציינו כי הדרג המדיני יצטרך לשקול כיצד להגיב לכך. חלק מהמנהרות התמוטט במהלך הגשמים העזים בחודש שעבר ועתה הן נפתחו מחדש להברחות.

על פי נתוני דו"ח השב"כ שפורסם לאחרונה, בשנת 2012 חלה עלייה מדאיגה בהיקף פיגועי הטרור באיו"ש ובירושלים. באיו"ש 578 פיגועים לעומת 320  בשנת 2011, ובירושלים 282 פיגועים לעומת 191 בשנת 2011. באיו"ש נרשמה עליה של 68% ובירושלים עלייה של 31.5%. הפיגועים מאופיינים ב"מאפיינים עממיים", בדגש על השלכת בקבוקי תבערה. בשב"כ מסבירים כי העלייה נובעת בין היתר מהעדר כיוון מדיני ומהמצב הכלכלי הקשה ברשות הפלסטינית וברצועה.

הקושי הכלכלי, שישראל תורמת לו על ידי הקפאת כספים המגיעים לרשות כ"עונש" על פניית הרשות לאו"ם, הצהרות ממשלת ישראל על המשך הבנייה בירושלים וב-E1, והמשך פעילויות המתנחלים במאחזים לא חוקיים והרחבת הקיימים – כל אלה מביאים להגברת ההתפרעויות והמחאות ברחבי הגדה.  אם ישראל לא תפעל מיידית לחידוש שיחות השלום ומיתון ההצהרות על בנייה בשטחים, המצב יתדרדר לאינתיפאדה שלישית, כפי שמזהירים הן ברשות הפלסטינית והן גורמי ביטחון בישראל  וראשי השב"כ לשעבר.  

 

 

 

 

 

.

 

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן