Skip to content

דו"ח בריטי: עיכוב בסיוע לאפריקה גרם למותם ברעב של רבבות

רבבות בני אדם אבדו את חייהם בגלל מחדלי ארגונים וממשלות שנמנעו מהתערבות מהירה.  הדו"ח מזהיר שבמערב אפריקה ובאיזור סאהל מורגש כבר עכשיו מחסור חריף במזון. "המתנה למצב שיגיע לממדי אסון לפני תגובה היא דרך גרועה לטפל בפגיעות כרונית ובבצורות חוזרות ונשנות במקומות כגון קרן אפריקה", נאמר בדו"ח. מאת גרשון גירון קרן אפריקה רבבות בני אדם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רבבות בני אדם אבדו את חייהם בגלל מחדלי ארגונים וממשלות שנמנעו מהתערבות מהירה.  הדו"ח מזהיר שבמערב אפריקה ובאיזור סאהל מורגש כבר עכשיו מחסור חריף במזון. "המתנה למצב שיגיע לממדי אסון לפני תגובה היא דרך גרועה לטפל בפגיעות כרונית ובבצורות חוזרות ונשנות במקומות כגון קרן אפריקה", נאמר בדו"ח.

מאת גרשון גירון

קרן אפריקה

רבבות בני אדם שגוועו ברעב במהלך הבצורת שפקדה את מזרח אפריקה יכלו להינצל לו היו הקהיליה הבינלאומית, הממשלות התורמות וארגונים הומניטאריים מגיבים מוקדם יותר וביתר זריזות לאותות אזהרה ברורים על בוא האסון. כך קובע דו"ח של ארגון בריטי שפורסם לאחרונה בעיתון הבריטי "גארדיאן".

ממספרים שנאספו על ידי המחלקה לפיתוח בינלאומי של ממשלת בריטניה, עולה כי בין חמישים למאה אלף בני אדם, מרביתם ילדים בני פחות מחמש שנים, ניספו במשבר שפקד את קרן אפריקה בשנת 2011, ופגע בסומליה, אתיופיה וקניה.

ממשלת ארצות הברית מעריכה שיותר מ-29,000 ילדים בני פחות מחמש מתו מהלך תשעים הימים שבין ראשית מאי לסוף יולי אשתקד. המחסור באמצעי מחייה ובבעלי חיים וחורבנן של מערכות שווקים מקומיות השפיעו על 13 מיליון בני אדם בסך הכול. מאות אלפים נמצאים עדיין בסכנת תת-תזונה.

רעב בקרן אפריקה

מחברי הדו"ח, שפורסם על ידי הארגונים "הצילו את הילדים" ו"אוקספם", משערים שהמערכות לשעת חירום עומדות בפני מבחן קרוב נוסף, מאחר שמשבר הומניטארי נוסף מרחף מעל מערב אפריקה ובסאהל (האזור הרחב שבין מדבר סהרה לבין ערבות הסוואנה של סודאן), אזורים שבהם כבר מורגש מחסור גובר במזון. "מערכות התראה מוקדמות באזור סאהל מצביעות על כך שכלל ייצור הדגנים נמוך ב-25% מהשנה שעברה ומחירי המזון גבוהים ב-40% מהממוצע החמש שנתי. משבר המזון האחרון באזור, בשנת 2010, פגע בעשרה מיליון בני אדם", מזהיר הדו"ח.

מהערכה שביצע לאחרונה ארגון "הצילו את הילדים" בניגר עולה כי משפחות באזורים שנפגעו קשה ביותר מתמודדות כבר עם מצב בו כמות המזון, הכסף והדלק שברשותן פחותה משליש מזו הנחוצה לקיום. הדו"ח, שכותרתו "עיכוב מסוכן", מסכם כי אף שהבצורת הציתה את המשבר במזרח אפריקה, מחדלי אנוש הפכו אותו לאסון. "תרבות של הדחקת סיכונים גרמה לשישה חודשי דחייה במאמצי עזרה רחבי היקף, משום שארגונים הומניטאריים וממשלות הגבירו את תגובתם למשבר באיטיות, ותורמים רבים ביקשו הוכחות למשבר הומניטארי לפני שיפעלו למנוע אותו. "מערכות התראה מוקדמת מתוחכמות צפו לראשונה מצב חירום קרב כבר באוגוסט 2010, אך תגובה בהיקף מלא הופעלה רק ביולי 2011, כאשר שיעורי תת-תזונה בחלקים של האזור זינקו כבר מעבר לסף מצב חירום ולנוכח כיסוי תקשורתי נרחב", נאמר בדו"ח, "המתנה למצב שיגיע לממדי אסון לפני תגובה היא דרך גרועה לטפל בפגיעות כרונית ובבצורות חוזרות ונשנות במקומות כגון קרן אפריקה. על הקהילייה הבינלאומית לשנות את אופן פעולתה כדי לעמוד באתגר המשברים החוזרים ונשים….. מאמצי פיתוח ארוכי טווח הם התגובה הנכונה לבצורת".

ברברה סטוקינג, מנכ"לית אוקספם, אמרה: "כולנו נושאים באחריות לעיכוב המסוכן הזה שעלה בחיי אדם במזרח אפריקה, ועלינו ללמוד את לקחי התגובה המאוחרת. מזעזע לחשוב שהאנשים העניים ביותר נושאים עדיין בנטל הכישלון להגיב במהירות ובהחלטיות".

סיוע לרעבים

ג'סטין פורסיית', מנכ"ל "הצילו את הילדים", אמר: "איננו יכולים להתיר את התמשכות המצב הגרוטסקי הזה, כאשר העולם יודע על התקרבות מצב חירום אך מתעלם ממנו עד שעליו להתעמת עם תצלומי ילדים גוועים ברעב. אותות הסכנה היו ברורים וכסף נוסף במקומות החשובים באמת היה מונע את סבלם של אלפי ילדים".

הדו"ח מתפרסם לפני מפגש פסגה בנושא מצבה הלאומי של סומליה, העתיד להתקיים במרס בלונדון בחסות ממשלת בריטניה, וצפוי לדון בנושאי סיוע ופיתוח וכן ממשל וביטחון. משבר המזון בסומליה הוא עדיין החריף בעולם, ומסכן מאות אלפי בני אדם. על פי הערכות של האו"ם, שיעורי תת-תזונה, לפי תקן חציון התת-תזונה האקוטית בעולם (GAM,) עלו בדרום ומרכז סומליה בשנת 2011, מ 16.4% ל 36.4%. סף ה-15% ה"קריטי" נחצה בראשית 2011.

הדו"ח מציין שהאיחור בהפעלת תוכניות סיוע בשנה שעברה ייקר מאוד את עלות העזרה שהוגשה מאוחר יותר. "שינוע חמישה ליטר מים ליום כהתערבות של הרגע האחרון להצלת חיי 80,000 בני אדם באתיופיה, עולה יותר משלושה מיליון דולר לחמישה חודשים, ואילו הכנת מאגרי מים באותו אזור לקראת הבצורת הקרבה, עלותה מסתכמת ב-900,000 דולר", נכתב בדו"ח.

בדו"ח נכללות כמה המלצות, לרבות אסטרטגיות משופרות להפחתת סיכון, גמישות מימון רבה יותר ופעילות מניעה הומניטארית. "על כל הפעילים ומומחי ההתראה המוקדמת לפתח גישה משותפת לאותות המחייבים תגובה מוקדמת", ממליץ הדו"ח. המסמך נכללת גםתמיכה ברפורמות נוספות לבלימת משברי רעב כגון מצב החירום במזרח אפריקה, כמו זאת שהוצגה ב"אמנה לחיסול רעב קיצוני", יוזמה בין ארגונית המאיצה בממשלות לעמוד במחויבויותיהן ולנקוט צעדים מעשיים שיבלמו מחסורי מזון כתוצאה מבצורת או גורמים אחרים מלהפוך לאסונות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן