Skip to content

יציאה מתוכניות התמריצים בארה"ב? – כנראה שלא בקרוב

ההתאוששות בארה"ב לא מספיקה כדי להוריד את שיעור האבטלה לרמה שתאפשר לפד' לשקול את האופציה של הפסקת מדיניות מתן התמריצים. שיעור האבטלה באירופה ירד לראשונה מאז תחילת שנת 2011. האירו המשיך להיות המטבע המוביל לאורך השבוע
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

סיכום השבוע שחלף

נעילה חלומית לחודש ינואר, פתיחה מצוינת לחודש החדש על רקע נתוני התעסוקה המעודדים שהתפרסמו זמן קצר לפני פתיחת המסחר. מדד S&P500 סגר את השבוע מעל 1500 הנקודות וסגר את חודש ינואר הטוב ביותר מאז 1997. חשוב לציין, כי המדד מתקרב לאזור ה"מקולל" של 1550 הנקודות שממנו המדד צלל עמוק בפעמיים הקודמות שבהן הוא ביקר שם. זה קרה בשנת 2000 אחרי פרוץ משבר הדוט.קום וזה קרה בסוף שנת 2007 אחרי פרוץ משבר הסאב פריים. מדד הדאו גונס חצה את רף ה-14000 הנקודות לראשונה מאז סוף שנת 2007.

נתוני התעסוקה של ארה"ב מוכיחים שקצב ההתאוששות של הכלכלה הגדולה בעולם לא מספיק דיו כדי להוריד את שיעור האבטלה לרמה שתאפשר לפד' לשקול את האופציה של הפסקת מדיניות מתן התמריצים הכוללת שמירה על ריבית אפסית ורכישות אג"ח מגובה משכנתאות וממשלתיות בהיקף של 85 מיליארד דולר בחודש. המשק האמריקני הצליח לייצר כמות מכובדת של משרות (כ-157 אלף), אך שיעור האבטלה עלה ב-0.1% לרמה של 7.9%. מספר המועסקים בחודש הקודם עודכן בחדות כלפי מעלה ב-41 אלף משרות ל-196 אלף משרות. דוח התעסוקה של ADP אשר התפרסם לפניכן הפתיע לטובה. על פי הדוח, במהלך חודש ינואר נוספו 192 אלף משרות לסקטור הפרטי לעומת הצפי שעמד על 164 אלף משרות. נתון חודש דצמבר עודכן כלפי מטה ב-30 אלף משרות ל-185 אלף משרות.

בנוסף לשיעור האבטלה המסרב לרדת, הצמיחה השלילית בארה"ב אמורה להדאיג גם כן את קברניטי הכלכלה הגדולה בעולם. נתון התמ"ג של הרבעון האחרון של השנה הצביע על כך שהכלכלה הגדולה בעולם התכווצה לראשונה מאז המיתון האחרון שחל בשנת 2008. על פי הנתון, הכלכלה התכווצה ב-0.1% ברבעון האחרון של השנה לעומת הצמיחה בשיעור של 3.3% שנרשמה ברבעון הקודם. הנתון אכזב את האנליסטים שציפו לצמיחה של 1.1% לפחות.

אירופה מתייצבת

שבוע מוצלח נוסף עבר על הכלכלה האירופית. שיעור האבטלה באירופה ירד לראשונה מאז תחילת שנת 2011. שיעור האבטלה ירד ב-0.1% ל-11.7% בניגוד לציפיות לכך ששיעור האבטלה דווקא יעלה ל-11.9%. הנתון המעודד מצטרף לשורה של נתוני מקרו חיוביים אשר התפרסמו בשבועות האחרונים באירופה המעידים על כך שהכלכלה האירופית מתחילה לצאת מהפלונטר. האירו המשיך להיות המטבע המוביל לאורך השבוע. בסיכום השבועי האירו התחזק מול הדולר ביותר מ-150 פיפס והצליח לקבוע שיא באזור 1.3709.

זירת המט"ח והסחורות

המנצח הגדול של השבוע הינו האירו אשר ביסס היטב את מעמדו מעל 1.35 ועושה את דרכו אל עבר אזור 1.4. הין היפני זכה שוב בתואר המטבע הגרוע ביותר של השבוע. המטבע היפני ממשיך לצלול על רקע העליות בשווקים ומעורבות מסיבית של הממשל החדש ביפן המעוניין לשמור על ין חלש כמה שיותר. הדולר האוסטרלי ספג הפסדים כבדים על רקע נתוני מקרו פושרים שהתפרסמו בסין השבוע.
הדולר הקנדי מנסה לבסס את מעמדו מתחת לרמת השקילות אחרי פרסום נתון התמ"ג החודשי של קנדה אשר הצביע על כך שהכלכלה צמחה ב-0.3% לעומת הצמיחה של 0.1% אשר נרשמה בחודש הקודם.

בזירת הסחורות, הזהב והכסף הצליחו לשמור על כוחם. הזהב סגר את השבוע באזור ה-1666 דולר לאונקיה והכסף הצליח לסגור את השבוע מעל ממוצע נע 200 דבר המהווה איתות שוורי. הנפט התחזק לאורך השבוע וסגר מעל 97 דולר לחבית. המתיחות במזרח התיכון תורמת את חלקה לעליית המחירים הנוכחית. אם המצב באזור יחמיר, ניתן יהיה לצפות לזינוק נוסף במחירי הנפט הרבה מעבר לרמה של 100 דולר לחבית.

מה מצפה לנו השבוע?

זירה מקומית
שבוע מורכב עבר על המשקיעים בשוק המקומי. הודעתו הדרמטית של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר בעניין התפטרותו כשנתיים לפני סיום כהונתו יחד עם תקיפת ישראל בסוריה הובילו לירידות ולחוסר וודאות בשוק המקומי. מדד ת"א 25 סגר את השבוע באזור 1177 הנקודות. כעת אנו מעריכים, כי המדד עשוי להגיב בחיוב לנעילה החלומית בוול סטריט ובהחלט ניתן לצפות למהלך עליות חזרה לכיוון 1200 הנקודות. בניגוד לזירה הבינלאומית, אצלנו הכל עלול להשתנות בין לילה בשל האתגרים הרבים המאיימים על כלכלתנו בין היתר : הרכבת הממשלה החדשה, המתיחות הגוברת מול סוריה וסוגיית נגיד בנק ישראל, אשר יעזוב את תפקידו בסוף חודש יוני השנה. אנו מעריכים כי המדד ינוע בין 1175 – 1220 הנקודות.

בזירת המט"ח, השקל ממשיך לדהור קדימה בהתאם לצפי שלנו. המטבע המקומי קבע שיא חדש מול הדולר ברמה של 3.6748. התפטרותו המפתיעה של פישר והתפרקותו של הדולר מול האירו היוו טריגר לראלי חסר תקדים של השקל אל מול השטר הירוק. יתכן כי מדובר במתקפת ספקולנטים המעוניינים לבחון את נחישותו של פישר בזמן הקצר שנותר עד לסיום תפקידו. יתכן, כי בנק ישראל יאלץ שוב להתערב בזירת המט"ח על מנת לבלום את התחזקותו המתמשכת של השקל. רמת התמיכה הבאה ניצבת מתחת ל-3.60 אך אנו מעריכים, כי בנק ישראל יפעל עוד הרבה לפני כן. השבוע אנו מעריכים שהדולר ימשיך להיחלש בעולם ולכן ניתן לצפות להמשך התחזקות השקל מולו. טווח המחירים שלנו לשבוע זה : 3.70 – 3.65.

זירה בינלאומית

בשבוע שלפנינו הפוקוס יופנה אל עבר אירופה לקראת פרסום החלטת הריבית ונאומו של יו"ר הבנק המרכזי של אירופה – מריו דרגי, אשר נשמע אופטימי מאוד לאחרונה בעניין מצבו של גוש האירו והוא למעשה תרם את חלקו לזינוק האירו אחרי שציין באחד הנאומים האחרונים, כי "העננה השחורה שריחפה מעל אירופה – הוסרה". הריבית צפויה להישאר על כנה ברמה של 0.75%. זמן קצר אחרי פרסום ההחלטה תיערך מסיבת עיתונאים של יו"ר הבנק המרכזי. המשקיעים יעקבו בדריכות אחרי מילותיו של דרגי. יהיה מעניין לראות האם האיש ימשיך להיות ניצי בנוגע להתאוששות הכלכלית שחלה בגוש האירו לאחרונה. נאום ניצי מצדו עלול לתת דחיפה נוספת למטבע האירופי אל עבר המשוכה הבאה הניצבת באזור 1.3850.

הבנק המרכזי של בריטניה צפוי גם כן לפרסם את החלטתו בנוגע למדיניותו המוניטארית העתידית. אחרי שהכלכלה הבריטית התכווצה ב-0.3% יהיה מעניין לראות האם הבנק המרכזי יכריז על צעדים נוספים על מנת לעודד את הכלכלה השוקעת. יתכן כי הבנק המרכזי יכריז על הגדלת היקף הרכישות בעוד 50 מיליארד פאונד ל-425 מיליארד פאונד. הפאונד צלל גם השבוע על רקע המצב הכלכלי הקשה השורר בבריטניה, דבר אשר משפיע לרעה על המטבע המקומי.

באוסטרליה תפורסם החלטת הריבית אשר צפויה להישאר על כנה ברמה של 3% ונתוני התעסוקה של חודש ינואר הצפויים להצביע על המשך ההתדרדרות של סקטור התעסוקה. שיעור האבטלה צפוי לעלות ב-0.1% לרמה של 5.5%. מספר המועסקים צפוי לעלות ב- 6100 משרות אחרי שבחודש הקודם נגרעו מהמשק כ-5500 משרות.

נתון המכירות הקמעונאיות צפוי להצביע על כך שהמכירות עלו ב-0.3% אחרי הירידה של 0.1% שנרשמה בחודש הקודם.

קנדה תנעל את יומן המקרו ביום שישי לאחר פרסום נתוני התעסוקה של חודש ינואר. על פי הצפי שיעור האבטלה צפוי לעלות ב-0.1% ל-7.2% ומספר המשרות שאמורות להתווסף בחודש זה עומד על 4500 משרות בלבד לעומת קרוב ל-40 אלף משרות שנוספו בחודש הקודם. נתונים טובים מהצפי עלולים לתת דחיפה נוספת לדולר הקנדי.

לסיכום:

שבוע מעניין לפנינו. המשקיעים ינסו לשמור על המומנטום החיובי אשר צפוי לצבור תאוצה בתחילת השבוע בעקבות נתוני המקרו המעודדים שהתפרסמו בשישי שחלף. אנו מעריכים כי הדולר ימשיך להיחלש השבוע אלא אם הסנטימנט בשווקים יתהפך ויהפך שלילי.

הסקירה נכתבה על ידי צוות מחקר A TRADE

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן