Skip to content

פרס שיגר מכתב למשפחתו של אמיל גרינצווייג

באיגרת שנשלחה במלאת שלושים שנים להירצחו בהפגנת שלום עכשיו בירושלים כתב הנשיא: "רוצחו ביקש לפגוע בנשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית ועל מעשהו אין כפרה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

נשיא המדינה, שמעון פרס, שיגר היום איגרת למשפחתו של אמיל גרינצוויג ז"ל במלאת שלושים שנים להירצחו בהפגנת שלום עכשיו בירושלים.

 באיגרת כתב הנשיא: "בני משפחת גרינצוויג היקרים, חבריו ומוקירי זכרו של אמיל ז"ל, הדי הרצח המתועב של אמיל גרינצוויג ז"ל בידי בן עמו במהלך הפגנה שלווה בלב ירושלים, לא שככו גם לאחר שלושה עשורים. הם שבים ומזכירים לכולנו לאן מובילות הסתה פרועה, קנאה ואי סובלנות כלפי דעות ועמדות אחרות.

אמיל גרינצוויג (מקור: אתר ההנצחה של קיבוץ רביבים)
אמיל גרינצוויג (מקור: אתר ההנצחה של קיבוץ רביבים)

"אמיל, קצין, איש חינוך, פעיל שלום, שילם בחייו על השתתפותו בצעדת מחאה לגיטימית, בתוך המרחב המקודש של חופש הביטוי. רוצחו ביקש לפגוע בנשמת אפה של הדמוקרטיה הישראלית ועל מעשהו אין כפרה.

"כעם הנושא מורשת של 'לא תרצח' וכארץ דמוקרטית שקיימות בה דעות שונות, לעולם לא נשלים עם שנאה משתלחת ולא ניסוג מפני קיצוניות אלימה. נגנה אותם בכל לשון, נוקיעם מממציאות חיינו כנטע זר – לעמנו, למורשתנו, לדרך השלום והצדק בה אנו מאמינים. התקווה לישראל דמוקרטית ושפויה טמונה לא רק בחוסנן של זרועות החוק, אלא גם בנבחרי ציבור מחנכים ומורי דרך. החינוך לסובלנות, להקשבה ולקבלת האחר חייב להיות מוטמע בחיי כל אחד מאיתנו כבר בגיל צעיר.

"זכותו של כל אזרח לחיות באמונתו כל עוד הוא מכבד את זולתו, וכל יד אלימה תיגדע. יהי זכרו של אמיל גרינצוויג ברוך".

אמיל גרינצווייג, פעיל מרכזי בתנועת "שלום עכשיו", נרצח ב- 10 בפברואר 1983, בעת שהשתתף בצעדת מחאה שיצאה מככר ציון למשרד ראש הממשלה בירושלים. בהפגנה דרשה "שלום עכשיו" מראש הממשלה דאז, מנחם בגין, לקבל את המלצות ועדת כהן. גרינצוויג היה אז בן 35.

קטע ממכתבו של הנשיא פרס למשפחת גרינצווייג
קטע ממכתבו של הנשיא פרס למשפחת גרינצווייג

הוועדה, אשר חקרה את אירועי סברה ושתילה, ביקרה את ראש הממשלה, את שר החוץ ואת הרמטכ"ל, אך לא הטילה עליהם אחריות מלאה למעשה. מצד אחר, היא תבעה לפטר את שר הביטחון (אריק שרון) ושני קצינים שהיו אחראים לטבח. מאחר שבגין לא הודיע מיד על קבלת ההמלצות – החליטו ב"שלום עכשיו" לצאת להפגנה.

ההפגנה הייתה מוקפת בקהל ימין עוין ואלים והתקדמה לעבר משרד ראש הממשלה כשהמפגינים חוטפים צעקות, קללות, דחיפות ומכות. אמיל גרינצווייג נרצח מרימון שהושלך ע"י יונה אברושמי, פעיל ימין. מהרימון נפצעו גם תשעה מפגינים, בהם אברהם בורג ויובל שטייניץ. בעקבות הרצח קיימו אנשי שלום עכשיו צעדת מחאה גדולה לזכרו. מדי שנה מחלקת האגודה לזכויות האזרח את אות זכויות האדם על שמו ומדרשת אדם מארגנת ערבי עיון לזכרו.

הרוצח יונה אברושמי, תושב ירושלים, נתפס ב-1984 בעקבות מידע מסוכן משטרתי. הוא הודה במעשה בחקירה, אך שינה אחר כך את גרסתו וסירב תקופה ארוכה להודות שזרק את הרימון. בשנת 1985הורשע ברצח ונידון למאסר עולם. ערעורים שהגיש על פסק הדין נדחו. ב-1995 קצב הנשיא עזר ויצמן את עונשו ל-27 שנה וב-26 בינואר 2011 שוחרר אברושמי בתום מאסרו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן