Skip to content

שאילתות בכנסת על פרשה ביטחונית שנעשה ניסיון להשתיקה

יו"ר מרצ, ח"כ גלאון, תובעת מראש הממשלה ומהשר לביטחון פנים להתייצב בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ולדווח לה על הפרשה. "לא ייתכן", הוסיפה גלאון, "שמידע הנמסר לוועדת העורכים, כדי להסתירו מהציבור, לא יימסר לח"כים". ח"כ טיבי שאל את שר המשפטים: "פורסם כי אזרח אוסטרלי שהיה עצור בישראל תחת זהות אחרת התאבד בכלא. האם תוכל לאשר […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ח"כ טיבי: "אזרח אוסטרלי התאבד בכלא?" (צילום: אתר הח"כ)
ח"כ טיבי: "אזרח אוסטרלי התאבד בכלא?" (צילום: אתר הח"כ)

פרטיה של פרשה ביטחונית מביכה, שמשרד ראש הממשלה ביקש למנוע את פרסומה באמצעות ועדת העורכים, החלו בשעות האחרונות לצוף מעל פני השטח, באמצעות דברים שנשמעו במליאת הכנסת.

ח"כ אחמד טיבי, בשאילתא ישירה באולם המליאה, שאל את שר המשפטים יעקב נאמן בכנסת: "פורסם כי אזרח אוסטרלי שהיה עצור בישראל תחת זהות אחרת התאבד בכלא. האם תוכל לאשר את הפרטים?" נאמן השיב לו כי אין לו יכולת להשיב לשאלות הללו, "כי הנושא אינו בסמכות שר המשפטים. אבל הדבר טעון בדיקה".

ח"כ זהבה גלאון תבעה מראש הממשלה בנימין נתניהו ומהשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' להתייצב בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ולדווח לה על הפרשה. "לא ייתכן", הוסיפה גלאון, "שמידע הנמסר לוועדת העורכים (כדי להסתירו מהציבור) לא יימסר לח"כים".

ח"כ זהבה גלאון: "לדווח לוועדת החוץ והביטחון על הפרשה" (צילום: ציפי מנשה)
ח"כ גלאון: "לדווח לוועדת החוץ והביטחון על הפרשה" (צילום: ציפי מנשה)

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, גינתה את הכינוס הבהול של ועדת העורכים ע"י משרד ראש הממשלה.  "זהו צעד מסוכן", אמרה. "התופעה שלפיה עיתונאים מצנזרים מידע לבקשת השלטונות היא בלתי דמוקרטית בעליל ואמורה הייתה להיעלם כבר מזמן. בדמוקרטיה יש הצדקה רק לצנזורה מטעמי ביטחון, הכפופה לבג"ץ שמוודא שהיא מוצדקת".

גלאון המשיכה: "גרוע מכך, לפי הפרסומים הזרים מדובר באדם שהוחזק כאן בחשאי, ומעצרים חשאיים הם סממן של מדינה טוטליטרית. לפני כמה שנים, חשפתי את קיומו של מתקן החקירה הסודי 1391 ואף עתרתי לבג"ץ בנושא. בעקבות העתירה השלטונות הודיעו שיפסיקו להשתמש במתקן ולעצור במעצרים חשאיים.

"מות העציר צריך להמחיש עד כמה מסוכן לאפשר החזקת אדם במעצר חשאי, כי אז אפשר לעולל לו הכול. אין ספק שמבוכה לרשויות היא עניין לא נעים. הפיכת העיתונות לכלב השמירה של השלטון, ושימוש במעצרים חשאיים, גרועים ממנה בהרבה".

דב חנין: ארבע שאלות לשר המשפטים (צילום: דן בר דוב)
דב חנין: ארבע שאלות לשר המשפטים (צילום: דן בר דוב)

גם ח"כ דב חנין (חד"ש) הציג לשר ארבע שאלות קצרות: "האם בבתי הסוהר בישראל יש אנשים שדבר מאסרם נשמר בסוד? מה מנגנוני הבקרה המשפטיים על מאסר כזה ועל אי-פרסום כזה? מה מנגנוני הבקרה הפרלמנטרים על מאסר כזה ועל אי-פרסום כזה? איך תתאפשר ביקורת ציבורית על מאסרים כאלה?"

השר נאמן ענה שאיננו יודע להשיב כיוון שבתי הסוהר אינם בתחום אחריותו, אך הוסיף שהטענות מחייבות בדיקה.

הכל החל לאחר שמשרד ראש הממשלה זימן היום בדחיפות את ועדת העורכים של כלי התקשורת, כדי לבקש את תמיכתם במניעת פרסום של פרשה מדינית וביטחונית מביכה, שפרטיה פורסמו בתחקיר שנערך בחו"ל.

פרטים על התחקיר, שנעשה ע"י תחנת טלוויזיה אוסטרלית, פורסמו הבוקר באתר "וואלה!" על-ידי העיתונאי יוסי מלמן, אולם הוסרו זמן קצר לאחר מכן לבקשת הצנזורה.

1 Comment

  1. אמיר פכר
    13 בפברואר 2013 @ 8:29

    ותודה לאלדד יניב על ההשראה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן