Skip to content

זיכוי מפתיע לשני הנאשמים העיקריים ברמדיה, המנכ"ל והבעלים

טכנולוג המזון של רמדיה הורשע בגרימת מוות ברשלנות של התינוק אבישי זיסר. המנכ"ל גדעון לנדסברגר זוכה מרוב סעיפי האישום והורשע בעבירה של אי מילוי תקן. משה מילר, מבעלי רמדיה, זוכה. במשרד הבריאות לא מוכנים להבטיח שלא יישנו מקרים כאלה בעתיד, ומטילים את האחריות לכך על יבואני מזון התינוקות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בית משפט השלום בפתח תקווה זיכה הבוקר (רביעי) במפתיע את גדעון לנדסברג, מנכ"ל רמדיה לשעבר, ואת משה מילר, יו"ר ובעלי החברה מעבירות של גרימת מוות בפרשת רמדיה, שזעזעה את הציבור לפני עשר שנים. טכנולוג המזון בחברה, פרדריק בלק, הורשע בגרימת מוות ברשלנות של התינוק אבישי זיסר. המנכ"ל גדעון לנדסברגר זוכה מרוב סעיפי האישום אך הורשע בעבירה של אי מילוי תקן.

פרדריק בלק, טכנאי המזון שהורשע (צילום: דן בר דוב)
פרדריק בלק (במרכז הצילום), טכנאי המזון שהורשע (צילום: דן בר דוב)
גידי לנדסברג, מנכ"ל רמדיה שזוכה (צילום: דן בר דוב)
גידי לנדסברג, מנכ"ל רמדיה שזוכה חלקית (צילום: דן בר דוב)

השופטת ליאה לב-און פתחה את דבריה ואמרה כי מדובר ב"אסון נורא, מזעזע, שהפך שם נרדף לטרגדיה קשה". אולם השופטת קבעה שעיקר האשם מוטל על כתפי חברת "הומנה" הגרמנית, אשר הוציאה תחת ידיה את המוצר כשהוא נטול ויטמין B1 ממזון התינוקות שמכרה רמדיה וללא ידיעת החברה הישראלית.

הפורמולה של רמדיה שהורדה מהמדפים
הפורמולה של רמדיה שהורדה מהמדפים

השופטת תיארה את השתלשלות התקלות בחברת "הומנה", שהובילו להוצאת הוויטמין ונסיבותיהן. היא ציינה את העובדה כי לא נערכו בדיקות מתאימות לוודא שמזון התינוקות מכיל את כמות הוויטמין הנדרשת.  לב-און הקריאה ברגש רב את שמות 23 הפעוטות המוכרים בכתב האישום ואמרה: "הקרבנות הרכים חסרי הישע עמודים לנגד עיניי". אולם בד בבד היא אמרה כי "הכרעות דין פליליות חייבות להתבסס על ראיות שאין בהן ספק".

הפרשה שקרתה בשנת 2003 חשפה טרגדיה קשה. שלושה תינוקות מתו ועוד 20 תינוקות אושפזו במצב קשה. הסיבה לכך הייתה מחסור בוויטמין B1 במזון התינוקות המיוצר על ידי החברה הגרמנית, שאותו שיווקה "רמדיה". מבירור הנסיבות עלה כי שגיאה בבדיקת מעבדה הגרמנית גרמה לחברה הגרמנית לחשוב שאין צורך בהוספת הוויטמין לפורמולה החדשה, ששווקה לישראל לפני ששווקה לשאר העולם.

חמשת עובדי משרד הבריאות שהיו אחראים להכנסת הפורמולה לישראל כבר נשפטו ביוני 2011 והם הודו במסגרת עסקת טיעון בביצוע מעשה שעלול היה לגרום להפצת מחלה. הם לא הורשעו והעונש שהוטל עליהם היה בסך הכול 500-400 שעות עבודה לתועלת הציבור. חמשת העובדים הם: נסרין חורי ויוסף חסקל, לשעבר מנהלי תחנת ההסגר בחיפה, ברטה שוום וראיסה פרברוב ששימשו מפקחות בתחנות חיפה ואשדוד, ודורית ניצן קלוסקי, שהייתה מנהלת המחלקה לתזונה במשרד הבריאות והייתה אחראית, בין היתר, על המפקחים בתחנות ההסגר.

הבעלים, משה מילנר, זוכה (צילום: דן בר דוב)
הבעלים, משה מילר, זוכה (צילום: דן בר דוב)

הפרשה עצמה נחשפה בישראל לאחר שכמה תינוקות הופנו לחדרי מיון שונים עם ליקויים בהתפתחות מערכת העצבים. פרופ' פתאל ולבסקי, מנהלת היחידה לנוירולוגיית ילדים בבית החולים דנה (איכילוב), הייתה הראשונה שגילתה את הקשר בין הפעוטות שנפגעו בפרשת רמדיה לבין מחסור בוויטמין ודיווחה על כך. בשנת 2008 הוגש לבית המשפט השלום בראשון לציון כתב האישום שכלל שמונה נאשמים, שלושה מהם כאמור היו בכירים בחברת רמדיה והשאר עובדי משרד הבריאות. היום, כאמור, ניתן פסק הדין נגד הנאשמים המרכזיים.  בעקבות הפרשה שינו במשרד הבריאות והחמירו עם הנהלים הנדרשים מיבואני מוצרי מזון התינוקות ובכלל. יחד עם זאת במשרד הבריאות הבהירו כי לא ניתן להבטיח ב-100% שלא יתרחשו מקרים דומים בעתיד, והאחריות עדיין מוטלת על היבואן.

הורי ילדים שנפגעו יוצאים מאולם בית המשפט (צילום: דן בר דוב)
הורי ילדים שנפגעו יוצאים מאולם בית המשפט (צילום: דן בר דוב)

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן