Skip to content

"כולם מבינים את כללי המשחק הדמוקרטי, חוץ מהמפלגות החרדיות"

כך כותב הערב יאיר לפיד בעמוד הפייסבוק שלו. "משום מה התקבע פה העקרון האומר שלא משנה מה תוצאות הבחירות, ולא משנה באיזו השקפת עולם בחרו תושבי ישראל, המפלגות החרדיות חייבות להישאר בממשלה. הם לא 'השותפים הטבעיים' של נתניהו, הם השותפים הטבעיים של כל מי שמנצח"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"לא יקרה שום אסון אם בקדנציה הקרובה החרדים יישבו באופוזיציה". כך כותב הערב יאיר לפיד בעמוד הפייסבוק שלו, שעה קלה לפני שראש הממשלה נתניהו נפגש עם נשיא המדינה וביקש ממנו ארכה נוספת של שבועיים להקמת ממשלה. בדברים שכותב לפיד הוא אומר כי גם המפלגות החרדיות, כשאר המפלגות, חייבות לקבל כללי המשחק הדמוקרטיים לפיהם מפלגות שהשקפת עולמן לא קיבלה רוב בבחירות – יכולות לשבת באופוזיציה.

"אומרים עלינו שאנחנו פוסלים את החרדים", כותב יאיר לפיד בפייסבוק. "זה כמובן לא נכון. אנחנו לא פוסלים ולא מחרימים אף אדם, ובוודאי שאנחנו לא שונאים אף אחד. מוזר בעיני שאני כל הזמן מסביר לחרדים שאיננו שונאים אותם, אבל הם מתעקשים לטעון שאנחנו כן. איני מצליח מבין למה מישהו – אדם או קבוצה – יעשה ככל שביכולתו כדי לשכנע את עצמו ששונאים אותו.

"אף אחד לא אוהב להפסיד". לפיד (צילום: דן בר דוב)
"אף אחד לא אוהב להפסיד". לפיד (צילום: דן בר דוב)

"לא יעזור להם. כל יהודי בעולם הוא אחי, ואני לא אכנע לשיח השנאה", כותב לפיד. "לא זאת בלבד, אני חושב גם שעולמנו היה דל יותר בלי לומדי התורה. אין זה אומר שהם אינם יכולים לעבוד או להתגייס לצבא, אבל לימוד התורה היא אחד מערכי היסוד של הישראליות ואין לנו קיום יהודי מבלעדי התורה.

"מצד שני הייתה פה מערכת בחירות. למי ששכח, בחירות הן מאבק בין השקפות עולם. אנשים הולכים לקלפי ומצביעים על הדרך שבה לדעתם צריכה המדינה להתנהל. לפעמים מנצח השמאל, לפעמים הימין, לפעמים הסוציאליסטים, לפעמים הקפיטליסטים, לפעמים תומכי פתרון שתי המדינות, לפעמים חסידי ארץ ישראל השלמה.

"בתום הבחירות, מרכיבים את הממשלה לפי התוצאות. כשנתניהו נבחר, היה ברור לכולם שהוא לא יזמין את מרצ לממשלתו. האם זו פסילה? בוודאי שלא. אני משוכנע שנתניהו חושב שמפלגתה של זהבה גלאון היא מפלגה ישראלית לגיטימית, אבל הם מחזיקים בדעות הפוכות לגבי הדרך שבה צריכה להתנהל המדינה ולפיכך אינם יכולים לשבת באותה ממשלה.

"כי ככה זה בדמוקרטיה. אף אחד לא אוהב להפסיד, אבל כולם מקבלים את העיקרון הבסיסי לפיו לפעמים אתה בקואליציה ולפעמים באופוזיציה", כותב לפיד. "יש למשל תסריט סביר למדי לפיו הממשלה שתוקם פה בשבועיים הקרובים לא תכלול את יש עתיד. במקרה כזה אני וחברי נלך לאופוזיציה בראש מורם, מבלי שנרגיש אפילו לרגע שמישהו שונא או פוסל אותנו. כולם מבינים הרי שזה חלק מכללי המשחק הדמוקרטי. כולם, חוץ מהמפלגות החרדיות.

"משום מה", כותב לפיד, "התקבע פה העקרון האומר שלא משנה מה תוצאות הבחירות, ולא משנה באיזו השקפת עולם בחרו תושבי ישראל, המפלגות החרדיות חייבות להישאר בממשלה. הם לא 'השותפים הטבעיים' של נתניהו, הם השותפים הטבעיים של כל מי שמנצח. ימין שמאל או מרכז, אין הבדל, תמיד נמצא את אלי ישי מחייך מצידו האחד של ראש הממשלה, ואת ליצמן מרצין פנים מצידו האחר. מדוע בעצם?

"האם מישהו שינה את החוקים ושכח להודיע לנו? האם מותר להקים ממשלה בלי הליכוד, בלי העבודה, בלי קדימה, בלי מרצ, בלי המפלגות הערביות, בלי כל מפלגה בעצם, אבל את החרדים חייבים תמיד להכניס לממשלה אחרת תואשם שאתה מטיל חרמות ופסילות? איזה מן תהליך דמוקרטי מוזר זה?

"אני לא פוסל בני אדם – חרדים או לא – אבל יש הבדל בין אנשים למפלגות", כותב לפיד. "את החרדים עצמם עלינו לחבק ולקיים איתם דיאלוג אמיתי על עתיד המדינה, אולם המפלגות החרדיות הן סיפור אחר לגמרי. איני מאמין שש"ס ויהדות התורה יכולות לשבת בממשלה שתעשה את השינוי שעליו הלכנו לבחירות: השינוי בקריטריונים לדיור, לימודי ליבה לכל, השיוויון בנטל הגיוס, הקיצוץ המתבקש בתקציבי הישיבות.

קטע מהפוסט של יאיר לפיד
קטע מהפוסט של יאיר לפיד

"תפקידה של יש עתיד הוא להחזיר את המיקוד של החברה הישראלית לנושאים כמו חינוך, סיוע לעסקים קטנים, הוזלת הדיור והורדת יוקר המחיה. במילים אחרות, במקום להגדיל את כוחם של סקטורים ולמגזרים, עלינו לסייע למעמד הביניים הישראל שעומד לקרוס בשל הצורך לממן את כל האחרים", כותב יו"ר יש עתיד. "זהו סדר יום אזרחי חדש, אחר, שרוב מכריע של אזרחי המדינה תומך בו, אבל המפלגות החרדיות מתנגדות לו בתוקף. זו זכותם כמובן, אבל פוליטיקאים צריכים גם להיות מוכנים לפעמים לשלם את המחיר על עמדותיהם.

"המסקנה המתבקשת היא שלא יקרה שום אסון אם בקדנציה הקרובה הם יישבו באופוזיציה".

כמוהו כותב גם ח"כ מיקי לוי: "חודש עבר מאז קיבל ראש הממשלה את המנדט להרכיב את הממשלה והערב הוא חזר לנשיא בידיים ריקות וביקש ממנו ארכה של שבועיים נוספים. אנחנו עמדנו במילתנו והמלצנו עליו לראשות הממשלה כראש הסיעה הגדולה בכנסת. גם בעקרונות האחרים שלנו אנחנו לא מתכוונים לוותר. הכדור נמצא בידיו ואם רק ירצה ניתן להקים קואליציה בתוך ימים ספורים. הכל ברור והכל על השולחן. כל המשחקים, הלחצים והספינים של הפוליטיקה הישנה לא יעזרו. בניגוד לספינים איננו מחרימים אף אחד. אנחנו רק מבקשים להביא שינוי בשם חצי מליון אנשים שבטחו בנו ושלחו אותנו באמון גדול לכנסת. אם יש מי שלא מסכים לקבל את העקרונות שלנו ורוצה להמשיך במצב הקיים, הרי הוא זה שמחרים את עצמו מלשבת איתנו, ולא אנחנו אותו".

[related-posts]

1 Comment

  1. יצחק
    5 במרץ 2013 @ 11:05

    יהיר נכבד!
    אתה אומר בעצם- אני רומס את ערכיך, אני עושק את זכויותיך הלגיטימיות כי יש לי דעה שונה מאמונתך
    אבל אני לא שונא אותך, אני אחיך…

    עם כזה "אח"- מי נקרא שונא?

    אתה מנצל את התמימות והטוב-לב היהודיים כדי לשקר לעם!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן